Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

tjänstebil eller lön...

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-03-25, 13:19 #1
Attila Attila är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2006
Medlem

ok, så tänker jag...

har jag (teoretsikt) 150.000 SEK i företaget av intäkter, (ännu inte tagit ut lön). Kan jag då välja att:

alt. 1// Köpa en tjänstebil, som jag förmånsbeskattas för. Får i övrigt CSN (även pluggar i 2 år till). Vad läggs förmånsvärdet på då, för CSN summan består av bidragsdel och lånedel? I övrigt står jag för bensin privat tänkte jag...

alt. 2// Om jag tar ut 150.000 som lön har jag ca 50.000 kvar i netto, och av detta får jag inte mycket bil. Ok, jag betalar ingen förmånsvärde heller....

Tänker jag helt fel? Tacksam för synpunkter....
Attila är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-25, 14:34 #2
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2003
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2003
Du har kompletta listor på skatteverket.se, förmånsvärdet bedöms från bil till bil. Förmånsvärde är samma sak som bruttolön, din bil kommer alltså att tolkas som att du får en bruttolön.

I alt 2 så får du ut ca 75000, inte 50000. (arbgiv dras på bruttolönen, förmodar det där där du misstolkat det?

En sak du glömde att nämna var vart du har stålarna (i din teori)? Är de i ett AB, enskild firma eller inte infakturerade än? Du måste ta hänsyn till beloppsgränserna för ditt CSN nämligen, vilket kan bli svårt i alternativ 2...
Oläst 2007-03-25, 19:20 #3
Medlem

Medlem

Tack för dina synpunkter.

- Jag har enskild firma, glömde säga
- har ännu inte tagit ut lön, jag trodde behållningen är ca 33 % efter all arb.giv.avgift, bruttoavdrag etc..
- så vid alternativ 1 finns en CSN gräns att beakta med tanke på bruttolön som bilens förmånsvärde generar?
Så i praktiken då blir förmånsvärdet min brutto lön?

mvh//Attila
Oläst 2007-03-25, 22:47 #4
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Har du enskild firma skattar du för vinsten som om du tagit ut den oavsett hur du gör.

Det bästa är förmodligen att bilda ett aktiebolag. Om du bara tar ut lön upp till beloppsgränserna kan du behålla resten av pengarna i bolaget tills du slutat studera.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-25, 23:27 #5
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2003
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2003
Det finns ju alltid expansionsfond.
Oläst 2007-03-25, 23:51 #6
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
För så lite pengar är det ingen ide att bilda ett AB. De extra driftskostnaderna främst i form av revisorer och krångligare redovisning är tiotusentals kronor om året. Om du bildar ett AB nu med 100 000 i aktiekapital så är de pengarna låsta i bolaget för alltid. Du kan inte ta ut pengar utan att antingen betala lika mycket i löneskatter som du skulle gjort annars eller så får du ta ut dom som vinst och utdelning och då blir det lika stor skatt igen pga fåmansreglerna. Dessutom kan du inte ta ut det egna aktiekaptialet för då är det förbrukat och bolaget ska likvideras.
Enda alternativet är att ha inskrivet i bolagsordningen att bolaget ska ägna sig åt värdepappersförvaltning och då kan du köpa aktier i t ex Google för pengarna. Det räknas som varulager då. Men du står inför samma problem som förut om du ska sälja aktierna och ta ut pengar för att köpa snus.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-27, 15:56 #7
Medlem

Medlem

tack för era svar och tips.

Rådet jag fick på annat håll är att INTE skaffa företagsbil, då försäkringspremien är 3x så stor, samt även måste betala netto förmånsvärde (som enda "inkomst") varje månad, samt att jag skulle inte få minskad förmånsvärde då jag kör aldrig mer än 3000 mil....

hm.....då kör jag min gamla bil ett tag till.....
Oläst 2007-03-27, 20:37 #8
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Reg.datum: Jun 2004
Hmm, har funderat på detta också... När kan man fundera på om företagsbil är ett övervägande alternativ sett till kostnaderna?

Vad händer om man som enskild näringsidkare köper en bil på traditionell avbetalning som privatperson, men bokför detta som kostnader i firman? Inklusive försäkringspremierna?
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017