Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Måste jag byta företagsnamn?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-10-18, 06:50 #1
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2006
Medlem

Jag har just ombildat mitt företag till ett AB. Eftersom jag vill försöka vara anonym så kan vi kalla det för "Ma¤h Sweden AB". Namnet gick igenom hos Bolagsverket. Dock har jag blivit uppringd av företaget "Mu¤h Sweden AB" som kräver att jag byter företagsnamn annars går de till tingsrätten. OBS! Dessa är inte de riktiga företagsnamnen. Deras ftg är ett stort internationellt företag och detta är den svenska delen där de har registrerat "Sweden" som ändelse. Det verkar också som att bolagsverkets jurister har fått kalla fötter och vill att jag byter namn.

Namnen har olika stavning, olika uttal, olika betydelser på engelska. Vi har olika verksamheter, men med vissa beröringspunkter i varusortiment. Företaget i fråga tycker att det är förväxlingsrisk.

Jag har haft mitt ftg sen 2002 som handelsbolag. Namnet är inarbetat och jag är inte sugen på att byta. Jag har det till och med som logga. Vad blir isåfall nästa steg? Att jag måste byta mitt domännamn? De har mu¤h.se jag har ma¤h.se (OBS! inte de riktiga namnen). Dock har jag haft mitt domänamn sedan 2002 och de endast sedan 2006.

Frågan är kan jag fortsätta sälja och marknadsföra med mitt namn på min sajt men att jag bara byter företagsnamn?

Och om jag byter vad kan jag kräva av bolagsverket eller JK?
Jag nöjer mig inte med en "gratis registrering" (jag har redan betalat för en) och en ev. förtur i kön. Företaget är redan lidande, eftersom många institutioner som ex. min bank stänger ned konton medan de nya företagsuppgifterna registreras hos dem. Ett nytt namn leder till ännu mer förseningar.

Vad har ni för tips till mig?
ecstyle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-18, 09:22 #2
Daniel.sts avatar
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2006
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Daniel.sts avatar

Reg.datum: Jul 2006
Har de inte kommit med några andra förslag, på någon "fredligare" lösning?
Daniel.st är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-18, 09:34 #3
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Daniel.st@Oct 18 2006, 09:22
Har de inte kommit med några andra förslag, på någon fredligare lösning?
Nej, men första steget brukar väl vara att hota. Jag ska snacka med en jurist på bolagsverket för att se vad de har att säga sen får jag ta ett snacka med det missnöjda företaget. Jag misstänker att de inte kommer att nöja sig med mina eventuella kompromissförslag.
Oläst 2006-10-18, 09:55 #4
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Har Bolagsverket godkänt det bör du ju vara rätt safe. Du har väl en företagsförsäkring om de nu försöker stämma dig. Det vore givetvis intressant att få veta exakt vilka namn det gäller för att kunna göra en lekmannabedömning inför lite fri rådgivning i frågan.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-18, 10:19 #5
Kihlbom Kihlbom är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2005
Kihlbom Kihlbom är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2005
Eftersom du har ett inarbetat varumärke är det dumt att byta ut mot marknaden. Det du kan göra är att registrera om företaget föra att slippa problem, och sen använda ditt gamla företagsnamn som arbetsnamn. Kan det vara något?
Kihlbom är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-18, 10:35 #6
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Hur länge har det stora företaget funnits på svenska marknaden? Bolagsverket, om du ha fått namnet registrerat, kan inte backa på namnet, det kan bara du.

Om du har haft verksamheten som handelsbolag (eller vilken flöretagsform det nu var tidigare) sedan 2002 och de har etablerat sig 2006 så är dina chanser goda att vinna en eventuell rättslig process.

Finns ingen anledning att backa om du har starka kort. Har du det? Som Jonny sa så är det svårt att bedöma detta utan kunskap om vilka namn vi talar och vilka produktsortiment etc.

Ordna dig en företagsförsäkring rasande snart, kontakta en en jurist som inte sitter på Bolagsverket (du kan givetis fråga dem, men du behöver kanske, troligen, biträde, som inte de kan lämna).
Oläst 2006-10-18, 10:42 #7
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Kihlbom@Oct 18 2006, 10:19
Eftersom du har ett inarbetat varumärke är det dumt att byta ut mot marknaden. Det du kan göra är att registrera om företaget föra att slippa problem, och sen använda ditt gamla företagsnamn som arbetsnamn. Kan det vara något?
Ja det är något jag funderar på, men det är inget som rekommenderas av Bolagsverket och då har jag egentligen inget skydd för mitt namn. Det är inte helt ärligt mot kunderna heller.
Oläst 2006-10-18, 10:48 #8
Medlem

Medlem

Jag vet att Bolagsverket inte kan backa på namnet. Jag vet inte hur länge de har varit etablerade. Domännamnet har de bara haft i några månader, men antagligen har de funnits längre. Jag har företagsförsäkring, men känner ingen större lust att gå till tingsrätten. Men får se var det leder. Jag ska snacka med företaget för att se vad de vill.
Oläst 2006-10-18, 12:10 #9
princips avatar
princip princip är inte uppkopplad
Medlem

princip princip är inte uppkopplad
Medlem
princips avatar

Frågan är OM det hamnar i rätten. Det kan ju vara så att de tror att de kan skrämma dig att byta för att de är större.

jag hade nyligen en bekant som blev hotad med samma sak av ett internationellt bolag som kommit in i sverige. han höll sig lugn, kollade med jurist, fick klart för sig att han hade ordentligt på fötterna och sedan blev det tyst...
princip är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017