Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Avier som aldrig kommer fram

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-10-23, 14:22 #1
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Jag har ett växande problem med att Posten och deras ombud slarvar med aviseringen för skrymmande brev. Kunden hör av sig några dagar efter det att vi skickat försändelsen och meddelar att denna inte fått någon avi. Då får vi ringa till Posten och be om telefonnummer till kundens utlämningsställe. Därefter får vi ringa till utlämningsstället (som ofta är någon liten kiosk eller matvarubutik) och be dem leta igenom sina hyllor. Efter mycket ojande och gnällande så brukar de alltid hitta försändelsen. Kort sagt så försvinner sällan skrymmande brev, men aviseringen fungerar miserabelt dåligt.

Det här tillvägagångssättet fungerade tidigare ok. Men i takt med att vi skickar fler försändelser så växer problemet. Jag har inte tid med att sitta och ringa runt i flera timmar för att spåra bortkomna försändelser. Att anställa någon som gör det åt mig känns orimligt.

Jag utgår ifrån att samtliga som bedriver e-handel och som skickar skrymmande brev har samma problem som jag. Hur tacklar ni problemet? Någon som har tips på alternativa lösningar? Nu har jag precis fått två mail från kunder som inte fått någon avi. Jag börjar känna mig ganska frustrerad.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-23, 15:59 #2
Karmans avatar
Karman Karman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 210
Karman Karman är inte uppkopplad
Medlem
Karmans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 210
Enkelt sätt att lösa det är SMS-avi eller E-postavi till kunden med kollinummer, samt medföljande instruktioner om hur de söker på kollinummer samt att de kan vända sig till sitt utlämningsställe när de saknar avi.
Karman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-23, 16:00 #3
Henke76 Henke76 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 200
Henke76 Henke76 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 200
Delar uppfattningen att avierna inte går ut till kunderna. Min erfarenhet är att postombuden inte är särskilt pigga på att leta efter försändelserna utan hellre säger till kunderna att försändelsen inte finns där. Sedan kommer det i retur och då vägrar Posten att ersätta.
Henke76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-23, 17:55 #4
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Är det posten eller ombuden som sköter avsieringen?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-23, 19:05 #5
Player Player är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 128
Player Player är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 128
Citat:
Originally posted by Karman@Oct 23 2007, 15:59
Enkelt sätt att lösa det är SMS-avi eller E-postavi till kunden med kollinummer, samt medföljande instruktioner om hur de söker på kollinummer samt att de kan vända sig till sitt utlämningsställe när de saknar avi.
Kollinummer finns inte för brev. Om man inte lägger till 50:- för ett rek...
Player är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-23, 20:12 #6
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 365
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 365
Posten sköter aviseringen. Har själv nyligen haft problem med ett paket jag skickade där jag av misstag varit otydlig med en siffra i postkoden. Paketet kom till rätt utlämningsställe, alldeles bredvid där kunden bor, men på avin som posten tryckte upp stod det ett uthämtningsställe 8 km bort. Paketet låg följdaktigen kvar på "rätt" ställe men kunden fick ingen avi på den.

Det har hänt flera gånger även på mitt tidigare jobb, så jag drar slutatsen (utan ytterligare empirisk bevisning) att avierna trycks ut automatiskt när paketet kommer till något sorteringsställe och utlämningsstället (som står på avin) bestäms av postkoden...
teddyjohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-23, 20:39 #7
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Skrymmande brev och paket skiljer sig väldigt mycket åt. Vad gäller paket så brukar avin komma fram betydligt oftare än när det rör sig om skrymmande brev. Vem som sköter aviseringen för skrymmande brev vet jag faktiskt inte. Jag har länge tänkt ta ett allvarligt snack med Posten angående deras (och ombudens slarv), men det känns samtidigt ganska meningslöst.

En bidragande orsak till att många aviér inte kommer fram är förmodligen det lilla formatet på avin. Avin är en tredjedels A4-sida och jag kan tänka mig att den lilla lappen lätt kommer bort i brevbärarens postsäck. Risken att mottagaren slänger den tillsammans med en bunt reklam kan man inte heller negligera. Man kan alltså fråga sig varför Posten inte skickar ut ”riktiga” aviér i form av brev i kuvert när det kommer till skrymmande brev. Är det en kostnadsfråga så får man väl höja skrymmandeavgiften med 1 kr. Nu har jag dock svårt att tro att bakgrunden till de små aviérna kan vara att man inte har råd med en hel A4-sida (ca pris 5 öre styck).
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-23, 20:44 #8
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 711
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 711
Ser det också som ett mycket stort problem.
Problemen med skrymmande brev står bl.a. på min agenda under morgondagens möte med Posten kl 09.00

Återkommer i tråden om jag får något matnyttigt vilket inte är så troligt.
Dessa möten har alltid en tendens att alltid sluta med en axelryckning och skak på huvudet.
Likt förbannat träffar jag min kontaktperson ca 1 ggr/kvartal...

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-24, 00:40 #9
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Försök att få din kontaktperson att förstå, att du inte bara talar för dig själv, utan för alla distanshandlare som skickar skrymmande försändelser. Posten är ett företag vars kunder börjar bli mordiskt frustrerade. Jag känner inte en e-handlare som inte är missnöjd med Postens tjänster. Postens oförmåga att anpassa sig efter sina kunder är som jag ser det ett av de största hoten (om inte det största) mot svensk distanshandels framtid.

Framför allt så skulle jag vilja se kolli-id till skrymmande brev. Det är Posten nästan skyldiga sina kunder, eftersom de inte kan sköta aviseringen på ett tillfredställande sätt. Och om det nu är ett helt omöjligt krav, så skulle det ju i alla fall gå att göra aviérna i normal storlek.

Med ett monopol så följer stort ansvar. Posten måste lära sig att axla det ansvaret. Nu agiterar jag för redan frälsta öron. Tyvärr så hjälper det ju inte att klaga hos Posten, eftersom deras organisation verkar vara uppbyggd på ett vis som gör att klagomål aldrig når längre än till kundtjänsten eller i bästa fall lägre mellanchefer.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-24, 06:14 #10
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 206
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 206
Gustav: Jag håller med dig fullständigt. Det är ett stort problem med skrymmande brev som måste tas på allvar. Lite dyrare brevförsändelser måste vi tyvärr REKA eftersom vi inte kan lita på att kunden får försändelsen.

Jag tror inte att det är kunderna som försöker luras hela tiden genom att säga att de inte har fått något, utan problemet ligger hos posten. Tidigare hade vi många brev som bara försvann, men nu kommer de flesta i retur och det beror inte på att vi har skrivit fel adress. Utan det är mer troligt att de aldrig har aviserats och när ingen kommer och hämtar upp det på utlämningsstället skickas det tillbaka eller så skickas det bara tillbaka efter ett tag. Vi får extra många returer under sommaren och jag antar att det beror på att då jobbar många oerfarna sommarvikarier som antagligen inte hittar.

Till postens försvar ska jag väl säga att jag har jobbat där och det kan vara ganska frustrerande med folk som inte sätter upp namn eller nummer på brevlådor eller brevinkast. Det är också ett extremt tidspressat och stressigt jobb. I alla fall där jag jobbade. Du har en 15min fikarast på morgonen, efter det har du inte tid att prata med kollegor för då förlorar du tid och kommer efter och hinner inte köra din runda på utsatt tid.
ecstyle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017