FAQ |
Kalender |
2008-02-28, 21:04 | #1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej!
Det är så att jag ska göra ett sorts cache system som cachar sidor så att de inte behöver hämtas dynamiskt, den ska automatiskt cacha sidan om den inte är cachad innan och byta ut nuvarande cachen om sidans innehåll har ändrats. Jag fick idéen att kolla om innehållet är ändrat med md5. Alltså att jag laddar innehållet som laddas dynamiskt och md5:ar det och jämför värdet med cachen. Om den finns i cachen så laddar den den cachade filen (som innehåller design, widgets, script.. you name it..) annars så laddar den sidan dynamiskt och sparar den till cachen! Då frågan: tar detta mycket kraft på servern? Lösningen ska fungera på mindre kraftfulla servrar med begränsat antal besökare till überservrar proppade med besökare 24/7! Tack på förhand! |
||
Svara med citat |
2008-02-28, 21:08 | #2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Kan du inte cacha sidan när du gör en ändring helt enkelt? Antar att du gör detta via någon form av admingränssnitt? Du behöver ju bara kolla om den anropade filen finns i cache och inte själva innehållet. Kanske jag har missat något annat relevant...., glöm vad jag säger i så fall =)
2008-02-28, 21:16 | #3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Kommer nog att implementera det också ! Det jag sa ovan kommer dock att behövas dessutom, det ska kunna cashas av många faktorer. |
||
Svara med citat |
2008-02-29, 00:30 | #4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
För ditt ändamål är md5 overkill, använd funktionen crc32() istället, snabbare och drar mindre CPU.
|
|||
Svara med citat |
2008-02-29, 01:36 | #5 | |||
|
||||
Medlem
|
Du har inte funderat på att avända något av de många utmärta cache-verktyg som redan finns? Vilken miljö "sitter" du i?
|
|||
Svara med citat |
2008-02-29, 23:12 | #6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
PHP + MySQL på Binero. Citat:
|
||