FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag snackade med min bokföringsbyrå igår och tejen sa att om jag pensionssparade så fick jag göra avdrag för de.
Det här måste ju vara rätt smart för då slipper jag betala skatt för pengar som ändå går direkt till mig. Har jag fattat det rätt? (Jag har enskild firma om det gör nån skillnad) Nu gäller det väl cirka bara 12.000kr per år men det är ju alltid något. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Som jag tolkat det får du skatta för pengarna när du får dem i pension istället, och då har sverige 80% skatt (enligt min brorsas kompis lillasyrras låstaskompis mamma).
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Enligt in revisor är detta på väg bort, om det var sista året i år eller liknande
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag läste nånstans att dom sänker till max 12.000kr per år men jag är icke säker...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
"Från årsskiftet minskade avdragsrätten för privata pensionsförsäkringar. Därmed kan det vara bra att komplettera med andra sparformer. Marika Skytte af Sätra, ansvarig för Liv & Pension Privat på Swedbank, tycker att kapitalförsäkring är ett bra alternativ.
Den 1 januari 2008 ändrades avdragsreglerna för privat pensionssparande. Tidigare har gränsen för avdrag gått vid ett halvt prisbasbelopp, vilket under 2007 motsvarade 20 150 kronor, eller max fem procent av en inkomst upp till ett helt basbelopp, 40 300 kronor. Från och med januari i år minskade denna avdragsgräns till 12 000 kronor. " http://www.swedbank.se/sst/inf/pensi...191006,00.html[I] |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
12 kkr gäller för privat pensionssparande. Om du äger eller är anställd i bolag kan du pensionsspara med oskattade pengar. Kommer ej ihåg max summan, om det var två basbelopp en viss procent per år. Men det är dock mycket pengar, har för mig att det låg kring 140 kkr per år. Pengarna måste sparas i en pensionsfond på tex Swebank, Avanza etc vilket innebär att du inte får ta ut dem förrän du är min 55 år. Det är endast förmånligt om du inte kommer att betala statlig skatt när du går i pension. Om ditt pensionssparade innebär att du har mer än 28 kkr (dagens peningvärde) i pension vid 55 år så är det inte lika lönsamt med pensionssparande.
Snåla egen företgare (som jag ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|