FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Funderar på att köpa en bil i Tyskland, är det nån som har gjort det tidigare? Era erfarenheter? Jag vet att det finns en sida so blocket ungefär där man kan köpa bilar från tyskland eller komma i kontakt med säljaren? Nån som vet adressen dit?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
http://www.mobile.de/ är sidan du letar efter.
Där har man letat Suzuki Samuraier.. tar också gärna emot tips från folk som köpt bil där... stavfel... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
Tack, det var just den
![]() ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det finns en hel del att tänka på när du importerar ett fordon från utlandet...vi köpte en buss från belgien och det är givetvis lite mer att tänka på.
Vad gäller tyskland så har jag hört ett par grejer som bör tänkasa på. Ju längre norrut i Tyskland, desto ögre priser...givetvis för att de vet att många skandinaver inte vill åka så långt för att få sin bil. Det är mycket viktigt att kolla och dubbelkolla ALL dokumentation som finns om bilen. Service, service bok mm. Låt gärna en verkstad gå igenom bilen innan du gör en affär. Annars finns risken att du kommer hem med en stulen bil eller liknande. Har oxå för mig att det inte är olagligt att pilla på km mätaren i tyskland, så den kan vara tillbakavriden ett par hundra/tusen mil...kolla i serviceboken för att jämföra. Kolla med auktoriserade verkstäder, det finns gott om dem i tysklnad! Nu vet jag inte vad d et är för bil du tänker importera, men kolla med försäkringsbolagen INNAN, så att du verkligen har nått som går med på att försäkra bilen. De vanligaste bilarna är ju inga problem, men om du köper nått litet trevligare! Kolla även hur mycket högre försäkringen blir på en importerad bil! Ibland kan det helt enkelt löna sig att INTE importera bilen i slutändan pga den dyra försäkringen. lycka till! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag har köpt massor med bilar i Tyskland.
Vad vill du veta? Angående mätarställningen så är det kriminellt (bedrägeri) i Tyskland att dra tillbaka mätaren OM DOM INTE TALAR OM DET. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Citat:
Finns den info att få tag på via nån myndighet i tyskland? David |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Ett bra sett att kolla så att milen stämmer är att ringa upp verkstaden som stämplat serviceboken och kolla så att dom verkligen haft bilen där. Du kan även kolla med generalagenten för märket du tänkt köpa om dom haft bilen inne på några garantireperationer, dom noterar alltid miltalet där. Jag har själv aldrig råkat ut för någon skruvad mätare på någon bil som jag själv importerat. Däremot har jag när jag köpt importerad bil i Sverige. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Personligen så tycker jag det är ovärt att köpa bil i Tyskland för de få pengar man tjänar (om man inte nu köper en krockad bil och lagar).
Bilen blir mer svårsåld i Sverige om du inte har en bra dokumentation om bilen som kan vara knepig att få tag i om du inte är en hejjare på Tyska. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Tvärtom, köper du bil hos en märkeshandlare i tyskland löper du mindre risker än om du handlar bil i Sverige.
Tyvärr är det många som fått för sig att alla tyskimporterade bilar är krockade och mätarskruvade, verkligheten är långt från denna. Däremot är det inte helt ovanligt att skumma bilhandlare skruvar mätarna på importerade vrak här i sverige. Att köpa en bil som är importerad av en privatperson som tagit hem den för eget bruk är sällan någon fara. En stor fördel med Tyskland är att utbudet på lite mer ovanliga bilar ofta är otroligt mycket större. En annan är att de inte saltar sina vägar på vintern. Min sommarleksak är en 90:a som är importerad från tyskland 99. Efter det är den inte vinterkörd och den ser ut som ny under. Helt rostfri! |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|