Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Köpa Platt tv eller datorskärm till företaget?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-20, 22:34 #1
grandpatzer2008 grandpatzer2008 är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2007
Nykomling

Har just nu en 24" widescreen skärm till jobb, men behöver större minst 30", det jag undrar är ifall man får köpa en platt lcd tv eller plasma tv till företaget?

Eftersom jag även kommer ha mycket text som ska läsas kommer jag nog använda 1080p skärm eller tv.

Ni får även rekommendera en bra skärm, antingen en riktig datorskärm eller en plattskärm.
grandpatzer2008 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-21, 08:10 #2
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar

Reg.datum: Jan 2008
Jag har själv en Samsung Syncmaster 305T, 30"-skärm med 2560x1600 i upplösning. Riktigt, riktigt skönt. Tänk på att du behöver ett grafikkort med dubbellänkad DVI för att kunna använda såna upplösningar bara.

Vill du ha ett säkert svar får du fråga din revisor, men om du ska använda TV:n i företaget är det väl inget snack om saken, det är klart att företaget får köpa den då.
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-21, 12:20 #3
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2003
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2003
Jag har 2 platt-Tv skärmar på en pizzeria och 1 på en restaurang och en enkel motivering till det är att det är för att höja nöjet för kunderna.

Om du har en legitim anledning att behöva en skärm finns det inget snack om saken.
om dom kommer på besök och din 40" hdtv står i vardagsrummet kanske det inte ser så bra ut..
Men jag har själv haft 38" som skärm (härlig känsla).
Det finns inget som säger att du inte får köpa dom verktyg du känner dig behöva i ditt företag.
Köp den storlek och kvalitet du behöver så har skattmasen inget att säga till om ifall du sitter med den på kontoret där du jobbar med ditt företag.
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-21, 13:17 #4
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2003
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Decibels avatar

Reg.datum: Aug 2003
Köpte en 37;a förra året, fick ett helskotta att motivera inköp av en TV för nyttjande som monitor.
Skatteverket tycker en skärm med tv-mottagare är en TV och ska således användas för nöjesbruk.

Problemet uppstog i att den användes bara varje onsdag och inte kontinuerligt
(kopplad till pc för att visa mätresultaten i bilstereotävlingar)
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-21, 13:19 #5
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2004
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

Reg.datum: Sep 2004
Hur är det om jag "behöver" en stor TV med en hemmabio-anlägning, och kanske ett TV-spel. Jag kan motivera det med att jag jobbar bättre om jag kan koppla av effektivt.

Naturligt riggar jag upp detta på kontoret, och har för avkoppling mellan arbetspassen. Kanske även underlättar att jobba sena kvällar och helger.

Om jag var skattmas och en en-mans konsultfirma köper in vägg-TV och hemmabio så skulle jag iaf reagera, men vad ska dom egentligen göra?
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-21, 14:11 #6
stakess avatar
stakes stakes är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2005
stakes stakes är inte uppkopplad
Medlem
stakess avatar

Reg.datum: May 2005
Tänkte detsamma. Får inte företaget ha en 42" i fikarummet? det är väl ganska vanligt att det finns spel-konsoller och diverse med.
stakes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-21, 20:58 #7
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by Decibel@Feb 21 2008, 14:17
Köpte en 37;a förra året, fick ett helskotta att motivera inköp av en TV för nyttjande som monitor.
Skatteverket tycker en skärm med tv-mottagare är en TV och ska således användas för nöjesbruk.
Problemet uppstog i att den användes bara varje onsdag och inte kontinuerligt
(kopplad till pc för att visa mätresultaten i bilstereotävlingar)
Jag kommer att behöva använda denna till arbete, just nu så räcker inte en 1920x1200 24" widescreen och en lcd tv är ju bra mycket större och billigare än en 30" datorskärm.

Kommer använda denna till kontorsarbete varje dag, betyder det att jag inte behöver förklara till skatteverket eller kommer även jag få problem?
grandpatzer2008 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-21, 23:03 #8
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Huvudregeln är att du inte kan dra av en skärm med TV-mottagare. Tänk på att om du gör avdraget så är det du som måste bevisa för skatteverket att du måste ha en skärm med TV-mottagare. Som vanligt när det gäller skatter så är bevisbördan omvänd.

Om du orkar bråka med skatteverket och om du verkligen måste ha den här tv´n så gör avdraget. I annat fall inte. Jag är osäker på om det är ett giltigt skäl att en TV helt enkelt är billigare än en skärm. Du kan ju ringa till skatteverket och fråga. Tyvärr så finns det ingenting som säger att de kan svara på din fråga. Jag har fått många felaktiga svar på mina frågor när jag ringt skatteverket.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-21, 23:05 #9
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Citat:
Originally posted by stakes@Feb 21 2008, 15:11
Tänkte detsamma. Får inte företaget ha en 42" i fikarummet? det är väl ganska vanligt att det finns spel-konsoller och diverse med.
Det finns ingenting som hindrar ett företag ifrån att köpa Xbox. Men det är inte avdragsgillt.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-21, 23:27 #10
austlich austlich är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2005
austlich austlich är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Originally posted by grandpatzer2008@Feb 21 2008, 21:58
Jag kommer att behöva använda denna till arbete, just nu så räcker inte en 1920x1200 24" widescreen och en lcd tv är ju bra mycket större och billigare än en 30" datorskärm.

Kommer använda denna till kontorsarbete varje dag, betyder det att jag inte behöver förklara till skatteverket eller kommer även jag få problem?
Men kommer du att kunna köra högre upplösning då?

Full hd är ju 1920 x 1080 och vad jag vet så kan du ju inte köra med högre upplösning men jag kan ha fel. Enda fördelen med tv som skärm i det fallet är ju då att man för mer yta så att det inte ser lika litet ut som 1920x1200 gör på en 24" skärm.
austlich är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017