FAQ |
Kalender |
2004-06-11, 03:02 | #1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej!
Någon som kan säga mig hur man lättast använder MD5 om man kodar i ASP? |
|||
Svara med citat |
2004-06-11, 09:36 | #2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Använder? Du menar hur man får tag i kod eller objekt som kan tillverka MD5 hashkod?
Vet sedan tidigare att det ska finnas en bunt ute på internet, men jag har ingen adress i bakfickan. Något som du ska se upp med (och jag kan inte varna för detta mer än jag gör): 1) Se till så att ditt "objekt" kodar HELA strängen. Använde ett objekt för 2 år sedan som bara tog de första 8 tecknen i strängen och kodade dessa vilket betyde att strängen "12345678AAA" får samma hash kod som "12345678BBB". Tillverkarna visste tydligen inte om detta så när de upgraderade sitt objekt så fungerade det helt plötsligt som det skulle, dvs alla tidigare genererade hash koder var värdelösa (passwords i mitt fall) så det var bara att fortsätta köra med det gamla och grovt felaktiga objektet. Vet inte om det är ett vanligt fenomen, men när du får tag i ett objekt eller kod för MD5: TESTA UTFÖRLIGT! 2) Tro det eller ej, men det finns många variationer i MD5 implementeringarna ute på nätet. Att bara ta någon kod som verkar spotta ut sig en radda tecken är ingen garanti för att det fungerar enligt standard. Du vill nämligen köra efter standard utifall du någon gång ska byta plattform/system/objekt och då måste din nya kod fortfarande tillverka lika tjusiga MD5 koder som den innan. För att säkerställa att din MD5 genererar korrekta hashkoder kan du kolla här: http://www.securitystats.com/tools/hashcalc.php |
|||
Svara med citat |
2004-06-11, 09:40 | #3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack för tipsen, jag ska titta runt lite
|
|||
Svara med citat |
Svara |