FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej!
har varit för smart med ett formulär, dvs spärrat konstiga tecken osv,, men den som använder "-" bindestreck i sitt namn/alias som t.ex [email protected] spärras. jag undra var/hur man lägger in - i koden så att den blir godkänd if ((!ereg("^[a-zA-Z0-9_.]+@[a-zA-Z0-9\-]+\.[a-zA-Z0-9\-\.]+$", $email Tack på förhand. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
glöm det.....
ändrade till if ((!ereg("^[a-zA-Z0-9_.-]+@[a-zA-Z0-9\-]+\.[a-zA-Z0-9\-\.]+$", $email och det funkar :-D |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Detta innebär att jag kan skriva en epost adress som ser ut som följande:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890...34567890-.qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890-. Verkar den trolig för dig? Sedan är även åäöÅÄÖ tillåtna utom i TLDn. Denna fungerar lite mer korrekt. Har du PHP5 så använd eregi istället. (den tillåter inte åäö jag vet) Kod:
^([_a-z0-9-]+)(\.[_a-z0-9-]+)*@([a-z0-9-]+)(\.[a-z0-9-]+)*(\.[a-z]{2,4})$ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Nån annan som har nån bra regexp för att validera e-postadresser?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Ska du validera på ett ordentligt sett så blir din regex väldigt lång, då du även till validera ifall TLD'n existerar osv.
Googla bara vad du letar efter så lär du hitta miljontals. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Använd dessutom preg istället för ereg, det är oftast effektivare. Om du känner för det kan du ju lägga till å, ä och ö eller till och med \pL om du tror det kommer vara någon som anger adresser med svenska bokstäver. preg_match('/^(?:[_a-z0-9-]+)(?:\.[_a-z0-9-]+)*@(?:[a-z0-9-]+)(?:\.[a-z0-9-]+)*(?:\.[a-z]{2,6})$/ui',$epost) Säker på att det är en riktig epostadress kan man ju aldrig helt vara, det är ju bara en sannolikhetskoll… |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hmm, vilket sammanträffande, jag gjorde precis en liten sida som testar mail, finns i Feedback avdelningen...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Kanon!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Klarar den av hello@[123.123.123.123]? Jag har för mig det är en godkänd e-post adress
![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|