FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Är nog inkl.moms ja, vet ej hur stor solfilmen är. Var tillräckligt för att täcka mitt fönster iallafall
![]() EDIT: Titta på denna också, dyr men grymt bra -> http://web.solfilm.se/html/sakerhetsfilm_film.html mvh |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Medlem
|
Solfilmen, speglande eller ej, har nackdelen att den sida som är ljusast syns bäst. Så på kvällen när det är mörkt ute så kommer du/ni inte se ut. Däremot kommer folk utifrån se in. Nu vet jag inte hur ljusförhållande är hos dig. Har du exempelvis en lyktstolpe utanför eller monterar själv upp någon slags ljuskälla på utsidan så kommer du inte ha dessa problem. Biltemas solskyddsfilm kostar 109:- för 76x300cm och fungerar alldeles utmärkt till detta. Clas Ohlsons solfilm har jag aldrig hört talas om så den vet jag ingenting om. Självklart är en proffesionell solfilm bättre. Dock betydligt dyrare. Bäst är självklart att anlita en solfilmsmontör till detta. Skulle då gissa på ett kvadratmeterpris runt 400:- monterat och klart.
Gör du det själv med biltemas film så handlar det om kanske 80-100:-/kvadrat inkl spill. Ett annat bra alternativ är, som nämdes tidigare, att montera frostfolie eller vanlig folie endast i nederkant på fönstret och en bit upp. Så att ni fortfarande ser ut men de utifrån måste "stå på tå" för att se in. Det förutsätter dock att det är höjdskillnad mellan lokalen och marken utanför. Frostfolien kostar ungefär 60:-/kvm och brukar vara i rullbredd 1250mm. Beställer du detta hos en skyltmakare så går det även att "fälla in" en negativ logotyp i folien innan montage. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det kan ju vara kul att ha spegel som folk står och speglar sig mot, då får man ju lite nöje oxå.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Medlem
|
Det finns faktiskt ett annat smart sätt också som är mycket snyggare. Sätt frost-filmen en bit upp på rutan. Filmen behöver bara vara ca 40cm hög placerad på höjden 1,5m. Det är mycket effektivt och bara de som är väldigt korta eller väldigt långa kommer att kunna se in.
Används ofta på konferensrum. Krävs att man böjer sig ned för att kika in och det är sällan någon som är SÅ nyfiken. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Medlem
|
Vi har satt solfilm på ett 30-tal fönster, vi valde solfilm vi kan rulla upp istället för att klistra på rutorna. Väldigt skönt att kunna dra upp och få riktigt ljus speciellt när det är grådassigt och regnigt ute för det blir väldigt mörkt.
Vi räknade inte på det, men jag tror faktiskt det nästan blir samma pris för dessa kommer färdigt och är "bara" att skruva upp istället för att man ska ställa sig och tvätta rutorna och sedan trixa med att få det snyggt när man klistrar på. Oavsett rekommenderar jag att man tar kontakt med en fackman för vet att kommer du t ex över en viss procent i insyn ska det monteras på utsidan för att inte ska stänga inne värmen mellan glaset och solfilmen. men som sagt, ska ni ha solfilm, tänkt på att det blir riktigt mörkt och kan det vara schysst att kunna dra upp. Ligger ni Bohuslän/Göteborg-området vet jag en firma som har riktigt bra priser, PM:a mig i så fall. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|