Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Logistik för e-handel

Visa resultat för omröstning: Vilken leverantör använder ni er av?
Posten 33 78.57%
Schenker 2 4.76%
DHL 4 9.52%
UPS 1 2.38%
Annan 2 4.76%
Antal röster: 42. Du får inte rösta i den här omröstningen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-09-02, 03:13 #11
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Citat:
Originally posted by DreamLogistics@Sep 1 2008, 11:07

Vad exakt är du missnöjd med hos Posten? Vi arbetar med Posten och träffar dem nästan varje vecka för att få reda på nyheter och annat som kan vara bra att veta. Det enda som vi har att säga är väl att priset är högt.
Det jag inte gillar med Posten är deras tröghet och ovilja att lyssna på kunders önskemål. T ex så saknar de helt en passande tjänst för mindre försändelser med kolli-id. Vi diskuterade ”varubreven” i en tidigare tråd som du säkert minns.

Jag har en kontaktperson hos Posten. Hon håller med mig i alla synpunkter som jag har, men kan aldrig göra något konkret. Senast efterfrågade jag t ex "anonyma" leveranser utan synlig avsändare. Det borde vara väldigt enkelt att genomföra för försändelser med EDI som har en streckkod och ett kundnummer. I det här fallet så förstår jag att Posten inte kan lyssna på varje mindre önskemål som kommer in från deras kunder. Problemet är snarare att de även struntar i önskemål som alla distanshandelsföretag skriker efter.

Jag skulle kunna skriva en uppsats om allting som jag inte gillar med Posten. Jag orkar inte gå in på allt och de viktigaste punkterna är ändå sådana som jag inte kan diskutera på ett öppet forum.

Jag gillar aldrig ett företag som inte anpassar sig efter sina kunder, utan där kunderna tvingas anpassa sig efter företaget. Posten är ett typexempel på ett sådant företag. Man skulle nästan kunna tro att det är en myndighet och inte ett företag som man har att göra med ibland.

Därtill kommer såklart att Posten relativt ofta slarvar bort våra försändelser (de utan kolli-id), fakturerar försändelser som vi aldrig skickat, lämnar ut postförskott utan att ta betalt, glömmer att dela ut vår ingående post, mm, mm. Jag tror dock att detta är problem som är mer svårlösliga, då Posten är en stor organisation och i sådana finns det alltid underbetalda personer som inte gör sitt jobb ordentligt. Även Schenker har de här problemen.

Oavsett alla klagomål så vill jag ändå påpeka att Posten har trevlig personal på sina företagscenter (i alla fall i Danderyd och Täby där vi finns). Jag kan även tänka mig att en stor del av alla mindre problem som jag upplever skulle kunna undvikas om man skickade samtliga försändelser som Postpaket istället för skrymmande brevpost. Det blir dock inte ekonomiskt försvarbart att betala för 3 kg när försändelsen väger 250 g. Som sagt - Posten saknar helt den tjänsten som mitt och många andra företag efterfrågar.

Jag tror att det mesta kommer att bli bättre med åren. Posten får allt mer konkurrens och förr eller senare så måste de börja ta hänsyn till sina kunder och anpassa priserna till en mer rimlig nivå.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-02, 03:20 #12
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Citat:
Originally posted by Mickee@Sep 1 2008, 15:11

det postiva med posten är att dom är snabba på att betala in pengar för uthämtade paket.

Ni andra låter postiva till schenker, får ta och testa dom igen.
Citat:
- Fakturaavgift 20kr/faktura
- Fakturor typ 2 gånger i veckan (inte en uppsamlingsfaktura tex varannan vecka)
- 10dagar på fakturan (AB)
- Missar man en av alla 700miljoner fakturor om året så kommer det en påminnelsefaktura 2dagar efter den första skulle varit betald som inkluderar en påminelseavgift på 50kr
Använd betalning via autogiro, så löser du alla av de problemen

Citat:

- Att dom har mage att ta dyra pengar betalt för att få intergrera lösningar där man automagiskt för över / skapar fraktsedlar från affärssystemet visar lite vilken ovilja dom har.
Det är Unifaun som tillhandahåller den tjänsten och inte Posten. Men Unifaun är inte i närheten av lika tröga som Posten. De har en massa smarta och bra lösningar som är redo att användas, men Posten sätter stop. Eftersom Posten betalar dem för varje utskrift som sker via deras system så är det i slutändan ändå Posten som bestämmer vilka tjänster som Unifaun kan erbjuda via Pacsoft. Unifaun har t ex länge haft en klar lösning för varubrev med kolli-id. Men Posten vill inte :angry:
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-02, 07:24 #13
Kocken Kocken är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
Kocken Kocken är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
Vi använder oss av Posten endast för att vi inte hittat något alternativ som är bättre. En sak som jag stör mig något otroligt på med Posten är att många större (volym) paket blir dyrare att skicka med Pacsoft än om jag lämnar in dem över disk. Vi har till exempel en produkt som kostar 75 kr mer i frakt med Pacsoft än utan. Hur fn kan ett företag ha två olika prissättningar beroende på hur det är inlämnat!
Att de sedan "tvingar" på oss en höjning för att de skickar ut en avi till de kunder som inte vill/kan lämna ut sitt mobilnummer så de kan smsavisera är inte heller bra.
Kocken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-02, 10:34 #14
DreamLogistics DreamLogistics är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2008
DreamLogistics DreamLogistics är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2008
Citat:
Originally posted by Kocken@Sep 2 2008, 07:24
Vi använder oss av Posten endast för att vi inte hittat något alternativ som är bättre. En sak som jag stör mig något otroligt på med Posten är att många större (volym) paket blir dyrare att skicka med Pacsoft än om jag lämnar in dem över disk. Vi har till exempel en produkt som kostar 75 kr mer i frakt med Pacsoft än utan. Hur fn kan ett företag ha två olika prissättningar beroende på hur det är inlämnat!
Att de sedan "tvingar" på oss en höjning för att de skickar ut en avi till de kunder som inte vill/kan lämna ut sitt mobilnummer så de kan smsavisera är inte heller bra.
Detta beror på att om du skickar genom Pacsoft så betalar du volymvikt (om inte den verkliga vikten är högre än volymvikten för då betalar du för den istället). Du betalar med andra ord inte för den verkliga vikten. Däremot om du lämnar in den på Posten så betalar du för den verkliga vikten.

Om du driver en mindre webbutik kan du tjäna mycket pengar på att räkna ut om du tjänar på att skicka med Pacsoft eller lämna in manuellt på Posten.

Volymvikten beräknar du så här:

bredd x höjd x längd x 280= volymvikten.
DreamLogistics är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-09, 08:34 #15
whylds avatar
whyld whyld är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2006
whyld whyld är inte uppkopplad
Nykomling
whylds avatar

Reg.datum: May 2006
Citat:
Originally posted by Kocken@Sep 2 2008, 06:24
För att spara både tid och pengar kan du använda dig av tjänsten Posten laserade för ett tag sedan:
http://www.posten.se/frakthandlingar...dlingar_do.jsp

Där betalar du "normaltaxa" för paketen samt slipper du stå i långa köer för att lämna in paketet och vänta på att någons ska knappa in adressuppgifter (man ska väl egenligen lämna in dessa paket på företagscentret, men själv skickar jag med dessa tillsammans med övriga "pacsoft"-paket).
Dock får man själv knappa in alla uppgifter manuellt.
whyld är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017