Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Domänombud stängs av..

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-17, 12:38 #51
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
Citat:
Originally posted by Spindel@Aug 17 2008, 11:18
Man skulle även kunna ha så att kanske 10% av slutbeloppet i auktionen tilldelas den föregående ägaren som plåster på såret.
Det tycker jag är ett bra förslag.

Jag ser vissa mindre nackdelar med detta eftersom incitamentet att med lite tur och lite fejkbud få kostnadstäckning på en domän som inte sålts eller gjorts lönsam under ett år blir större. För att minimera fejkbudande så bör en auktion aldrig börja på mindre än 500 kr, beloppet förskottsbetalt (men givetvis återbetalningsbart) och bindande.
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-17, 12:55 #52
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
Citat:
Originally posted by Nicklas@Aug 17 2008, 12:38
Japp alla kan ha olika åsikter men hur tror ni att själva att det skulle gå? IIS har monopol idag är en insynsskyddad stiftelse som redan har för lite kontroller.
Att IIS har monopol är en annan diskussion. Visst är det ett problem och jag hoppas att IIS blir en trovärdigare organisation med tiden genom våra påtryckningar. Outsourca auktionerna till en fristående organisation som får uppdraget genom en offentlig upphandling och står under kontroll av Notarius Publicus. Eftersom jag tror att pengarna kommer att minska i takt med att domänhandeln ökar och färre släpper bra domäner så är det nog ett uppdrag för t.ex. befintliga auktionssiter som får använda sin grundplattform med vissa mindre justeringar.
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-17, 13:28 #53
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Hellre en stiftelse som IIS än privat som t.ex. .NU
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-17, 13:46 #54
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Citat:
Ursprungligen postat av autosvar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindel
Man skulle även kunna ha så att kanske 10% av slutbeloppet i auktionen tilldelas den föregående ägaren som plåster på såret.
Det tycker jag är ett bra förslag.
Jag ser vissa mindre nackdelar med detta eftersom incitamentet att med lite tur och lite fejkbud få kostnadstäckning på en domän som inte sålts eller gjorts lönsam under ett år blir större. För att minimera fejkbudande så bör en auktion aldrig börja på mindre än 500 kr, beloppet förskottsbetalt (men givetvis återbetalningsbart) och bindande.
Det håller jag med om. Och förskottsbetalning kan ju motiveras med att man garanteras domänen vilket man exempelvis inte görs hos Snapback.se.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-17, 13:49 #55
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by Westman@Aug 17 2008, 13:28
Hellre en stiftelse som IIS än privat som t.ex. .NU
westman - här måste jag "käfta emot lite"
- Var menar du att skillnaden ligger mellan det Amerikanske privata ägandet av .NU och det "Allmännyttiga stiftelse" i Sverige som sköter .SE, som uttryckligen säger att de har satt ett kvantitativt mål för .SE på 1 miljon år 2010 och där Styrelseordförande för .SE säger att "De frivilligt leder stiftelsen som ett Svenskt AB"

De är båda vinstdrivande utan möjlighet till insyn!
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-17, 17:32 #56
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Hellre en stiftelse som IIS än privat som t.ex. .NU
westman - här måste jag "käfta emot lite"
- Var menar du att skillnaden ligger mellan det Amerikanske privata ägandet av .NU och det "Allmännyttiga stiftelse" i Sverige som sköter .SE, som uttryckligen säger att de har satt ett kvantitativt mål för .SE på 1 miljon år 2010 och där Styrelseordförande för .SE säger att "De frivilligt leder stiftelsen som ett Svenskt AB"
De är båda vinstdrivande utan möjlighet till insyn
Fast i fallet med .SE kan vi alla påverka hur det skall gå eftersom det finns en svensk tillsynsmyndighet och det går faktiskt att byta ut .SE:s adminstration mot någon annan än IIS om så skulle falla tillsynsmyndigheten på läppen...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-17, 17:46 #57
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda
Citat:
Originally posted by -Internet Sweden@Aug 17 2008, 13:49
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Hellre en stiftelse som IIS än privat som t.ex. .NU
westman - här måste jag "käfta emot lite"
- Var menar du att skillnaden ligger mellan det Amerikanske privata ägandet av .NU och det "Allmännyttiga stiftelse" i Sverige som sköter .SE, som uttryckligen säger att de har satt ett kvantitativt mål för .SE på 1 miljon år 2010 och där Styrelseordförande för .SE säger att "De frivilligt leder stiftelsen som ett Svenskt AB"
De är båda vinstdrivande utan möjlighet till insyn


Fast i fallet med .SE kan vi alla påverka hur det skall gå eftersom det finns en svensk tillsynsmyndighet och det går faktiskt att byta ut .SE:s adminstration mot någon annan än IIS om så skulle falla tillsynsmyndigheten på läppen...
Xamda - Nu talar vi hypoteser..och om så skulle ske vilket alternativ ser du som troligast att PTS skulle byta till då? Min gissning är näringsdepartementet - är det då en "uppgradering"?
Jag ställer frågan för att jag inte vet och är osäker själv - alltså inte av ironi eller sarkasm.

Vad är det sen som säger att det inte skulle kunna gå att påverka .nu? Är det någon som prövat?
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-17, 19:39 #58
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Hellre en stiftelse som IIS än privat som t.ex. .NU
westman - här måste jag "käfta emot lite"
- Var menar du att skillnaden ligger mellan det Amerikanske privata ägandet av .NU och det "Allmännyttiga stiftelse" i Sverige som sköter .SE, som uttryckligen säger att de har satt ett kvantitativt mål för .SE på 1 miljon år 2010 och där Styrelseordförande för .SE säger att "De frivilligt leder stiftelsen som ett Svenskt AB"

De är båda vinstdrivande utan möjlighet till insyn!
Vinstdrivande ja men .SE drivs inte för personlig vinning och det är en väsentlig skillnad. Sen är den absolut största och viktigaste skillnaden att .SE faktiskt är pratbara och har rimliga villkor vilket inte är min erfarenhet av svindyra och dryga .NU och det tror jag beror på att IIS inte drivs enbart för att generera så mycket pengar det bara går. NU känns faktiskt som domänskojare i jämförelse med tanke på deras prislista/prispolicy samt deras "vänliga" och "hjälpsamma" support.

Det blev lite OT kanske...
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-17, 20:34 #59
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Citat:
Originally posted by -Xamda@Aug 17 2008, 17:32
Citat:
Originally posted by -Internet Sweden@Aug 17 2008, 13:49
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Hellre en stiftelse som IIS än privat som t.ex. .NU
westman - här måste jag "käfta emot lite"
- Var menar du att skillnaden ligger mellan det Amerikanske privata ägandet av .NU och det "Allmännyttiga stiftelse" i Sverige som sköter .SE, som uttryckligen säger att de har satt ett kvantitativt mål för .SE på 1 miljon år 2010 och där Styrelseordförande för .SE säger att "De frivilligt leder stiftelsen som ett Svenskt AB"
De är båda vinstdrivande utan möjlighet till insyn

Fast i fallet med .SE kan vi alla påverka hur det skall gå eftersom det finns en svensk tillsynsmyndighet och det går faktiskt att byta ut .SE:s adminstration mot någon annan än IIS om så skulle falla tillsynsmyndigheten på läppen...

Xamda - Nu talar vi hypoteser..och om så skulle ske vilket alternativ ser du som troligast att PTS skulle byta till då? Min gissning är näringsdepartementet - är det då en "uppgradering"?
Jag ställer frågan för att jag inte vet och är osäker själv - alltså inte av ironi eller sarkasm.
Vad är det sen som säger att det inte skulle kunna gå att påverka .nu? Är det någon som prövat?
Jag har i och för sig mer negativa erfarenheter från IIS än från Nunames, men jag tror ändå att möjligheten att påverka är större här hemma än hos ett företag i USA. Givetvis beror detta på vem man själv är och vilka påtryckningsmedel man har... Sitter man till exempel som en stor partner Nunames så kan man säkert påverka ordentligt...

Näringsdepartementet skulle ju kunna vara ett alternativ, men jag ser inte det som så sannolikt (i och för sig fungerar ju Kommunikationsverket i Finland, men det är ju en domän som inte är i närheten av att vara så fri som den svenska...). Skulle IIS bli av med rätten att sköta om .SE så tror jag nog vi får se ett annat bolag eller en ny stiftelse som får uppdraget. Långsökt i och för sig som sagt...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-17, 22:44 #60
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by Xamda@Aug 17 2008, 20:34
Jag har i och för sig mer negativa erfarenheter från IIS än från Nunames, men jag tror ändå att möjligheten att påverka är större här hemma än hos ett företag i USA. Givetvis beror detta på vem man själv är och vilka påtryckningsmedel man har... Sitter man till exempel som en stor partner Nunames så kan man säkert påverka ordentligt...

Näringsdepartementet skulle ju kunna vara ett alternativ, men jag ser inte det som så sannolikt (i och för sig fungerar ju Kommunikationsverket i Finland, men det är ju en domän som inte är i närheten av att vara så fri som den svenska...). Skulle IIS bli av med rätten att sköta om .SE så tror jag nog vi får se ett annat bolag eller en ny stiftelse som får uppdraget. Långsökt i och för sig som sagt...
Ja det är möjligt, men kanske inte - den ende part som jag känner till verkligen försökt att påverka Nunames är wk.se och jag vill minnas att dom lyckades få igenom sitt önskemål med visad registrar i Whoisen (hittar inte tråden nu, men det var väl ett halvår sedan)..och vem .nu-domänen är registrerad genom syns som bekant i whoisen sedan dess.
Att ett liknande önskemål skulle falla i god jord hos .SE och än mer att det faktiskt skulle ske något i stil med önskemålet inom en tvåårs period, säger jag bara- näppeligen!!

Sen skriver du att du inte ser det som ett sannolikt alternativ med näringsdepartementet..
Då ber jag att får citera följande:
Citat:
"Näringsdepartementet och .SE arbetar för närvarande med ett avtal som reglerar hur en domänadministratör utses eller hur dennes verksamhet ska upphöra. Anledningen är att toppdomänslagen lämnar frågan oreglerad. PTS vill, trots att domänadministratören arbetar med att bygga upp en redundant domänadministration, understryka vikten att ett avtal kommer till stånd. Ett sådant avtal skall garantera att en fortsatt stabil infrastruktur för Internet i Sverige kan upprätthållas om .SE slutar administrera toppdomänen .se."
Ur PTS tillsynsprememoria från PTS tillsyn av .SE http://www.pts.se/upload/Documents/SE/PM_t...an_feb_2007.pdf
Toppdomänslagen talar om "domänadministratör" vilket är Stiftelsen bakom .SE. Men kan ju ställa sig frågan hur näringsdepartementet kom in i bilden om inte för att "ta över" i händelse av..

Kan du se det på annat sätt Xamda?
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017