FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det här är en förberedelse för att försöka sätta dit två företag som skickar mängder med obeställd reklam.
"spamlagen" är glasklar vad som gäller för att skicka obeställd reklam till privatpersoner. Det jag däremot vill få koll på är vad som gäller för företag och föreningar? Jag har tröttnat rejält på all spam som kommer in på föreningens mailadress. Dessutom, vem har bevisbördan för att visa att det är "beställd reklam"? Tittar man i Marknadsföringslagen http://lagen.nu/1995:450 under stycket Obeställd reklam 13b§, 13c§, 13d§ så hittar man i inledningen till 13b§: Citat:
Citat:
2: Tolkar jag det på fel sätt? (dvs att det bara gäller fysiska personer och inte juridiska) Sedan till knäckfrågan, vem har bevisbördan? Finns det några prejudicerande fall? Om en näringsidkare hävdar att man fått epostadressen från personen ifråga, vilken bevisbörda har då näringsidkaren? Som jag ser det så gäller Marknadsföringslagen 13§ bara för fysiska personer. Vad har man för juridisk möjlighet att tvåla till någon som skickar spam till föreningar/företag (dvs juridiska personer)? Och alla dessa mail man får till företagsadresserna, hjälper/fungerar det verkligen att anmäla det hos konsumentverket? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Största frågan är hur man ska kunna bevisa att mailen var privat eller företag?
Sedan andra problemet att kunna bevisa avsändaren, då du kan skicka mail från valfri mail. Visst kan dom varit så dumma som dom skickat från sitt egna IP, men spam ger det verkligen upp till 2 år i Sverige? Annars så behöver inte ISP ens lämmna ut uppgifter om IP. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
De enda som man väll enligt svensk lag idag får spamma är ju privatpersoner och enskilda firmor, förening räknas enligt mej in under "företags"grenen som krävs att föreningen aktivt sagt ja för att ta emot denna typ av reklam från aktuell avsändare om det inte finns en etablerad kundrelation.
konsumentverket - deras tolkning av reglerna Att det är ett företag som avsändare tolkar jag också likt kjette på om det är *@foretagsnamn alt. foretagsnamn@gratismaildomän och att avsändarnamnet finns som registrerat bolag/varumärke tillhörande registrerat bolag. Bevisbördan bör ju ligga i avsändarens e-post adress alt. avsändarens e-post server, samt bör också räkna in vem som i mailet framkommer som avsändare. Helt enkelt, ta allt som är relaterat till att ett företag har skickat det, och strunta i det andra. Däremot så finns det vad jag vet ännu inget fall där någon dömts i enlighet med svensk lag för att ha spammat och anmälan som man kan göra till konsumentverket känns inte heller så nödvändig för verkar inte hända så mycket med dessa. Vi har ju tidigare exempel där vi använt wn-effekten för att stoppa denna typ av marknadsföring, så varför inte hänga ut avsändaren här så blir det kanske stopp. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Om målet för marknadsföringen är en juridisk person, vilket föreningar också är, så får man använda e-post för marknadsföring, så länge som man anger på ett klart och tydligt sätt hur man stoppar fortsatt marknadsföring.
Min bedömning är att du inte kan göra något åt reklamen du får, förutom att avböja mer reklam på det sätt som avsändaren angivit. Sedan, om det inte finns angivet hur du skall göra för att stoppa framtida reklam, eller om reklamen trots det inte upphör, ja då kan du ta det vidare då det bryter mot marknadsföringslagen.
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Min erfarenhet av detta är också att det är ganska vanligt med e-mail forwarding av adresser. Vilket gör att det ett e-mail kan skickas till en företagsadress med i slutändan hamna (skickas vidare) till en namn@gratis/privatmail och även om du har en fungerande "avsluta/stryk mig-funktion" så fungerar inte det alltid pga av just detta. Mottagaren försöker avsluta, men uppger "fel" dvs annan adress än den som sändlistan har. Jag känner heller inte till att någon skulle ha fällts för detta, men både Baltic Inkasso och Bingolotto har väl hotats med vite av Konsumentverket om de inte slutade, men jag tror inte att någon av dem fällts eller tilldömts vite - inte säker dock. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Mmm, det är så jag tolkat det med. Juridiska personer får helt enkelt stå ut, så länge det finns en funktion i mailet att avsluta prenumerationen.
Vem skall bevisa att mottagaren velat ha mailet? Eller att mottagaren inte velat ha mailet? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Anmäl till avsändande ISP, ISP:n som hostar webbplatsen etc. Det brukar strida mot TOS att skicka SPAM även om det inte är olagligt.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Men hur kan det vara spam om det inte bryter mot lagen? Så om man vill knäcka en konkurrent så skickar man massa klagomail till webhotellet/isp:n och hävdar att de spammar? Något underlag måste väl webhotellet skaffa sig innan de klipper?
Fick det här svaret från konsumentverket: Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Men kolla headern efter ip på avsändare samt smtp-server, och anmäl till deras isp, de lär i alla fall få ett int hotbrev om att inte skicka mer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||