FAQ |
Kalender |
2006-12-12, 01:08 | #1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hur funkar det egentligen om man nu bestämmer sig för att försöka regga en domän som släpps ur karantän. Jag har sett att fler och fler iis ombud börjar erbjuda detta som tjänst. Om man nu vill försöka sig på det själv så har jag några frågor:
1. Om en domän blir tillgängligt datum 2006-12-13 Betyder det kl 2400 natten till den 13:e eller den 14:e ? 2. Om domänen nu blir ledig vid 2400 slaget som jag antar, kan man i teorin någon minut efter 2400 se domänen som ledig via t.ex. loopias kontrollpanel när man söker på domänen eller är det eftersläp i systemen ? 3. Är man ute och cyklar om man försöker sig på att snappa upp ett "bra" domänamn på egen hand när det går ur karantän och borde man egentligen anlita ombud att göra det? |
|||
Svara med citat |
2006-12-12, 01:16 | #2 | ||
|
|||
Medlem
|
frågan är ju mer syftet med att köpa ett domän så "direkt". Den nuvarande innehavaren verkar ju inte ha något intresse av att förlänga, om ditt syfte var att sälja den tillbaka. Annars så är det ju bara att hänga på låset, börja söka vid tolvslaget och fortsätta så tills eventuella eftersläpningar är färdiga, kan väll ta upp till 24h med dessa om jag inte missminner mej.
|
||
Svara med citat |
2006-12-12, 01:19 | #3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
1. Karantändatumet 2006-12-13 innebär att det blir ledigt vid midnatt mellan 2006-12-13 och 2006-12-14.
2. Om den sökfunktion du använder dig av ställer omedelbara frågor mot II-stiftelsens system och inte använder sig av cachade svar eller svar som erhålls via DNS-analys, så kommer domännamnet att markeras som ledigt kl. 00.00.01. 3. På ett eller annat sätt är du beroende av ombudet. |
||
Svara med citat |
2007-09-05, 21:19 | #4 | |||
|
||||
Nykomling
|
Kollade på lediga.se men är den listan komplett ?
Jag kollade på ett visst datum och jag vet andra domäner som går ut då som inte var med på listan. Om jag kollar ett domännamn på iis.se och det står att det går ut tex 25/9-2007, är det inte samma sak ? Eller gäller 60-90 dagars karantän EFTER det datumet ? Sen hörde jag att 24.00 inte är den tid man ska hålla sig till för .se domäner utan 04.00 UTC, dvs 05.00 Svensk sommartid. Den informationen står även på iis's hemsida. |
|||
Svara med citat |
2007-09-08, 20:21 | #5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Hur skall man då göra för att få sin domän? Jag har en domän som jag vill regga när den släpps fri (vilket den görs om någon månad). Lyckligtvis har jag inte sökt på den på så väldigt många ställen, vilket förmodligen inte väckt Moniker (de har redan snott en .com just när jag reggade .se). Jag kan sitta uppe och regga så snart den släpps fri men vilket ombud bör jag använda mig av för att ingen annan skall kunna hinna sno den under tiden mitt ombud tar emot betalning av fakturan (det kan ju ta en dag eller två)? Några tips? |
||
Svara med citat |
2007-09-08, 23:40 | #6 | ||
|
|||
Banned
|
Citat:
Det är iallfall så hos Aleborg! |
||
Svara med citat |
2007-09-09, 11:34 | #7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2007-09-09, 12:12 | #8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Rekommenderar att ni anlitar någon som erbjuder snapback.
Reggar ni via loopia exempelvis så är det rätt kört om någon annan kör med snapback. Redan tillräckligt luck basis när man kör med snapback och flera vill ha den. |
||
Svara med citat |
2007-09-09, 13:20 | #9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Tack för alla rekommendationer jag fått här på forumet. Jag lyckades i natt med att vara först att registrera porträtt.se (släpptes från karantän) med hjälp av newares snapback-tjänst. Det kanske inte är den mest attraktiva domänen men för mig var den väldigt viktig. Tack |
||
Svara med citat |
2007-09-13, 15:23 | #10 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
När kan jag tidigast regga en .net domän med följande status?
Status: pendingDelete Updated Date: 07-sep-2007 Creation Date: 29-jun-2005 Expiration Date: 29-jun-2007 |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|