FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag säljer varor på Tradera och har krävt betalningar till mitt bankkonto hittils. Men nu när jag har registrerat mitt företag och kommer att sälja via min webbutik också tänker jag byta till Bank eller postgiro.
Men frågan är, varför väljer man postgiro eller bankgiro. Ger man oseriösa signaler om företaget om man kräver betalningar till bankkonto? Behöver lite råd om valet mellan postgiro och bankgiro. Och om man väljer bankgiro, vilken bank har bättre service och system när det gäller bankgiro inbetalningar samt är billig också. Jag kollat hos Handelsbanken och de har ett paket som kostar 1200kr (inkl. ett Visa kort utan avgift) Viktigaste för mig är att kunna se betalningar registrerade på mitt konto (internet) inom 24 timmar max och helst vill att tjänsten kostar inte så mycket. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Read Only
|
postgiro är mycket bra när det gäller E-kommers
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Nykomling
|
Bank- och plusgiro är ett säkrare alternativ framför bankkonto.
Ingen kan gå in på banken och försöka ta ut pengar med hjälp av ditt bank-/plusgironummer, däremot kan man försöka med ditt bankontonummer (även om här krävs legitimation så finns det en risk). Plusgirot är enligt mig på väg at dö ut, medan bankgirot de senaste åren växt sig allt starkare. Många företag väljer numera att bara använda sig av bankgiro (B2B), men mot privatpersoner är Plusgirot fortfarande det starkaste och mest kända varumärket. Dock vänjer sig allt fler privatpersoner till att använda bankgirot. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag betalade 250 kr (/år) för bankgiro kopplat till företagskonto hos Swedbank. Vill du inte punga ut med en tusing som de flesta verkar ta kan jag rekommendera mitt val. Är dock osäker på om priset är olika beroende på om du varit kund där tidigare.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Skaffa ett plusgiro hos Nordea. Till plusgirot får du gratis ett bankgiro- och ett bankkontonummer. Det är bara att ringa deras kundtjänst så får du alla tre på samma gång. Jag tror det kostar ca 250kr/år och då ingår internetbanken.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Jag tycker dock att dosa känns säkrare, än skrapkoder. Men det är som någon säger här i tråden , en vanesak. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Varför välja när du kan få båda kopplade till samma konto hos Nordea?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Är ett sånt inlösenavtal hos Swedbank dyrt?
Man har ju hört många historier om missnöjda paypal folk, så jag vill ju inte låsa mina transaktions alternativ till dem bara. Att använda existerande Internet bank system vore ju bäst med avseende på skydd via lag och ersättning vid mystiska debiteringar. Men bankerna verkar köra med så himla dyra prismodeller. Finns det nåt gratis alternativ som paypal fast med lika bra legalt skydd som vanliga banker? Jag har sett att paypalsucks.com rekommenderar Merchant Account http://www.995merchantaccounts.com/ My engrish inte vara så vass men kostar deras erbjudande $495=~3.500 kr? Jag kan inte låta bli att tycka att dem ser lite oseriösa ut med deras hemsida det ser ut som nån billig amerikanskt scamming sida. Så även om dem säger FREE lite här och var så undrar jag inte om dem använder sig av samma billiga mobil försäljnings knep 0:- för en mobil. få 5.999 kr faktura efter 18 månader |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|