Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Eget företag och studentlån, bostadsbidrag mm.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-08-10, 11:44 #11
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by Tomi@Aug 9 2004, 22:34
om du har CSN bidrag + lån så kommer det inte att vara några problem för dig sålänge du inte tjänar över deras satta gräns (max 49.125 kr per 20 veckor).
okaj, det ska jag nog kunna klara mig under =)

Hur är det med bostadsbidrag då?
Rasmus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-10, 11:52 #12
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2003
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar

Reg.datum: Apr 2003
Citat:
Originally posted by NuCo@Aug 9 2004, 16:48
Är själv medlem i SIF och i deras ögon klassas man som företagere så fort man har någon aktivitet i företag.
Jag är också medlem i SIF och har kunnat driva företaget aktivt som bisyssla och ändå fått ersättning från A-kassan. Det finns vissa krav som måste uppfyllas, precis som wedge säger, max 2000:- inkomst i veckan i företaget och det får inte utökas under tiden, företaget måste dessutom ha startats minst 6 månader innan man blev arbetslös för att man ska kunna visa att man kan bedriva det som en bisyssla. Hur mycket man får tjäna per vecka bestämms av hur mycket du har tjänat innan, är det t.ex 500:- i veckan innan så är det det som gäller sen också, men är det såpass nystartat så att man inte kan visa hur mycket man tjänar så blir det maxbeloppet på ca 2000:-.
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-10, 11:55 #13
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar

Reg.datum: Jan 2004
Är också med i SIF och hörde samma sak; om du driver ett företag så är du inte till arbetsmarknades förfogande. Man fick inte ens förbereda eller tänka på företaget (dvs lägga ner tid) under en arbetslöshet. Enda lösningen dom angav var vilande företag, men det var ju ett tag sedan jag hörde detta.

Som sagt, man kanske ska bytta fack? (eller A-kassa m.a.o)
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-11, 09:42 #14
Tomi Tomi är inte uppkopplad
Nykomling

Tomi Tomi är inte uppkopplad
Nykomling

Angående Alfakassan och eget företag så ligger det till på följandevis.
Dom är tydligen väldigt hårda på det med att gå på A-kassa och ha eget företag och det är en bedömningsfråga.
man får max tjäna 1920:- per vecka för att kunna ha A-kassa och företag samtidigt, men som jag sa innan är det en bedömningsfråga. kan man påpeka och "bevisa" att det är en sidosyssla och ett "hobbyprojekt" som inte ger mer pengar än den summan jag skrev innan, ja då kan det gå ihop.
det man måste göra då är, när eller innan du vet att firman börjar rulla (inte när du fått F-skatt, utan när du börjar göra inköp, försäljning, skaffar lokal eller liknande) får du skicka in en blankett med info om företaget, förtjänst, omsättning och hur mycket tid du planerar att lägga på firman.
Efter det görs en bedömning på just ditt fall, men dom är tydligen rätt hårda.
Det andra man kan göra är att ansöka om starta eget bidrag på AMS (stog något om det häröver) när du söker det bidraget ska du presentera en hållbar budget, affärside osv som den handläggaren tror på, blir det godkännt går du över till starta eget bidrag och mister a-kassan.
Tomi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017