FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har planer på att sätta upp en sajt för det nya formatet Blu-ray. Jag äger domänerna bluray.se och blu-ray.se. Den officiella stavningen är "blu-ray", alltså med bindestreck. En Google-sökning ger ungefär 10 ggr mer träffar på "blu-ray" än på "bluray". Vilket ska man gå på egentligen, den med bindestreck eller utan, som ju är enklare att komma ihåg och skriva in. Visst kommer jag att redirecta domänerna, men vilken bör jag göra som den officiella domänen? Tips och kommentarer tas gärna emot.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag som alltid trodde att det hette "blueray"...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Vet iofs inte om det är genomtänkt, men www.bluray.com redirectas iaf till www.blu-ray.com
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Laborera lite med Adwords för att se vilket alternativ som används flitigast bland de som söker. Välj sedan det som huvuddomän.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
jag hade använt bindesstrecksvarianten som huvuddommän...
http://www.google.com/trends?q=bluray%2C+blu-ray |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Lite OT men det ser dessutom ut som om en hel del stavar med blue: http://www.google.com/trends?q=blura...o=all&date=all
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Är det helt riskfritt att Sonys advokater inte kommer och ställer till det i ett senare skede? Det är ju ett registrerat varumärke.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
VIP
|
Citat:
Det är ju inte direkt riskfritt, men se till att vara tillmötesgående ifall någon av Sonys advokater mot förmodan kontaktar Er med tiden. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Det var en liten firma som skulle namnskydda dvd runt 1998.....
PRV på den tiden var nästan klar....med att godkänna skyddet... Jag skrev 10st A4 till PRV och överklagade deras kommande beslut. Firman fick inte skyddet.... I & med detta fick jag regga min andra firma.. Annars skulle alla som använder ordet DVD få dega duktigt etc!!! Ordet DVD är det inget problem med, med blu-ray är faktiskt ett varumärke... Så jag tror det kan bli åka av för dig när de upptäcker att du har reggat domänen. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|