FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Kan man sälja ett namn man har reggat hos Bolagsverket?
Om man kan, finns det någon sida man kan sälja det via? Och om det går, så har jag ett namn som säljes. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
nej, tror inte du kan sälja företagsnamnet utan att sälja företaget...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har "sålt" ett namn ungefär som du syftar på, fast inte via någon agent, mäklare el. liknande.
För ca fyra år sedan hörde ett utlänskt företag, med samma namn som min enskilda firma, av sig till mig. Det utlänska företaget ville in på den svenska marknaden och efter lite förhandling fick jag en summa för att skriva på ett avtal om att de fick använda samma namn som mig, utan att jag skulle protestera, och att så snart de fått igenom sin registrering skulle jag ändra mitt namn hos bolagsverket. Jag är inte helt klar på det juridiska, om de var tvugna att komma överrens med mig först eller om de bara gjorde det för att garantera att vi inte skulle riskera att trampa varandra på tårna senare. Det gick smidigt att lösa iaf. Dessutom fick de ett antal domäner med samma namn osv. "på köpet" vilket säkert också var en bidragande orsak till att de ville lösa det med mig på ett sätt så alla blev så nöjda som möjligt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Visst borde du kunna sälja namnet. Jag är inte 100% säker men är övertygad om att det går. Kolla med bolagsverket så finns det säkert någon lösning.
Förslag: - Skriv kontrakt med köparen - Namnbyt ditt företag till ett annat namn. - Köparen namnbyter till det namn som de har köpt, eventuellt med en fullmakt från er där ni bekräftar att ni godkänner namnbytet. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|