FAQ |
Kalender |
Visa resultat för omröstning: Vilken leverantör använder ni er av? | |||
Posten |
![]() ![]() ![]() ![]() |
33 | 78.57% |
Schenker |
2 | 4.76% |
DHL |
4 | 9.52% |
UPS |
1 | 2.38% |
Annan |
2 | 4.76% |
Antal röster: 42. Du får inte rösta i den här omröstningen |
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Jag har en kontaktperson hos Posten. Hon håller med mig i alla synpunkter som jag har, men kan aldrig göra något konkret. Senast efterfrågade jag t ex "anonyma" leveranser utan synlig avsändare. Det borde vara väldigt enkelt att genomföra för försändelser med EDI som har en streckkod och ett kundnummer. I det här fallet så förstår jag att Posten inte kan lyssna på varje mindre önskemål som kommer in från deras kunder. Problemet är snarare att de även struntar i önskemål som alla distanshandelsföretag skriker efter. Jag skulle kunna skriva en uppsats om allting som jag inte gillar med Posten. Jag orkar inte gå in på allt och de viktigaste punkterna är ändå sådana som jag inte kan diskutera på ett öppet forum. Jag gillar aldrig ett företag som inte anpassar sig efter sina kunder, utan där kunderna tvingas anpassa sig efter företaget. Posten är ett typexempel på ett sådant företag. Man skulle nästan kunna tro att det är en myndighet och inte ett företag som man har att göra med ibland. Därtill kommer såklart att Posten relativt ofta slarvar bort våra försändelser (de utan kolli-id), fakturerar försändelser som vi aldrig skickat, lämnar ut postförskott utan att ta betalt, glömmer att dela ut vår ingående post, mm, mm. Jag tror dock att detta är problem som är mer svårlösliga, då Posten är en stor organisation och i sådana finns det alltid underbetalda personer som inte gör sitt jobb ordentligt. Även Schenker har de här problemen. Oavsett alla klagomål så vill jag ändå påpeka att Posten har trevlig personal på sina företagscenter (i alla fall i Danderyd och Täby där vi finns). Jag kan även tänka mig att en stor del av alla mindre problem som jag upplever skulle kunna undvikas om man skickade samtliga försändelser som Postpaket istället för skrymmande brevpost. Det blir dock inte ekonomiskt försvarbart att betala för 3 kg när försändelsen väger 250 g. Som sagt - Posten saknar helt den tjänsten som mitt och många andra företag efterfrågar. Jag tror att det mesta kommer att bli bättre med åren. Posten får allt mer konkurrens och förr eller senare så måste de börja ta hänsyn till sina kunder och anpassa priserna till en mer rimlig nivå. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Citat:
![]() Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Medlem
|
Vi använder oss av Posten endast för att vi inte hittat något alternativ som är bättre. En sak som jag stör mig något otroligt på med Posten är att många större (volym) paket blir dyrare att skicka med Pacsoft än om jag lämnar in dem över disk. Vi har till exempel en produkt som kostar 75 kr mer i frakt med Pacsoft än utan. Hur fn kan ett företag ha två olika prissättningar beroende på hur det är inlämnat!
Att de sedan "tvingar" på oss en höjning för att de skickar ut en avi till de kunder som inte vill/kan lämna ut sitt mobilnummer så de kan smsavisera är inte heller bra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Om du driver en mindre webbutik kan du tjäna mycket pengar på att räkna ut om du tjänar på att skicka med Pacsoft eller lämna in manuellt på Posten. Volymvikten beräknar du så här: bredd x höjd x längd x 280= volymvikten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
http://www.posten.se/frakthandlingar...dlingar_do.jsp Där betalar du "normaltaxa" för paketen samt slipper du stå i långa köer för att lämna in paketet och vänta på att någons ska knappa in adressuppgifter (man ska väl egenligen lämna in dessa paket på företagscentret, men själv skickar jag med dessa tillsammans med övriga "pacsoft"-paket). Dock får man själv knappa in alla uppgifter manuellt. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|