FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Har en liten fråga angående bokföring.
Vanligvis kan man göra en insättning in till företaget från "sin egen kassa så att säga", ett "lån" in till företaget. Detta kan man sedan "ta ut", som "återbetalning av lånet". På det uttaget blir det ju ingen skatt då de kvittar ut varandra. Men hur gör man om man "lånar" till företaget en summa xx.xxx under slutet av 2007 och sedan vill få ut den ur företaget (samma summa) i början av 2008. Hur skall det bokföras, alltså uttaget, så att man slipper betala skatt, då det var ju bara egna pengar "lånade" till företaget? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
I en EF har inte egna insättningar eller uttag någon som helst påverkan på resultat. Den skatt du betalar baseras på resultat (dvs, egentlig vinst = intäkter - kostnader). Momsen faller utanför diskussionen.
Egen insättning är ingen intäkt Eget uttag är ingen kostnad Du behöver mao inte fundera, ta ut och sätt in hur du vill, se bara till att ha likvid för skatt vid deklaration (egentligen först året efter, dvs resultat för 2007 betalas in först 2009) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Nja, det du beskriver förstår jag helt och hållet, men fortfarande ser jag det som ett lån till det egna företaget - från min sida. Ett lån som jag satte in 2007, men vill ta ut från företaget 2008. Som jag förstår så går det inte.
Jag kan inte bara ta ut den summan på xx.xxx 2008 och inte skatta för den i slutet eller? Jag måste ju ta den summan från intäkterna 2008 givetvis. Citat:
Ja, jag kanske förklarar lite omständigt ... jag vet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Terabyte, läs digiarts inlägg igen.
Egna insättningar och egna uttag påverkar inte resultatet. Om du fakturerar 1 miljon och tar ut 1 miljon i eget uttag så blir skatten exakt lika stor som om du skulle fakturera 1 miljon och ta 1 kr i eget uttag. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Citat:
Finns det något sätt att bokföra denna intäkt i början av 2008 (första veckan) på 2007 års bokföring om man använder kontaktmetoden? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Terrabyte; jag har sett rekomendationer att inte stänga föregående år förrän några månader in i det nya året för att täcka in betalningar som kommer på efterkälken så att säga.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Inte om du bokför enligt kontantmetoden. Då är det när pengarna kommer in respektive lämnar dig som transaktionerna bokförs.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
När pengarna kommer in på kontot har ingen betydelse för resultatet, lika lite som ina privata uttag och insättningar.
Visserligen bokför du med kontantmetoden under löpande år, men inte runt årsskiftet. en sista december ska alla utstående kundfordringar tas upp även om de inte blivit betalda ännu (vilket ju är det som gäller här) och alla leverantörsskulder ska också bokas upp även om de inte är betalda. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Kanon, så även med kontaktmetoden kan jag ta upp dessa inkomster under 2007, fast de kommer in strax in på 2008? Låter kanon!
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|