FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Som titeln lyder så undrar jag vilka "must haves" som din webshop/webshoppar har? Vilka funktioner är absolut nödvändiga och vilka leder till ökad omsättning?
Jag vet att det kan variera beroendes på vad man säljer. För en webshop kan "relaterade produkter" vara absolut nödvändigt och för en annan inte. Men vilka funktioner uppskattar ni (och framförallt era kunder)? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Att kunna välja om priset skall visas som exklusive eller inklusive moms uppskattas men är kanske inte "must haves".
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det viktigaste i en webshop är enligt mig är samma saker som många ofta glömmer bort i sin iver att kränga varor, att det går smidigt att betala, lätt och snabbt att få kontakt med kundtjänst och att det finns en bra och snabb logistik. När man kommer in på själva shoppen är det viktigt med bra navigering, tydligt pris, möjlighet att jämföra liknande varor med varandra och om det är något som "syns" flera, bra och tydlig bilder på varan (vilket många svenska shoppar är väldigt dåliga på). Korsnavigering är inte fel, när man tittar på en tv får man också upp en lista på ex. vilka sladdar man behöver för att kunna koppla in den. om det handlar om sällanköp är det inte heller fel med mycket information runt produkterna, hur man koppla in sin nya hemmabio osv. Inte heller dumt att låta kunderna själva rekommender och betygsätta varorna (se komplett.se).
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Kan bara instämma med ovanstående och tillägga att synliga fraktkostnader (totalpriset) är ett plus. Speciellt om man ser de redan i kundvagnen.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Pris inkl och exkl moms är väl mest intressant för företag. När jag handlar privat är jag bara intresserad av totalpriset, d.v.s inkl. moms och frakt. Är det någon som vet om detta är något som efterfrågas av privatkunder?
Korsnavigering är mycket schysst. Det kan leda till merköp. Jag kommer att ha det i min nya shop och även "andra kunder har också köpt". Jag kommer även att ha kundrecensioner, tipsa en vän om produkten, möjlighet att lägga till produkt i favoritlista, m.m. Men allt beror ju lite på vad man säljer. Säljer man vitvaror är det bra att kunna jämföra produkter, annars kanske inte eftersom det kan komplicera köpprocessen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Totalpris INNAN man skall skriva in sin information.
Jag hatar när man inte kan se t ex. fraktpriser, expeditionsavgifter och all annan kostnad före man ska besvära sig med kontaktuppgifter. Ett bra kassaflöde tycker jag är riktigt viktigt och brukar alltid vara det som saknas hos de flesta webbutikssystem. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Om varan är i lager, kunna spara sin "framtida" order, andra kunder har även köpt lista, alla produkter lista, sökfunktion, utvalda best-säljare, vanliga frågor och svar, lätt navigerad meny, m.m.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
X-Cart är det mest flexibla shopping cart systemet som finns i mitt tycke, finns inga gränser för vilka funktioner man kan lägga till. Hundratals funktioner är redan inkluderade out-of-the-box.
X-carts standardfunktioner: http://www.x-cart.com/xcart_features.html Färdiga tilläggsmoduler som lätt kan integreras i X-cart: http://www.bcsengineering.com/store/catalog/ X-cart har inbyygt stöd för flera språk samtidigt, inklusive Svenska. (kunden kan välja språk när han/hon kommer till sidan om man väljer att köra flerspråkigt) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Topplistor är bra. Önskelista som kan exporteras till kompisar, bevakningslista, vad andra köpt, köphistorik
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Vad ska du sälja? Vad du ska ta med i en shop och vad inte beror helt och hållet på vad du säljer. Att ta med för mycket funktioner kan vara minst lika illa som att ha för få. För mycket krimskrams kommer bara att förvirra dina besökare... Eller återigen - det beror på vad du säljer. Säljer du hårdvara så kan du kosta på dig betydligt fler avancerade funktioner i shoppen, än om du säljer något med 65+ som målgrupp.
Räkna med att folk kommer göra sitt yttersta för att missuppfatta eventuell funktioner. Exempel: Jag hade tidigare en "Tipsa en kompis funktion". Jag glömde dock skriva att man skulle ange sina vänners e-postadresser i rutorna. Vad en del person fyllde i var istället: Kompis 1: Stina i Halmstad Kompis 2: Fia i Karlskrona Kompis 3: Fiffi från Småland För mig är det självklart att man ska fylla i sina vänner epostadresser när det finns en "Tipsa en kompis funktion", men det är ingen självklarhet för alla. Har du alltså 100 funktioner i din shop så kan du utgå ifrån att 99 % av dina besökare kommer att missuppfatta någon av dem. Att försöka ge instruktioner i form av text är ofta lönlöst - folk orkar inte läsa en massa text, de vill shoppa. Oavsett vad du säljer så är det alltid en fördel om du har en varukorg och en kassa. Väldigt basic, men bättre råd än så kan man inte ge om man inte vet vad du säljer. Ta t ex priser inkl eller exkl moms. Det blir väldigt bra om du säljer hårdvara, men blir väldigt förvirrande om du säljer underkläder. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|