Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Arbeta i Norge

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-11-09, 13:39 #1
Nicke85 Nicke85 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2005
Medlem

Har hört många prata om, "Arbetslös? Ja, men börja jobba i Norge".

Den uppfattning jag fått är att det ska vara enkelt att hitta ett jobb i norge.
Är det så?

Jag och en kompis är sugna på att börja jobba i norge i 1-2 månader kanske till och med längre. Vi ska gå snickarutbildning i sverige, som börjar när tillräckligt många anmält sig. Tänkbart är att kursen börjar i Mars nästa år.

Fram tills dess, har vi fått för oss att vi ska söka jobb i norge, om det nu är så enkelt att få jobb som folk säger...

Någon som kan upplysa oss lite mer om detta ämne. Vad krävs? Vart söker man? Svårt med boende? Dyrt med boende?

Tilläggas kan... Att inget speciell branch sökes. Helst nåt som inte kräver mer än att man gått ut gymnasiet.

Tacksam för svar
Nicke85 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-09, 15:56 #2
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
pokerstjärnas avatar

Du kan ju svetsa, rensa fisk, ge dig ut till sjöss ( oljeriggar ) för att montera eller svetsa, städa, packa, lager..
Den sortens jobb är inga problem att få.
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-10, 19:46 #3
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by pokerstjärna@Nov 9 2007, 16:56
Du kan ju svetsa, rensa fisk, ge dig ut till sjöss ( oljeriggar ) för att montera eller svetsa, städa, packa, lager..
Svetsa har jag aldrig gjort. ge mig ut på sjöss, låter väldigt krävande.
men rensa fisk, låter som barnlek.

Var hittar man arbetsgivare som vill ha svenskt folk?
Har testat Nav.no utan vidare framgång.
Oläst 2007-11-10, 21:49 #4
gsocs avatar
gsoc gsoc är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2007
gsoc gsoc är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
gsocs avatar

Reg.datum: Jun 2007
Kan ju dock avslöja att om du tycker rensa fisk låter lätt, och allt det andra krävande så lär du inte bli långvarig

Klart det är slitsamt, men det är det nog varesig du rensar fisk eller jobbar några veckor åt gången på en oljeplattform...
gsoc är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-11, 03:15 #5
MrNice MrNice är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2006
MrNice MrNice är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2006
Börja med att fixa så att du får ett norskt personnummer.
Ska du ha Oslo som bas så är adressen www.likningskontoret.oslo.no
Det är mkt enkelt att börja arbeta i Norge, jag bor några mil från gränsen och har varit där mkt och arbetat. (inom vård) Skulle gissa på att cirka 50% här där jag bor jobbar i Norge och lönen i Norge är ungefär dubbelt upp mot här oavsett yrke.
Ofta så räcker det med att ringa till en arbetsgivare i Norge och meddela att man vill börja jobba så fixar de allt. (boende, resa etc.) Jag brukar jobba åt Adecco.no som är ett bemanningsföretag och väljer du ett alternativ som detta så vet du att allt kommer att gå korrekt till med löner, boende etc.
Jag har ett norskt konto på Handelsbanken i Norge, för mig som har handelsbanken här i Sverige så fungerar detta ypperligt. Mitt handelsbanken kontor där jag bor har fixat allt utan att jag behövt åka till Norge. (konto, visa etc.) En annan fördel är att alla norska visakort har din bild, personnummer etc. på baksidan av kortet, du får alltså en norsk legitimation på köpet.
Fördelen med att ha ett norskt konto istället för ett svenskt är att man kan hålla på lönen och ta ut den i svenska kronor när kursen är riktig hög. (Ta ut det du behöver för stunden och håll på resten)
De norska skattereglerna är förmånliga och du har alltid ett grundavdrag som är 32.000 NOK. All skatt upp till denna gräns får du tillbaka året därpå, skatten du lägger är 25% de första fyra åren eftersom du räknas som gästarbetare då.
Övertidsersättning är 133% på grundlönen och beronde på företag så får du även traktamenten och reseersättning.
Exempel: Många här jobbar på Gardemoen som är Oslos flygplats, grundlönen för att städa flygplan är cirka 15-20.000:- SEK ut efter skatt, man jobbar då 14 dagar och är sedan ledig 14 dagar.
Språket behöver du inte vara rädd för, lär du dig de 200 vanligaste skillnaderna på ord från svenskan så behöver du inte kunna ngt mer.
Läs lite nyheter på vg.no veckan innan du ska iväg så lär du dig mkt.
När jag jobbar i Norge så är det oftast fler svenskar är norrmän på arbetsplatsen. (inom vården)
Norrmän gillar svenskar så inte heller detta behöver du vara rädd inför ,är du dessutom singel så är det inga problem att träffa trevliga norskor ute i Oslos nattliv.
Bästa flybolaget är norwegian.no och de är suveräna att flyga med (ex. Stockholm-Oslo 7/01 med retur 11/01 kostar endast 786 NOK. www.norwegian.no
Undrar du över ngt så är det bara att fråga då jag hjälper dig gärna.

Till försvar så får jag lämna den sena nattimen med tillhörande pilsner som referens , jag svär mig således fri från eventuella felaktigheter i information jag lämnat.

Redigerat: Tillägg av information
MrNice är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-11, 21:43 #6
Medlem

Medlem

Tack för ditt långa och informerande inlägg MrNice.

Tittade lite snabbt på Adecco.no låter intressant. Ska titta igenom och registrera mig imorrn med kompisen på sidan. Få se om det går att få jobb på samma ställe. För dom flesta verkar bara söka 1 "stillinger".
Det vore kanon om man fick jobb på samma ställe. Så man inte känner sig för ensam i början när man inte behärskar språket till100%.
Oläst 2007-11-11, 21:57 #7
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Apr 2006
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Originally posted by Nicke85@Nov 11 2007, 22:43
Tack för ditt långa och informerande inlägg MrNice.
Tittade lite snabbt på Adecco.no låter intressant. Ska titta igenom och registrera mig imorrn med kompisen på sidan. Få se om det går att få jobb på samma ställe. För dom flesta verkar bara söka 1 stillinger.
Det vore kanon om man fick jobb på samma ställe. Så man inte känner sig för ensam i början när man inte behärskar språket till100%.
Slappna av. Du kommer inte ha en kompis med dig hela livet. Jag lovar dig att det är bättre att jobba ensam, då blir du tvungen att lära dig. Norska är inte svårt, det kommer gå bra ska du se.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-11, 22:42 #8
pokerstjärnas avatar

pokerstjärnas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Nicke85
Citat:
Ursprungligen postat av pokerstjärna
Svetsa har jag aldrig gjort. ge mig ut på sjöss, låter väldigt krävande.
men rensa fisk, låter som barnlek.

Var hittar man arbetsgivare som vill ha svenskt folk?
Har testat Nav.no utan vidare framgång.
Googla
Ams brukar det finnas på också men ej mkt.
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-11, 22:48 #9
Henrik Larsson Henrik Larsson är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Henrik Larsson Henrik Larsson är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Kom även ihåg att vänja dig med att äta ett par smörgåsar till lunch, för i Norge äter man inte varm mat till lunch som många gör i Sverige (det vill säga ingen "Dagens lunch").
Henrik Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-12, 23:18 #10
A.Os avatar
A.O A.O är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2006
A.O A.O är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
A.Os avatar

Reg.datum: Feb 2006
Skälv jobbar jag på ett företag där det är gratis frukost lunch och middag. "fridaybar". bra löner..

Om du är tekniskt inriktad eller en duktig säljare så skicka ett mail med en CV och foto (dom vill ofta ha det i Norge).

Om du vill veta mer så kan ni PMa. =)

Företaget finns i Oslo
A.O är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017