FAQ |
Kalender |
2006-10-11, 00:30 | #1 | |||
|
||||
Nykomling
|
Hej, jag har kopplat en XML-fil till en flash sida, och där fungerar allt bra.
Det problem jag har är att jag skulle vilja ha någon typ av simpel redigerar som man ska kunna använda på webben, för att bara skriva in och möjligtvis redigera tidigare texter. Det behöver absolut inte vara i flash. Någon som kan hjälpa till? Mvh |
|||
Svara med citat |
2006-10-11, 04:07 | #2 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
Svara med citat |
2006-10-14, 16:20 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Filezilla som Kabelkultur skriver om är väl ett ftp-program? /R |
||
Svara med citat |
2006-10-14, 19:05 | #4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Japp, Filezilla är bara ett ftp-program men ett mycket bra sådant =)
2006-10-15, 23:31 | #5 | |||
|
||||
Nykomling
|
Ja, det är själva XML filen som jag vill kunna redigera i webbläsaren.
Det räcker långt och länge att jag kan addera rader i XML-filen genom att fylla i textfält i webbläsaren eller något liknande. Det behöver inte allls vara särskilt komplicerat. Med vänliga hälsn. Herrstrom |
|||
Svara med citat |
2006-10-16, 16:28 | #6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Någon som vet? /R |
||
Svara med citat |
2006-10-16, 18:16 | #7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ni får väl ta och skriva ett litet skript t ex i php som öppnar xml-filen och stoppar in de nya värdena från ett html-formulär och sedan sparar filen igen.
Man kan väl kanske anta att detta inte är något ni gjort tidigare men sök lite på nätet borde finnas någon som gjort detta och har vänligheten att dela med sig av skriptet... |
|||
Svara med citat |
2006-10-16, 18:21 | #8 | ||
|
|||
Medlem
|
Ojdå, Jag missförstod visst frågan...
Jaha, nu får väl jag gottgöra att jag svarade så slarvigt. Vill man redigera filer i textfält m.h.a. php så finns t.ex funktionerna file och fopen & fwrite som man kan kika på. Här är ett enkelt snabbexempel helt utan de nödvändiga finesser som måste finnas om man vill använda nåt liknande i en cms t.ex. Det går att göra det här på en massa olika sätt och detta är bara ETT av dem. 1. Skapa en ny fil och döp den till xmledit.php och klistra in nedanstående kod: Kod:
<?php $spara_xml= $_POST["spara_xml"]; if($spara_xml == 1) { $redigerad_xml = $minxml; if ($fp = (fopen("text.xml", "w+"))) { // ändra filnamn här efter behov // Skriv i filen fwrite ($fp , "$redigerad_xml"); fclose($fp); header("Location: xmledit.php"); } else { echo("<p>FEL: Kan inte öppna xmlfilen för skrivning. Se till att den är skrivbar, (chmod 777).\n"); } } if($spara_xml != 1) { $lines = file('text.xml'); // ändra filnamn här efter behov echo('<form action="xmledit.php" method="post"> <textarea name="minxml" rows="30" cols="90">'); foreach ($lines as $line_num => $line) { echo "" . htmlspecialchars($line) . ""; } echo ('</textarea> <input type="hidden" name="spara_xml" value="1"><br /> <input type="submit" value="Spara!"> </form>'); } ?> Skriv gärna nåt i den, vad som helst bara... Lägg dessa filer på din server och se till att xmlfilen är skrivbar för scriptet Öppna +http://www.ensida.hej/xmledit.php i din webbläsare.... klart. Nog bra att ha i en skyddad mapp för att slippa överraskningar Mvh pa |
||
Svara med citat |
2006-10-16, 22:03 | #9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag rekommenderar att använda
file_get_contents() file_put_contents() istället för fopen, fread etc är inte bara lite smidigare (kortare) utan ska dessutom vara mer optimerade för prestanda och strängar. Annars finns ju också: simplexml_load_file() osv En del av dessa funktioner finns först i PHP 5 dessvärre. |
|||
Svara med citat |
2006-10-24, 15:45 | #10 | |||
|
||||
Nykomling
|
Tack så mycket! Väldigt bra!
Går det sedan att utveckla detta till att man har som ett formulär som man fyller i för varje olika taggar i filen? MVH |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|