FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Svår rubrik, men ändå.
När man googlar på något och får en träff på en site, som i sin tur har indexerat en sökning på det ordet man googlar på... Hur är detta konstruerat? Det är rätt fränt och man blir lite imponerad ibland då det ibland funkar rätt bra. Är det så enkelt att de kanske någonstans har en sida (typ sitemap) där de har tusentals länkra till sig själv med färdiga sökord i URL:en som indexeras av google, eller hur är det folk gör? Det måste väl vara något åt det hållet antar jag. www.minsite.se/search.php?query=saft www.minsite.se/search.php?query=ost www.minsite.se/search.php?query=processor sen indexerar google förhoppningsvis alla dessa, sen kommer de upp bland sökresultaten när man googlar på någon av dessa ord. Finns det proffsigare sätt? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Oftast länkar en sökning vidare till andra relevanta sökningar och/eller nyligen gjorda sökningar och på så sätt skapas det väldigt snabbt ett index i Google.
Problemet är att Google vill inte indexera andras sökresultat och jag tror det står i riktlinjerna att man ska ha noindex på dessa sidor. Google sorterar ständigt ut sidor som sysslar med detta och jag tror inte de har speciellt stor nåd mot resten av sidan heller. Så gör det på egen risk. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Är själv en av dom som byggt en sån där lösning och jag kör både med en "search spy"-grej med de senaste/vanligaste frågorna plus en sitemap.
Nu sitter väl Google sällan och manuellt stryker sajter som använder tveksamma metoder så om du bara ser till att sökresultatet tillför något som är bra och inte är sönderoptimerat så borde de inte banna dig. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag kommenterade ett liknande inlägg, om en katalogtjänst som lyckats bra med detta, på ett annat forum: www .webforum.nu/showthread.php?t=163342 (Sorry, om det är du som frågat där också - jag heter nicclas på båda ställena.)
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|