Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vad är ett community?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-11-13, 23:06 #1
Pewas avatar
Pewa Pewa är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2007
Medlem
Pewas avatar

Tjena,

Sitter lite och funderar på hur man kan benämna olika hemsidor. Ett ganska populärt uttryck är ju community, så populärt att jag själv överväger att använda det i beskrivningen av min egen sida.

Men så kom jag på att jag inte riktigt vet vad som menas med ett community, vet ni? Finns det obligatoriska, standardiserade funktioner som måste finnas med?

Måste användarna ha varsin "egen" sida? Gästbok? Forum? Grupper? Osv osv..
Hu definerar ni ett community? Vad finns det för andra benämningar? Portal?
Pewa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-13, 23:20 #2
emptys avatar
empty empty är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2006
empty empty är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
emptys avatar

Reg.datum: Jan 2006
Ett community är väl en plats på nätet där folk kan prata med varandra, det anser jag är ett community.
empty är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-13, 23:31 #3
HenSod HenSod är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2005
HenSod HenSod är inte uppkopplad
Flitig postare

Letar man upp ordet "community" i en engelsk-svensk ordlista så betyder community: samhälle, samfund, gemenskap. Det tycker jag beskriver ett webbcommunity bra. Ett community är en plats där människor kan träffas och dela gemenskap med andra. Jag tycker inte att man kan säga att det ska finnas bestämda funktioner i ett community utan det viktiga är det man vill förmedla - en gemenskap. Om man gör det genom att varje användare har en egen gästbok eller inte tycker inte jag spelar någon roll.
HenSod är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-14, 01:24 #4
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Sep 2004
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar

Reg.datum: Sep 2004
I sin enklaste form skulle jag nog definiera community som: "en hemsida där tre eller fler registrerade medlemmar kommunicerar med varandra". I praktiken skiljer sig dock denna definition från beställares definition... "Ja men det är klart att man ska ha en profilsida, en privat gästbok, en PM-funktion, fotokatalog, ..., om det är en community!" Så om du har fått i uppdrag att bygga en "community" så bör du i alla fall förbjuda nämnandet av community i definitionen av vad du ska bygga.
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-14, 07:48 #5
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2005
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2005
Citat:
Originally posted by empty@Nov 14 2007, 00:20
Ett community är väl en plats på nätet där folk kan prata med varandra, det anser jag är ett community.
Det är precis som empty säger här. I dagens sammhälle när man pratar om community så pratar man om en webbplats vars syfte är att träffa andra med gemensamma intressen.
eliasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-14, 13:09 #6
Arood Arood är inte uppkopplad
Medlem

Arood Arood är inte uppkopplad
Medlem

Som sagt, en community är en plats där folk kan kommunicera med varandra. Jag brukar även lägga till något prefix beroende på vad sidan inriktar sig på, exempelvis webb-community, cykel-community, mat-community osv
Arood är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-14, 15:55 #7
Pewas avatar
Medlem

Medlem
Pewas avatar

Det är lite diffust med andra ord.. Känslan jag får är att det bör finnas vissa delar som forum, möjlighet att skicka meddelanden osv.

Men som nån skrev tidigare. En plats där man kan kommunicera och ofta om ett gemensamt intresse är ett community.
Pewa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-14, 16:08 #8
fors fors är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2006
fors fors är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2006
Jag definerar nog ordet som en samlingsplats. Och på en samlingsplats så måste man ju kunna kommunicera på ett eller annat sätt. Sedan exakt hur man gör detta är ju lite oklart.
fors är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-15, 11:18 #9
mbomelin mbomelin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
mbomelin mbomelin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Jag håller bara delvis med.
Jag anser att ordets betydelse, samhälle/gemenskap, är en jättebra beskrivning.
En community för mig är en plats där jag kan hitta nya personer att på olika sätt interagera med. Om det sen betyder att chatta, skriva mail eller spela spel tillsammans är sekundärt och inget som definitionen community bestämmer.
Dock tycker jag det finns några saker som måste uppfyllas för att iallafall jag skulle kalla det community.

1. Man behöver medlemskap för att komma in.
2. Man ska kunna skapa en beskrivning av sig själv.
3. Man ska kunna hitta och se andra medlemmars beskrivning.
4. Man ska kunna interagera med andra medlemmar på flera sätt.
mbomelin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-16, 07:17 #10
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by Pewa@Nov 14 2007, 00:06
Tjena,

Sitter lite och funderar på hur man kan benämna olika hemsidor. Ett ganska populärt uttryck är ju community, så populärt att jag själv överväger att använda det i beskrivningen av min egen sida.

Men så kom jag på att jag inte riktigt vet vad som menas med ett community, vet ni? Finns det obligatoriska, standardiserade funktioner som måste finnas med?

Måste användarna ha varsin "egen" sida? Gästbok? Forum? Grupper? Osv osv..
Hu definerar ni ett community? Vad finns det för andra benämningar? Portal?
community är väl det som förut kallades för BBS. Jag ser inga större skillnade mellan ett av 90 talets större kom system ( sklaffkom, lyskom och etc ) än en community, kanske lite mer utvecklade i grafik och sånt. Men ungerfär detsamma grundtanke och funktioner.

Idag har stora massan upptäckt det som datanördarna höll på med för 20 år sedan , att man kan vara social via dator istället. ( Jag startade min första BBS 1990 på en Atari 520STM med SF354 ( Enkelsidig diskdriver ) med bbs mjukvara skriven i First Basic. ( En usel basic tolk från en stort mjukvarujätte ) ).

Mitt första modem finasierades att sälja av min samling av Kalle Ankor ( Hundra vad som sjönk mest i värde mitt 1200 Bauds modem eller Den första utgåvan av Carl Barks Guldbok i perfekt skicks.. Mutter, muttter )
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017