Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Lösa ut paket.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-09-08, 23:13 #21
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Originally posted by patrikweb@Sep 8 2008, 17:57
Att någon skulle betalat för att jävlas att hämta ut andras paket är ju rätt liten risk, kostnaden för att kolla ID överstiger risken flera gånger om. Som företag kan tiden vara dyrbar.
Det handlar ju inte bara om företag. Och företagare är också personer, som "någon" kan vilja jävlas med.

Någon kan vara en konkurrent, svartsjukt ex, förbannad kund, föredetta anställd, vem som helst.

Det är sällsynt att de kollar ID på Ica där jag hämtar ut paket, vilket är skrämmande, oavsett om det är privat till mig, till mitt aktiebolag som jag äger eller min nuvarande arbetsgivare.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-09, 00:24 #22
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Förut kollade dom aldrig ID på ICA, men efter postens nya regler så måste dom kolla ID och föra in vilket personr som hämtade ut paketet.

Dock brukar det handla om vilken status personer ser ut att vara i, om du är uppklädd (kavaj/skjorta eller liknande) så brukar dom aldrig begära ID. Men man ser ju hur andra personer bredvid brukar kunna få visa.

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
Att värdet skulle vara större än PF kostnaden är ju knappast troligt, PF är ju bara ett annat sätt att betala produkten man har köpt istället mot faktura eller annan betalning.
Jag har flera gånger när jag fått paket från utlandet fått betala postförskott på tull/moms.
Då kan dom väl begära ID på just sådana paket från utlandet då, jag hatar verkligen att behöva stå och vänta på värdelösa saker som att dom ska kolla ID på 10 personer framför i kö.

Även om det är någon nybörjare på mcdonalds som ska få för sig att kolla ID, då säger jag till dom att dom borde bjuda på på mat 10 gånger pga all förlorad tid.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-09, 12:22 #23
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Om folk istället hade fattat att man *ska* visa ID så hade det ju inte tagit något tid. Skyll snarare på de puckona, än personalen som gör rätt.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-09, 15:32 #24
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Originally posted by Anders Larsson@Sep 9 2008, 12:22
Om folk istället hade fattat att man *ska* visa ID så hade det ju inte tagit något tid. Skyll snarare på de puckona, än personalen som gör rätt.
Jag håller inte med där, är billigare för alla att ta ett bedrägeri.

Nybörjaren på mcd som kräver ID på varje person får normalt 10 gånger längre kö. Alltså 10 gånger mindre kunder personen klarar hantera än övriga kassor. Då har vi inte snackat förlusten i dålig kundvård och irriterande kunder.

Hur många idioter tror du försöker blåsa dom med att handla med ett stulet kort för inte ens en hundring? Sedan vad är faktiska kostnaden för måltiden inte utpriset.

Det är tusental gånger mer lönsamt att ta ett bedrägeri på en hundring än kolla ID på alla som handlar med kort.

Och det kanske händer en gång per 100:a gånger jag äter på mcd, och då är det oftast sådan person som även nästan ringer och kollar upp ungdomars csn kort om dom är giltiga.

Samma sak på posten för PF, eller övriga ställen.

Även alla pub:ar brukar inte kolla ID för belopp under 2-4k pga det är billigare bli blåst än kolla ID.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-09, 23:36 #25
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Dra ID i streckkodsläsaren när jag hämtar paket på ICA - cirka 5 sekunder.
Ordna upp att någon utsatt mitt kreditkort för bedrägeri - massvis av timmar.

För att inte prata om att reda ut om ett paket lämnas ut till fel personer. Det ska reklameras hos posten, som ska utreda det under några veckor, det blir merjobb för personalen på ICA, jag måste få nya grejor skickade etc.

För McDonalds del är det säkerligen inget problem om du köper en BicMac&Co på ett stulet kort, men det ställer till en jävla massa problem för den som utsätts. Du tror inte orsaken att kön är 10 gånger längre beror på att personen är nybörjare?

Men om du inte värdesätter din tid har jag gott om småsaker som skulle behöva göras, du kan väl höra av dig via PM så lassar jag över några timmars gratisarbete på dig.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-10, 01:08 #26
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Risken att någon använder ditt kort är mycket lägre än tiden du förlorar under hela ditt liv i extra kö när dom ska kolla ID.

Som jag sa, är bara 1 gång per 100 besök någon brukar kräva ID på mcd.

Och är normalt inte bara att dra den i en streckkodsläsare, 99% av befolkningen är så jävla infektiva på att lyckas göra något. Har du tur så kanske dom lyckas få fram ID på 15s om du har jävligt tur. Men är det 10-20 personer i kö så är det rätt mycket förlust i tid.

Så det är inte rätt att hela befolkningen ska förlora tid för enstaka personer skulle lyckas bli av med ett paket under sitt liv eller lyckas bli av med pengar för någon handlade på mcd på deras kort.

Men är inte bara ID jag stör mig på, förlorar alltid några timmar i månaden pga 99% av befolkningen inte kan vara effektiva eller vettiga. Allt från att ställa sig med barnvagnar alltid framför ingångar eller utgångar eller att folk måste ställa sig mitt framför brevlådor även om det finns flera 100 meter ledig övrig plats att ställa sig på.

Även vilken jävla tid folk ska ha på sig att lyckas gå på och av tåg, vet inte hur många timmar i månaden jag förlorar dom gångerna jag reser mycket eller rör mig i onödan.

EDIT: Kanske kan tillägga att folk i Stockholm är mycket mer vettiga än övriga delar av Sverige att kunna var effektiva och inte stå lika mykcet i vägen. Om man då räknar bort alla turister på sommaren.

Och jag har mycket tid över, har kanske max 10 min att göra i arbete varje dag uträknat per år förutom dom gångerna man kanske inte hinner sova på 3 dygn. Men dom gångerna jag är ute och ska göra det jag ska göra vill jag göra det utan massa seghet. Då jag ändå har tid sova 12h om dagen när jag själv vill, men det stör inte andra personer.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-10, 06:08 #27
Lundmarks avatar
Lundmark Lundmark är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 026
Lundmark Lundmark är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Lundmarks avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 026
Citat:
Fullmaktsregister? Njae, snarare så får vem som helst som tecknar en firma hämta paket till firman, så brukar det fungera... Detta får man styrka med ett registreringsbevis. Det har jag fått göra flera gånger.
Om man har registreringsbevis så funkar det också, men om det är ett större Aktiebolag där tex ett rek är ställt till bolaget i första hand så ska det krävas en fulmakt, sedan så vet jag det kan vara lite slappt men posten har ett sådant register.
Lundmark är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-10, 10:31 #28
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Ett större problem med McD är att de på många restauranger inte har kortterminaler i kassorna, utan personalen måste gå bort med kortet och dra det. Har de terminaler i kassan finns det givetvis ingen anledning att visa id, då leggar du ju köpet med PIN-kod, så vi pratar åtminstonde om samma saker här.

Det kan utan problem ta en halv minut att betala med kort på vissa McD restauranger, speciellt under rusningsvis och de har får få (!) kortterminaler.

För att inte prata om de nya CHIP-baserade terminalerna, de är helt värdelösa. patrikweb, du borde dra igång en kampanj mot dessa!

Om du läser mitt inlägg, så inser du att jag skrev att om folk per automatik visar legg, så blir det inga 15 sekunder extra.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-10, 13:19 #29
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Det är med ett problem, dock många har precis en terminal i kassan eller bredvid så dom inte behöver springa i väg. Dock ändå inte möjlighet att ta kod.

Men försöker undvika sådana ställen där dom måste springa iväg för att dra kort även är smartare och försöker välja tider då inte hela befolkningen ska äta.

Dom nya CHIP terrminaler är helt värdelösa svär varje gång hur sega skiten är, dock dom nya modellen som ser ut som en helt fyrkantig låda dom är dock extremt snabba. Snabbare än vanliga magnetkortssytem.

Problemet är att folk med automatik är att 99% av befolkningen är helt inkompetenta att göra något vettigt. Som att dom inte fattar att man kan ta upp pengar i förväg eller kort. Samt att man kan dra kortet innan med. Eller försöker betala med 500 st 50 öringar.

Borde införas ett nytt bidrag/skatte avdrag som ger en rätt att ta ut ersättning för några dygn per år i all förlorad tid.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-10, 13:28 #30
Craxen Craxen är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 433
Craxen Craxen är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 433
Handlare är inte skyldiga att ta legitimation på köp under 200, då VISA och mastercard ej är återbetalningsskyldiga för belopp under 200 kr, dvs säljaren får behålla det beloppet.

Jag blev av med mitt kort för en tid sedan, och där gällde det. Jag fick tillbaka alla pengar på köp över 200.

Detta gäller dock om du ej har hunnit spärra ditt kort, har ditt kort blivit spärrat så betalar dom tillbaka hela summan.
Craxen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017