FAQ |
Kalender |
2008-01-04, 23:06 | #1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej!
Jag driver en SVEROK förening tillsammans med ett par grabbar och tjejer och nu ska vi ta steget från att ha folk som driver våra tjänster till att själva driva det. Eftersom vi är en eSport community som håller i cuper och tävlingar i olika spel så vill vi erbjuda fina priser till våra medlemmar! Och vi har bestämt oss för att införskaffa oss en server. Som dem flesta av er kanske vet så ställer gamers (åtminstone Counter-Strike gamers) höga krav på pingtider och liknande. Inom gameserver branschen så är det Game-Hosting som är en utav dem största aktörerna p.g.a. att dem levererar spelservrar med bra och stabil ping. Därför undersöker vi möjligheten att ställa oss i samma serverhall som dem. Och deras svenska hall är vad jag förstått Telias serverhall i Haninge. Och vad jag hört så erbjuder inte Telia co-location för en enstaka server utan man måste antingen hyra halv eller hel rack. Nu till frågan: Finns det några företag man kan höra av sig till som har hel/halv rack där som man kan hyra in sig hos? Självklart kan vi höra av oss till Game-Hosting själva och höra med dem, men man vill ju ha lite andra alternativ. Är det någon här på WN som känner till något företag som står i samma hall som dem? (Ursäkta om grammatiken är åt skogen, men det får ni leva med ) |
|||
Svara med citat |
2008-01-05, 13:39 | #2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
De gånger jag frågat så har dom bara varit intresserade av kunder som är operatörer, d.v.s. kan erbjuda innehåll i telianätet. T.ex. IP-tv och liknande.
Att stå i samma hall är inga problem, det är lite svårare att få nät ifrån dem. Snacka med O & K som äger bl.a. proinet, dom har en teliakoppling dom kör som primär lina på sina tjänster om jag inte minns helt galet. |
|||
Svara med citat |
2008-01-05, 15:09 | #3 | |||
|
||||
Medlem
|
Tack för ditt svar!
Ska höra med O & K och sen såg jag även att GH erbjuder dedikerade maskiner dock till ett ohyggligt pris, men ska kolla om dem kan erbjuda co-location. |
|||
Svara med citat |
2008-01-06, 03:47 | #4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Såvitt jag förstått det så är co-lo delen Haninge full sen länge, det är deras hall i Sundsvall som gäller. Att köpa kapacitet av Telia är inte heller märkvärdigt. Telia International Carrier är det som sköter sånt bl.a
Jag tror precis som du skrev att det är hela eller möjligen halva rack som gäller. Men precis som Decibel skriver så finns det ju fler som säljer vanlig co-lo som köper av Telia, det är inte heller helt ovanligt att Telia är stökig som peering partner. Vilket i sin tur innebär att paketen mellan svenska XYZ tar ett extra hopp eller så för att nå Telia. en det finns det andra här som kan berätta mer om, antar jag. -Thomas |
||
Svara med citat |
2008-01-06, 12:01 | #5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Infracom ska visst peera med Telia
|
||
Svara med citat |
2008-01-06, 21:55 | #6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2008-01-06, 23:39 | #7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Det finns ett par operatörer som peerar med Telia (förutom Tele2, BB och Telenor). |
||
Svara med citat |
2008-01-07, 00:12 | #8 | ||
|
|||
|
Vad mycket gissningar och felaktigheter det var här.
Telia = 3301 TIC (Telia International Carrier) = 1299 TIC Säljer bara Transit till andra Operatörer, medans 3301 säljer endast internetanslutningar samt bredband. Infracom och O & K peerar inte med Telia, dom köper en anslutning endast av 3301. Även GH köper sin anslutning av 3301 endast om man ser mot deras IP serie. |
||
Svara med citat |
2008-01-07, 04:15 | #9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Och ställer du dina servers i Haninge/Sundsvall så jag övertygad om att Telia fixar så du får tillgång till både 1299 och 3301. Det där med Sundsvall hörde jag bara av en säjare hos en konkurrent till Telia....
TIC säljer hosting utanför sverige det vet jag, har offert från dom på co-lo i min mailbox. Läser man på www.teliasoneraic.com så tycker jag det rätt tydligt framgår att dom säljer ip och co-lo tjänster. -Thomas |
||
Svara med citat |
2008-01-07, 04:33 | #10 | ||
|
|||
|
Nu är du ut och cyklar mycket här, så länge du inte är operatör och ska köpa transit så får du köpa av 3301.
3301 får sin transit från 1299. TIC erbjuder Colocation på ett ställe till i Stockholm och det är på sin nod på Liljeholmen på Trekantsvägen 7 som är en av deras Metro noder för Stockholm. Är dock Hammarby som är den stora noden som förbinder andra länder som finland/danmark etc. Sedan så erbjuder ju som Inplaceringar i alla deras övriga noder, även om det inte är som colocation tjänst. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|