FAQ |
Kalender |
2007-03-09, 14:43 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Har ett företag som inte betalar för sig. Vad kan man hota med för att dom ska ta sig i kragen och betala? Företaget ligger utomlands.
|
||
Svara med citat |
2007-03-09, 15:34 | #2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Beroende på vilket land det är så kan du anlita ett inkassoföretag i det landet troligen. Värt ett försök!
//Andreas |
|||
Svara med citat |
2007-03-09, 16:23 | #3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Intrum Justitia brukar ordna inkasso åt oss i Norden, dom är duktiga.
|
||
Svara med citat |
2007-03-09, 17:06 | #4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Förvänta er inte att företage eller privatpersoner utanför Sveriges gränser ska ha samma maniska inställning till fakturabetalande som svenskar har. Här är skickas och accepteras fakturor på 10dagar, medan mediantiden för en italiensk faktura innan den blir betalt är minst tre månader. Vad som står på fakturan är ointressant, man får ha eget kapital så det räcker. Man behöver inte gå längre än till Norge för att inkasso ska vara ett standardförfarande även goda samarbetspartners emellan. Normalfallet är alltid att sälja mot förskottsbetalning, eller äganderättsförebehåll. Ett konto med förskottsbetalning som man gör avräkning på är också vanligt i anglosaxiska länder.
Finland är undantaget som bekräftar regeln, där betalar man i tid. har själv försökt driva in grejer från Norge, och det går, men är inte lika enkelt som här i Sverige. Småkrav går bort. Det är dyrt med avgifter, och om man misslyckas så får man själv betala. |
||
Svara med citat |
2007-03-09, 21:43 | #5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Annars kan du ju alltid fråga någon maffia boss om han vill köpa skulden. Han får ju nytta + nöje i samma paket.
|
|||
Svara med citat |
2007-03-10, 19:26 | #6 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag ska se vad jag kan göra. Just det där med att italienarna är dåliga på att betala i tid har jag hört någon annanstans också.
|
||
Svara med citat |
2007-03-12, 12:35 | #7 | ||
|
|||
Medlem
|
Vad kan hända om jag köper tjänster av dom för samma summa och sedan inte betalar? Funderar på att göra det.
|
||
Svara med citat |
2007-03-13, 15:26 | #8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
Svara med citat |