FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Hur är det med bostadsbidrag då? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Är också med i SIF och hörde samma sak; om du driver ett företag så är du inte till arbetsmarknades förfogande. Man fick inte ens förbereda eller tänka på företaget (dvs lägga ner tid) under en arbetslöshet. Enda lösningen dom angav var vilande företag, men det var ju ett tag sedan jag hörde detta.
Som sagt, man kanske ska bytta fack? (eller A-kassa m.a.o) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Nykomling
|
Angående Alfakassan och eget företag så ligger det till på följandevis.
Dom är tydligen väldigt hårda på det med att gå på A-kassa och ha eget företag och det är en bedömningsfråga. man får max tjäna 1920:- per vecka för att kunna ha A-kassa och företag samtidigt, men som jag sa innan är det en bedömningsfråga. kan man påpeka och "bevisa" att det är en sidosyssla och ett "hobbyprojekt" som inte ger mer pengar än den summan jag skrev innan, ja då kan det gå ihop. det man måste göra då är, när eller innan du vet att firman börjar rulla (inte när du fått F-skatt, utan när du börjar göra inköp, försäljning, skaffar lokal eller liknande) får du skicka in en blankett med info om företaget, förtjänst, omsättning och hur mycket tid du planerar att lägga på firman. Efter det görs en bedömning på just ditt fall, men dom är tydligen rätt hårda. Det andra man kan göra är att ansöka om starta eget bidrag på AMS (stog något om det häröver) när du söker det bidraget ska du presentera en hållbar budget, affärside osv som den handläggaren tror på, blir det godkännt går du över till starta eget bidrag och mister a-kassan. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|