FAQ |
Kalender |
2007-04-04, 16:46 | #1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag äger ett par mindre sajter som jag drar in några tusen på per år och funderar på att lägga lite mer tid på dem och samtidigt regga ett företag vid sidan om min nuvarande anställning, vilket är OK med min arbetsgivare.
Det jag undrar är vad det årligen kostar att äga ett aktiebolag, utöver de minst 100 000 man måste investera? Måste man anlita en revisor och/eller punga ut med några andra återkommande avgifter? Någon som vet eller kan tipsa om en schysst sida med mer info? |
||
Svara med citat |
2007-04-04, 17:11 | #2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Räkna med åtminstone 10 000 kr för revisor.
Löpande redovisning kostar också en slant om du inte gör det själv.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2007-04-04, 17:35 | #3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Revisor är ett krav och om du sköter själva bokslutet själv så kan du komma undan med 5000 / år för revisorn med lite tur. Mindre än så vetefasen om du kommer undan med.
|
|||
Svara med citat |
2007-04-04, 17:43 | #4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Lite under 10000 är min gissning. Håller med Westman, mindre än 5000 är en omöjlighet. 5000 är görbart i ett mer eller mindre vilande bolag, men om du har viss verksamhet får du nog öka på några tusen till.. (eftersom du nämner att du har anställning tar jag det som att du inte har så värst många verifikationer i ditt bolag)
2007-04-04, 18:08 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Räcker det inte att du börjar med Enskild firma eller möjligen med ett handelsbolag?
Aktiebolag känns onödigt i nuläget med din beskrivning. Det kostar mer och blir drygare. Ska du driva aktiebolag bör du omsätta mycket mer. |
||
Svara med citat |
2007-04-04, 22:34 | #6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ja, du måste ha en godkänd revisor. En sådan kostar ca 10,000 per år +- 5000 skulle jag gissa.
En viss engångskostnad är det ju också i inregistrering, särskilt om du köper ett s.k. lagerbolag. Jag reggade mitt själv och då blir det naturligtvis billigare men det tog också 5-6 veckor och kunde nog gått fel men jag hade tur Därtill måste du ju kunna sköta din redovisning alldeles själv, annars får du ta hjälp av en bokföringsbyrå också. Sköter du din redovisning själv och dåligt, så kan revisionen också bli dyrare. Tänk på att kraven är lite högre på aktiebolag än enskild firma. Finns ett forum på www.foretagande.se som jag ställt frågor i. |
||
Svara med citat |
2007-04-05, 09:17 | #7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Aktiebolag är en fördel med nuvarande skattelagstiftning så har man råd så ska man nu använda AB istället för enskild firma.
|
|||
Svara med citat |
2007-04-05, 09:32 | #8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tackar för alla svar. Visst vore enskild firma att föredra med min obetydliga verksamhet, men det känns tryggt att separera verksamheten från det privata plus att jag inte vill skylta med mitt något unika namn på de domäner jag äger och kommer att äga.
Men det kanske man kan undvika även vid enskild firma? Skyltandet av ens namn alltså? |
||
Svara med citat |
2007-04-05, 10:15 | #9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Skyltandet med namnet blir väl ungefär detsamma ändå.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2007-04-05, 11:16 | #10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Man är mer skyddad med enskild firma.
|
||
Svara med citat |
Svara |