Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Standardavtal och försäkringar

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-16, 12:01 #1
forngrens avatar
forngren forngren är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 382
forngren forngren är inte uppkopplad
Flitig postare
forngrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 382
Är i tagen och startar en reklambyrå där många uppdrag kan beskrivas som datakonsultverksamhet. Jag ringde upp några försäkringsbolag för att teckna försäkring och de började prata standardavtal och abdaka/avtal 90. Efter lite googlande hittade jag http://www.itotelekomforetagen.se/we.../1.0.1.0/46/1/ vilket inte gjorde mig mycket klokare.

Vilka standardavtal finns det och hur använder jag dem?
forngren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-16, 18:41 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Lämpligast för dig är avtalet "IT-Tjänster" från SITO (IT-företagen). Abdaka är ett gammalt krångligt och förlegat avtal. Jag har endast sett det användas av konsultmäklaren Key-man, men övriga använder "IT-Tjänster". Detta avtal passar utmärkt till uppdrag på löpande räkning där du inte har avtal om att du ska leverera ett specifikt resultat till fast pris.

Citat:
IT-Tjänster

(engelsk version IT Services)
Avtalet används vid ett stort antal IT-relaterade tjänster när en leverantör ska utföra ett uppdrag åt en kund utan att uppdraget är att åstadkomma ett visst överenskommet resultat. IT-Tjänster avser tjänster som utförs på löpande räkning exempelvis förstudie, projektledning, programmering, designarbete, osv.
Möjligen skulle man kunna tänka sig att det ibland är lämpligt med avtalet "IT-Projekt" och då främst när du jobbar tajt med kunden i en gemensam leveransåtagande, men det är lite mer formellt och stökar till det med kontroller och åtaganden som kan vara jobbiga att administrera.

Citat:
IT-Projekt

(engelsk version IT Project)
Avtalet används när leverantören har ett självständigt ansvar att skapa ett system och uppfylla vissa överenskomna krav. Typiskt för projekt är att både leverantör och kund aktivt arbetar med leverans och implementering av den överenskomna IT-funktionen.
Från SITO kan du beställa en komplett uppsättning av alla deras avtal i ett demo-exemplar, då kn du läsa in texten från alla avtal och bestämma vilket som passar bäst. Det brukar kosta 350-500 spänn och är en enormt intressant läsning. När du ska använda avtalet så är det bara att köpa på sig några exemplar i pack om 10 eller så, och då kostar de 15 spänn styck (minsta beställning tror jag var 10-30 ex + expeditionsavgift 150 SEK) så det borde anda på 300-600 spänn.

Om du anlitar en riktig advokat att skriva dina avtal så ommer det garanterat att kosta minst 35 000 spänn per avtal, även om du ger dem ett standardavtal att utgå ifrån.

Ett standardavtal kan vara mycket bra utgångspunkt när man är ny och ovan med avtal, de är väletablerade och det finns en god kännedom av dem hos branchorganisationer, advokater och domstolar. Även många större kunder känner till dem så det underlättar din förhandling med kunderna då de känner till avtalet och du slipper förhandla om varje detalj. Du kan fokusera på VAD du ska levera i stället för en massa nitty-gritty detaljer som måste med i ett avtal.

Skriv ett huvudavtal som anger de specifika detaljerna i just ditt åtagande och referera till standardavtalet så blir det smidigt.

Om det är en enskild paragraf du vill ändra på så skriver du in den i huvudavtalet.

Du behöver en klausul i huvudavtalet som uttryckligen specificerar prioritetetn mellan avtalsdokumenten så att huvudavtalet gäller före standardavtalet.

Kolla på expowera för att se mer om avtal http://www.expowera.com/mentor/juridik/jur...ridik_avtal.htm
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-16, 22:45 #3
forngrens avatar
forngren forngren är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 382
forngren forngren är inte uppkopplad
Flitig postare
forngrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 382
Conny, du är en underbar resurs här på wn!

Verkar som att jag kommer behöva buntar av nästan alla, då jag dessutom kommer ha hand av serverdrift och webbhotell.

Är det möjligt att distrubera avtalen elektroniskt, som t ex webbhotell gör?

Och blir avtalen juridiskt bindande då? (generell fråga, inte bara detta fall)

Hur gör branschfolk för småjobb <1000kr, t ex hyra en serveradministratör på distans för en timmes jobb. Då är det mycket bök med att skriva på ett avtal, men mycket kan gå fel på en timma.

Jag ska kanske påpeka att min omsättning är väldigt liten och jag gör mest småjobb för några tusenlappar.
forngren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-17, 02:39 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by forngren+ Aug 16 2008, 22:45--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (forngren @ Aug 16 2008, 22:45)Conny, du är en underbar resurs här på wn![/b]

Tack!

Citat:
Originally posted by -forngren@ Aug 16 2008, 22:45
Verkar som att jag kommer behöva buntar av nästan alla, då jag dessutom kommer ha hand av serverdrift och webbhotell.

Är det möjligt att distrubera avtalen elektroniskt, som t ex webbhotell gör?
Det finns möjlighet till det men då får man betala mer, jag tror det bara är öppet för medlemmar i SITO. Det var ett tag sen jag själv kollade med dem så du bör nog kolla det med dem direkt.

Citat:
Originally posted by -forngren@ Aug 16 2008, 22:45
Och blir avtalen juridiskt bindande då? (generell fråga, inte bara detta fall)
För att ett avtal ska bli bindande, bör du få det signerat av kunden på ett säkert sätt, det är betydligt krångligare. Jag är ingen teknisk expert på just säkerhetsfrågor så den bollen hoppas jag någon annan tar ...

Citat:
Originally posted by -forngren@ Aug 16 2008, 22:45
Hur gör branschfolk för småjobb <1000kr, t ex hyra en serveradministratör på distans för en timmes jobb. Då är det mycket bök med att skriva på ett avtal, men mycket kan gå fel på en timma.
För jobb under 5 000 SEK så får man chansa (eller ta betalt i förskott om kunden går med på det), det kostar för mycket administration att förhandla om avtal för småsaker. Men du bör ha ett färdigformulerat avtal som alla kunder måste skriva på med bläckpenna så är du garderad. När jag skaffade webbkonto på dataphone 1999 så var jag tvungen att signera med bläckpenna på ett papper och skicka in. Det måste jag fortfarande på Teliasonera och Tele2.

<!--QuoteBegin--forngren
@ Aug 16 2008, 22:45
Jag ska kanske påpeka att min omsättning är väldigt liten och jag gör mest småjobb för några tusenlappar.[/quote]
Ja, ja det har vi alla börjat med, men så småningom så växer verksamheten och då är det bra att ha vanan inne på att arbeta professionellt.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-17, 10:13 #5
forngrens avatar
forngren forngren är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 382
forngren forngren är inte uppkopplad
Flitig postare
forngrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 382
Tack för dina svar!

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Citat:
Ursprungligen postat av forngren
Hur gör branschfolk för småjobb 1000kr, t ex hyra en serveradministratör på distans för en timmes jobb. Då är det mycket bök med att skriva på ett avtal, men mycket kan gå fel på en timma.
För jobb under 5 000 SEK så får man chansa (eller ta betalt i förskott om kunden går med på det), det kostar för mycket administration att förhandla om avtal för småsaker. Men du bör ha ett färdigformulerat avtal som alla kunder måste skriva på med bläckpenna så är du garderad. När jag skaffade webbkonto på dataphone 1999 så var jag tvungen att signera med bläckpenna på ett papper och skicka in. Det måste jag fortfarande på Teliasonera och Tele2.
Om jag inte får betalt är det ju tråkigt, men ingen större förlust iochmed att det inte rör sig om så mycket pengar. Det jag däremot oroar mig är ev. skadeståndsanspråk och liknande om någonting går fel.
forngren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-17, 20:25 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av forngren
Tack för dina svar!

Citat:
Originally posted by -ConnyWesth@Aug 17 2008, 02:39
Citat:
Ursprungligen postat av forngren
Hur gör branschfolk för småjobb 1000kr, t ex hyra en serveradministratör på distans för en timmes jobb. Då är det mycket bök med att skriva på ett avtal, men mycket kan gå fel på en timma.
För jobb under 5 000 SEK så får man chansa (eller ta betalt i förskott om kunden går med på det), det kostar för mycket administration att förhandla om avtal för småsaker. Men du bör ha ett färdigformulerat avtal som alla kunder måste skriva på med bläckpenna så är du garderad. När jag skaffade webbkonto på dataphone 1999 så var jag tvungen att signera med bläckpenna på ett papper och skicka in. Det måste jag fortfarande på Teliasonera och Tele2.

Om jag inte får betalt är det ju tråkigt, men ingen större förlust iochmed att det inte rör sig om så mycket pengar. Det jag däremot oroar mig är ev. skadeståndsanspråk och liknande om någonting går fel.
Vid skadeståndsanspråk är avtal enda vägen att skydda sig, annars är lagen i mångt och mycket uppbyggd på att skydda köparen från leverantörens godtycke, detta gäller särskilt producentansvaret som är svårare att avtala bort.

Men du ska definitivt ha "allmänna försäljningsvillkor" (du får gratis klippa vad du behöver från mina egna försäjningsvillkor http://www.verimentor.se/avtal/forsaljning...ngsvillkor.htm)), dessa är i grunden utformade av advokater men justerade av mig i efterhand. Justera dem så de stämmer med din verksamhet. De är i grunden utformade med samma betydelse som gamla "Tjänster 92" från SITO men anpassade för min verksamhet.

Kolla gärna på fler varianter från fler kollegor i branchen hur de har gjort, det är bra att få synpunkter från flera olika håll.

Min devis: Lyssna på andra, men bestäm själv! I slutändan är det du som ska stå för vad du gör inför kunder, leverantörer, personal, släktingar, vänner och domstolen och andra myndigheter, det s.k. personliga ansvaret.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017