FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag är lite nyfiken vad ni andra på detta forum budgeterar för marknadsföringskostnader?
Jag brukar alltid ta upp det faktum att ett normalt tillverkande företag använder ca 40% av sin omsättning för marknadsföring och försäljning. Jag har en kollega i branchen som hävdar att 15% är mycket. Jag vet även att Webbhotell kan använda 60-80% av ordervolymen första året för en kund som säljprovision. Företag med en produkt som ligger i den tekniska frontlinjen kan använda 90-95% av omsättningen till M/S. Själv jobbar jag mest som utvecklingskonsult och räknar med 5-25% säljprovision beroende på hur uppdragen säljs in hos kunden, utöver detta så har jag enbart använt ca 3% av omsättningen för marknadsföring (inkl kostnader för promotionmaterial). Detta vid en omsättning på 1,0-1,8 Mkr/år. Vad budgeterar ni andra? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
|
Personligen så ligger jag lågt med endast 15 % av omsättningen. Jag skulle dock tro att många e-butiker ligger ännu lägre. Vad som är mycket/lite beror naturligtvis på vad man har för marginaler. Det finns många branscher som inte har särskilt stora påslag och då blir den procentuella siffran för marknadsföring naturligtvis låg. Att prata siffror utan att prata bransch känns därför inte så meningsfullt. Som du själv skriver så anser en av dina kollegor att 15 % är mycket, samtidigt som 90 % kan vara i underkant i en annan bransch.
När det kommer till e-butiker så kan man ta sig en titt på den provision som butikerna betalar ut till sina affiliates. Det brukar ge en ganska bra fingervisning om hur stor del av omsättningen som går till marknadsföring. I mindre företag så blir det även relevant att ta hänsyn till sin egen tid. En nystartad e-butik kanske lägger 0 kr på marknadsföring, men 90 % av tiden på att jaga inlänkar och att arbeta med SEO. När det gäller utvecklingskonsulter här på WN så skulle jag gissa på att de flesta lägger 0 % på marknadsföring och att kunderna kommer in via word-of-mouth. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Allt beror på vad man säljer. En dator som säljes med 2% marginal är det svårt att lägga stora volymer på marknadsföring. Säljer man däremot stjärnor för 695 kr/styck så har man skapligt bra vinstmarginal som man kan lägga på reklam.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
I min webshop har jag ca 10% budgeterat. Sen är jag delägare i ett AB, där hade vi budgeterat ca 5% men efter 4 år har vi fortafaren inte vågat marknadsföra oss än pga av att vi hade inte klarat en högre arbetsbelastning.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Givetvis är det stor skillnad om man är återförsäljare av en redan etaberat produkt/tjänst som ett annat företag producerat i flera år tidigare, jämfört med enhelt nylancerad produkt där det är okänt vilka kunderna egentligen kan bli.
Men jag tror det är nyttigt för oss alal att resonera kring olika startegier och brancher hur det fungerar. Just nu håller jag på att hjälpa ett företag med strategin att lancera en helt ny produktfamilj av programvaror och då är det naturligtvis trögare, dvs man har betydligt högre säljmotstånd och marknadsföringskostnaden är betydligt högre än vanligt. Skulle vara kul om någon som har erfarenhet av liknande marknadsföring kunde dela sina erfarenheter. Skulle även vara intressant att veta hur lång och intensiv kampanj man bör sikta på och när man ska inse att man är helt fel ute och ska lägga ned kampanjen (som man har vid aktieinvesteringar en s.k. "stop-loss"). Samtidigt ska man tänka på att Telenor tar 33,33% i provision för sin tjänst för mobilbetalning. Det är mycket!!! |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|