FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har försökt söka men hittar inte ordentligt..
Går det att som privatperson skicka mot postförskott? Man behöver ju ett bank eller plusgiro. Bankgiro måste man ha ett eget företag för att skaffa om jag förstått rätt? Plusgiro däremot kan man ha som privatperson, dock så har jag inet förstått om det går att använda att skicka mot postförskott med. http://www.plusgirot.se/sitemod/defa...spx?pid=505942 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Bank och postgiro går båda att skicka med postförskott.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Du kan som privatperson skicka postförskott med bankgiro som du också kan ha som privatperson.
Däremot kan du inte lämna in paketet varsom hellst utan måste gå till en "central" eller vad nu posten kallar sina större postenställen. Med plusgiro kan du lämna in paketet på fler ställen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Fan vilken djungel!
Jag var inne på mitt lokala postkontor för någon månad sen och frågade om det här och dom sa att man behövde ha ett företag för att skicka mot postförskott. Därefter ringde jag till min bank OEB och frågade dom om bankgiro och dom satt att man behövde ha ett företag! Nu ringde jag precis till plusgirot och dom sa att det gick hur bra som helst som privatperson att ha ett plusgiro och skicka mot postförskott med, skulle kosta 140kr eller nått (minns inte exakt). Najk, så med plusgiro kan jag alltså gå in på mina lokala postkontor (dom som brukar finnas inne på ica osv) och skicka mot postförskott? Vet inte vad det är för avgifter för bankgiro, men om det bara kostar ~140kr för plusgiro och att man kan lämna in det på fler ställen så är det ju inte så mycket att vela över. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Bankgiro är oftast dyrare, brukar ligga på 250 spänn/år.
Däremot är pengarna direkt på kontot, vet inte hur det är med plusgirot om dom tar ut något för att föra över pengar, men skulle gissa på det. Har aldrig skickat med plusgirot, så vet inte om det fungerar på ica.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Plusgirot kammar alltså pengar av sina kunder där det är möjligt. Till på köpet så är de sedan oförskämda nog att gå med förlust. Hur kan man gå med förlust när man lyfter ränta på flera miljarder kronor varje månad? Det här kanske blev lite offtopic. För att svara på frågan så stämmer det att man som privatperson kan ha ett plusgiro. Det är billigt och kommer förmodligen att funka bra för dig. Som bokföringsskyldig näringsidkare så är det dock ganska frustrerande med plusgiro, av ovan nämnda orsaker. Edit: Slarvar när jag skriver som vanligt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Citat:
Dock är PF dyrt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Citat:
När vi är klara så kan jag ge dig en lektion i retorik och det svenska skriftspråket. Vi kan lägga tonvikten på sådana språkliga fenomen som sarkasm, så kan jag förklara vad en retorisk fråga är sen. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|