Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Redirect 301 eller 302

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-01-19, 18:44 #11
wiggin wiggin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2005
Medlem

Men nu är det väl så att forumet flyttar permanent till den nya adressen? Eller ska du flytta tillbaka forumet senare? Då borde ju en 301 passa bra.
wiggin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-19, 23:35 #12
Gorm Gorm är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2005
Nykomling

Forumet kommer att ligga kvar på den nya adressen (i en underkatalog) men det kommer inte att finnas någon "förstasida" till en början. Därför vill jag redirecta besökaren vidare på obestämd tid. Så flytten av själva forumet är permanent med redirecten är temporär. Blev det lite klarare nu?

/Johan
Gorm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-20, 01:10 #13
Medlem

Medlem

Jo jag förstår hur du menar. Jag har själv inte gjort några tester för att se hur sökmotorerna faktiskt fungerar. Men rent logiskt så borde det ju var innehållet du flyttar. Du vill säga till sökmotorerna att innehållet har flyttat till en ny adress.

Så gör du en 301 från rooten där forumet ligger nu till en underkatalog kommer sökmotorerna förstå att innehållet har flyttat. När de sedan uppdaterat sitt index kan du ta bort 301 redirecten och bygga upp en ny startsida i rooten.
Oläst 2007-01-20, 07:09 #14
xpats avatar
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2004
Mycket flitig postare
xpats avatar

Citat:
Originally posted by MWMedia@Jan 19 2007, 16:42
Du ska absolut INTE köra en Javascriptredirect
Om det gäller ett par månader kan du gott använda en 302:a

Anledningen till att jag föreslog en javascript var för att Google inte skulle följa den.
Fast egentligen känns det som om det bästa valet i det här fallet är att länka till forumet från förstasidan, så slipper man redirectoriska hårklyverier och så kan man publisera ingresser till de senaste inläggen med länkar på förstasidan.

Citat:
Så gör du en 301 från rooten där forumet ligger nu till en underkatalog kommer sökmotorerna förstå att innehållet har flyttat. När de sedan uppdaterat sitt index kan du ta bort 301 redirecten och bygga upp en ny startsida i rooten.
Det är inte bra för då kommer det att ta tid innan den nya indexsidan indexeras och det känns lite risky att hoppa fram och tillbaka med 301r. En 301:a är till för att permanent flytta något.
xpat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-20, 12:50 #15
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by xpat@Jan 20 2007, 08:09
Fast egentligen känns det som om det bästa valet i det här fallet är att länka till forumet från förstasidan, så slipper man redirectoriska hårklyverier och så kan man publisera ingresser till de senaste inläggen med länkar på förstasidan.
Det är inget alternativ just nu, jag vill att besökaren kommer till forumet direkt. Åtminstone tills vidare. Vad är det som "permanent" syftar på, att innehållet flyttats permanent eller att redirecten finns på platsen permanent?

/Johan
Oläst 2007-01-20, 12:51 #16
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by xpat@Jan 20 2007, 07:09
Det är inte bra för då kommer det att ta tid innan den nya indexsidan indexeras och det känns lite risky att hoppa fram och tillbaka med 301r. En 301:a är till för att permanent flytta något.
Han har ju sagt att han vill flytta något (forumet) permanent. Men om du har testat och har belägg för att det faktiskt fungerar så i google får jag väl ge mig.

Huvudfrågan är väl om man vill få med alla "SEO-kraft" från forumet till den nya platsen eller bevara den på startsidan. Och problemet med en 302 är väl just att google inte kommer uppdatera adresserna? När man tar bort 302:an kommer inte google tro att forumet ligger i rooten igen? Använder man sig av 301 så uppdateras ju adresserna allteftersom sidan blir spindlad.
Oläst 2007-01-21, 08:35 #17
xpats avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
xpats avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Gorm
Citat:
Ursprungligen postat av xpat
Det är inget alternativ just nu, jag vill att besökaren kommer till forumet direkt. Åtminstone tills vidare. Vad är det som permanent syftar på, att innehållet flyttats permanent eller att redirecten finns på platsen permanent?
/Johan
Om du gör en 301:a från indexsidan till forumets nya plasts, kommer indexsidan att tas bort ur googles index.

Och det vill du ju inte om jag förstår dej rätt, eftersom du skall använda den senare.
Jag skulle nog helt enkelt vänta med att flytta forumet tills du har allt på plats.

Jag är inte helt säker på hur Google hanterar 302r, det var därför jag föreslog en javascriptredirect då komemr Google att fortsätta indexera förstasidan, men besökarna hamnar i forumet.
För att få ett riktigt bra svar på frågan kan du alltid besöka google groups, där bla Vanessa och Amanda svarar på frådog, båda 2 jobbar på googles webmaster central, och de vet vad som gäller. http://groups.google.com/group/Google_Webm...ter_Help/topics
Oläst 2007-01-21, 11:09 #18
Nykomling

Nykomling

Att vänta är inte ett alternativ eftersom jag inte vet hur lång tid det kommer att ta att skapa den nya portalsidan. Indexsidan (dvs förstasidan under roten) borde väl rimligtvis åter bli indexerad när redirecten är borta och det finns ett innehåll där? Jag är fortfarande rådvill men det lutar åt att jag använder en permanent redirect (på obestämd tid) eftersom forumet inte kommer att flyttas tillbaka till roten.

/Johan
Oläst 2007-01-21, 17:25 #19
xpats avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
xpats avatar

Citat:
Originally posted by Gorm@Jan 21 2007, 12:09
Att vänta är inte ett alternativ eftersom jag inte vet hur lång tid det kommer att ta att skapa den nya portalsidan. Indexsidan (dvs förstasidan under roten) borde väl rimligtvis åter bli indexerad när redirecten är borta och det finns ett innehåll där? Jag är fortfarande rådvill men det lutar åt att jag använder en permanent redirect (på obestämd tid) eftersom forumet inte kommer att flyttas tillbaka till roten.
/Johan
Varför flytta forumet, om du inte vet när du är klar med portalsidan?
Den logiska arbetsgången borde ju vara att flytta det när du är klar med det arbetet.
Oläst 2007-01-21, 18:09 #20
Nykomling

Nykomling

Det är en lång historia men inte ett alternativ att flytta forumet senare.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017