Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Patent på en programvara?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-26, 01:28 #1
Simonees avatar
Simonee Simonee är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2006
Flitig postare
Simonees avatar

Om man har kodat ett program som man tror företagen kommer ha nytta av, måste man fixa patent för skyddat det eller finns det några andra "enklare" alternativ för att skydda det? Man är ju inte säker på att det kommer att bli en hitt samtidigt så har jag för mig att det kostar en del med patent, och att det tar oerhört lång tid?
Simonee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-26, 07:55 #2
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Det är inte tillåtet att patentera mjukvara, åtminstone inte i Sverige eller EU.
Om du menar att du vill skydda din kod mot att folk kopierar den så skyddas den redan av upphovsrättslagen. Du kan inte skydda dig mot att någon annan skriver ett program med samma funktion.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-26, 08:13 #3
Simonees avatar
Flitig postare

Flitig postare
Simonees avatar

Citat:
Originally posted by emilv@Aug 26 2008, 07:55
Det är inte tillåtet att patentera mjukvara, åtminstone inte i Sverige eller EU.
Om du menar att du vill skydda din kod mot att folk kopierar den så skyddas den redan av upphovsrättslagen. Du kan inte skydda dig mot att någon annan skriver ett program med samma funktion.
hmm, så det är helt lagligt att jag t.ex. "kopierar" Hogias ekonomisystem och med kopiera menar jag att man programmerar om allt själv men har exakt upplägg mm?

Nu vill jag så klart inte sno någon annans idé, utan jag funderar bara på hur konstigt det låter. Tänk om man har kommit på en riktigt bra idé och sedan vill lansera den, men efter en månad så ser man att någon annan har gjort samma lösning och börjar själv att sälja den <_<
Oläst 2008-08-26, 08:34 #4
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2005
Bara ett inlägg till!

Citat:
Ursprungligen postat av Simonee
Citat:
Ursprungligen postat av emilv
hmm, så det är helt lagligt att jag t.ex. "kopierar" Hogias ekonomisystem och med kopiera menar jag att man programmerar om allt själv men har exakt upplägg mm?

Nu vill jag så klart inte sno någon annans idé, utan jag funderar bara på hur konstigt det låter. Tänk om man har kommit på en riktigt bra idé och sedan vill lansera den, men efter en månad så ser man att någon annan har gjort samma lösning och börjar själv att sälja den <_<
det är lagligt.

Citat:

Man är ju inte säker på att det kommer att bli en hitt samtidigt så har jag för mig att det kostar en del med patent, och att det tar oerhört lång tid?
Svar man brukar räkna med att det kostar ca 1miljon att regga ett patent ( finns ju lite olika sorter och klasser) samt att det tar mellan 3 och 5 år i sverige (i japan är det inte ovanligt att det tar mer än 10år)

Hör gärna av dig om du har fler frågor jag är "ganska" insatt i hur det funkar.
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-26, 09:06 #5
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
Flitig postare

Citat:
Originally posted by Ara@Aug 26 2008, 08:34
Svar man brukar räkna med att det kostar ca 1miljon att regga ett patent ( finns ju lite olika sorter och klasser) samt att det tar mellan 3 och 5 år i sverige (i japan är det inte ovanligt att det tar mer än 10år).
Rätt. En strategi kan därför vara "här och nu". Gör affären nu, tjäna dina pengar direkt, räkna aldrig med att ta igen något på några gungor i framtiden.

Acceptera att just den festen tar slut om två år, men att det finns tusentals andra fester därute för den som vill. Ibland verkar det som varenda kotte tror att deras verksamhet ska bli ett nytt STORA som hittills varat i 700-800 år.
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-26, 09:30 #6
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

En annan viktig sak, böra sälj innan programet är klart, annars hamnar du efter...
Eftersom du aldrig kommer att kunna "komma ifatt"
Oläst 2008-08-26, 10:57 #7
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Originally posted by Ara@Aug 26 2008, 09:30
En annan viktig sak, böra sälj innan programet är klart, annars hamnar du efter...
Rätt.

På N3P lär vi ut att det viktigaste är att "sälj först", alltså ha en första kund. Den första kunden tar du genom att bara berätta om din briljanta idé. Du behöver inte ha den färdig men ska visa upp hur du tänkt.

Lyckas du övertala och därmed får din första kund, får du samtidigt tre saker:

1. En bekräftelse på att du tänker rätt. Det är livsfarligt att sätta sig i en källare på någon högskola och i all hemlighet forska i fem år för att därefter gå ut och upptäcka att marknaden inte alls vill ha din idé. Lyckas du "sälja först" får du ett klart och tydligt besked om att det du vill göra är helt rätt.

2. Någon som betalar. Ofta kan du få en tredjedel i förskott, annars kanske den order du får räcker för att gå till bank och "orderfinansiera", d v s du får låna pengar så att du kan komma igång och leverera ordern du fått. Det är förvånansvärt enkelt att få låna mot en order.

3. Någon som berättar hur du ska göra. Även om du tycker du vet bäst, lyssna på din första kund och hör vad han säger. Han vet i verkligheten bäst och det är bara att med stora öron tacka och ta emot av hans kunskap och erfarenhet. Din egen stolthet sväljer du tills du är tillräckligt stor och lönsam för att kunna dyvla på andra dina speciella idéer.

Följer du detta, kommer du igång med en utmärkt verksamhet utan att det kostar dig speciellt mycket mer än att vara duktig, kreativ och tro på din idé.
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-26, 13:05 #8
ChSus avatar
ChSu ChSu är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
ChSu ChSu är inte uppkopplad
Medlem
ChSus avatar

Reg.datum: Jun 2006
Hej, jag har ingen praktisk erfarenhet av patent på mjukvara, (aka I'm not a lawyer). Men jag har läst kurser som sammanfattade rätt väl om hur det fungerar.

Patent på uppfinningar som realiseras som datorprogram är inte förbjudet varken i Sverige eller Europa. Det existerar många patent som kan klassas under detta kriteria. Du kan inte skriva ett program, och lämna in det som patentansökan. Det vill du heller inte, då patent ska tolkas strikt, om någon tar samma program och ändrar bakgrundsfärgen från grå till steel blue så har patentet undvikits. Det är därför patent ofta använder så generella ord som möjligt, för att inte råka vara "överspecifik". Tänk "This patent covers a Device, that when...."

Uppfinningen måste lösa ett tekniskt problem, inte en affärsmetod (dvs, amazons one-click patent kan ej gälla under svensk/europeisk lag). (USA har kraftigt annorlunda patentlagar ang patenterbarhet och patentsökningar.)

Det nämns i tråden att ett färdigt patent kostar runt miljonen. Det räknar in kostnader för att anlita en patentingenjör, så att du inte gör misstag i att vara onödigt överspecifik i din ansökan och får ett patent som dina konkurrenter kan med lätthet gå runt.

Notera dock att du inte alltid behöver ett färdigt patent. Det kan räcka med att du har en ansökan inlämnad och nyttja det året du har på dig till att slutföra ansökan till att få ett års försprång mot dina konkurrenter som är jätterädda för att investera pengar i att bygga något de endast kan sälja om du ger dem en patentlicens. Detta grundar sig på att patent får prioritet från datumet ansökan inkommer.

En annan approach är att istället nyttja en WTO ansökan, som är ett sätt att globalt få ett prioritetsdatum, och ha möjlighet att följa upp med lokal patentansökan i olika länder inom 36 månader. Alltså få 3 års försprång mot dina konkurrenter. Givetvis bör du använda en patentingenjör för att inte ha en döfödd ansökan.

Slutligen. Patent är sällan värst bra skydd för mjukvara, de duger om du har kommit på en ny komprimeringsmetod som gör att full-hd kan sändas med 30% mindre bandbredd, eller dylikt. Men ej för hela applikationer, du gör bättre i att förlita på dig vanlig upphovsrätt där. Ett registrerat varumärke (trademark) kan vara värt att bygga upp. Då får du rätt bra skydd mot företag som försöker påminna signaturmässigt om din produkt (renomesnyltning). Det finns heller inte några krav på teknisk höjd för upphovsrätt.
ChSu är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-26, 13:39 #9
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Notera dock att du inte alltid behöver ett färdigt patent. Det kan räcka med att du har en ansökan inlämnad och nyttja det året du har på dig till att slutföra ansökan till att få ett års försprång mot dina konkurrenter som är jätterädda för att investera pengar i att bygga något de endast kan sälja om du ger dem en patentlicens. Detta grundar sig på att patent får prioritet från datumet ansökan inkommer.
"patent pending" kallas det. och att få ett års försprång får man bara om man "förnyar" patenten samma dag som det går ut (missar man det är det kört), eftersom det nya "patentdatumet" ränkas från när det förnyas och inte ett år efter du lämna in "ansökningen".

claesm, du verkar va smar och påläst eftersom du håller med mig ;-)
Oläst 2008-08-26, 17:43 #10
Simonees avatar
Flitig postare

Flitig postare
Simonees avatar

Citat:
Ursprungligen postat av claesm
Citat:
Ursprungligen postat av Ara
Rätt.

På N3P lär vi ut att det viktigaste är att "sälj först", alltså ha en första kund. Den första kunden tar du genom att bara berätta om din briljanta idé. Du behöver inte ha den färdig men ska visa upp hur du tänkt.

Lyckas du övertala och därmed får din första kund, får du samtidigt tre saker:

1. En bekräftelse på att du tänker rätt. Det är livsfarligt att sätta sig i en källare på någon högskola och i all hemlighet forska i fem år för att därefter gå ut och upptäcka att marknaden inte alls vill ha din idé. Lyckas du "sälja först" får du ett klart och tydligt besked om att det du vill göra är helt rätt.

2. Någon som betalar. Ofta kan du få en tredjedel i förskott, annars kanske den order du får räcker för att gå till bank och "orderfinansiera", d v s du får låna pengar så att du kan komma igång och leverera ordern du fått. Det är förvånansvärt enkelt att få låna mot en order.

3. Någon som berättar hur du ska göra. Även om du tycker du vet bäst, lyssna på din första kund och hör vad han säger. Han vet i verkligheten bäst och det är bara att med stora öron tacka och ta emot av hans kunskap och erfarenhet. Din egen stolthet sväljer du tills du är tillräckligt stor och lönsam för att kunna dyvla på andra dina speciella idéer.

Följer du detta, kommer du igång med en utmärkt verksamhet utan att det kostar dig speciellt mycket mer än att vara duktig, kreativ och tro på din idé.
Angående punkt två, vilket företag i världen skulle betala för en idé som endast finns på papper? Jag ser det som ganska omöjligt.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017