FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har ett problem, jag håller på och startar upp en verksamhet som skall drivas som bisyssla till mitt ordinarie arbete och pga att jag har varit inblandad (suppleant i ett AB) i ett företag som gick i KK för ett par år sedan så vill inte Skatteverket ge mig något F-skattebevis, utan bara moms-registrera mig.
Då är min fråga, går min verksamhet att bedriva ändå? Det jag ska göra är att importera ett par väldigt nischade produkter och sälja via en webshop. Eftersom jag blir moms-registrerad så är det inte några problem med ingående/utgående moms, och jag ska inte utföra något arbete åt andra, behöver jag då f-skattebevis eller klarar jag mig ändå? Tacksam för svar, har försökt att få något vettigt svar av skatteverket men dom är väldigt ohjälpsamma ;( -Stefan- |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
För att sälja varor behövs ingen f-skatt. Är väl ingen som efterfrågar f-skattsedel hos ex v, shell när de tankar företagets bil...
Är det tjänst och AB så skall köparen dra 30 % skatt och redovisa i skattedeklartionen som för övriga anställda, annars soc avg och källskatt. eg inget hinder för att sälja tjänster heller mer än lite mer administrativt arbete... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
hej
Det måste du för att om jag kommer till dej o köper en vara jag finner bra och den är avdrigsgill i mitt företag så måste du vara momsredovsningsskylldig annars får ej jag dra momsen på din vara jag köper. Och samma gäller ju så klart om jag kommer till shell o tankar min bil/ köper varor jag får där ett kvitto med mackens org nummer på så jag vet jag har rätt att dra det som jag får för min verksamhetsskull. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() ![]() ![]() Om varan är avdragsgill eller inte har varken med momsreg eller f-skatt att göra.... Däremot för att momsen skall vara avdragsgill så är den ena saken att säljaren är momsreggad och att varan kan kopplas med intäkt i din verksamhet som är momspliktig. Vad har org nr med moms att göra är det inte bättre med momsreg nr???? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Hur gör jag då när jag ska redovisa eventuell vinst (lön)? Finns det någon smidig lösning för det och är det något annat jag bör tänka på om jag inte har F-skatt utan endast är moms-registrerad? -Stefan- |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Vinsten redovisas i deklarationen och skatten betalas genom (prel,skatt) och slutskatten, eftersom det nu är momsreggat så kan man sannolikt anta att SKV bedömer det som näringsverksamhet.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|