Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Angående delägarskap

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-09-10, 11:27 #1
Innocast Innocast är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 688
Innocast Innocast är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 688
Hej,

Jag har suttit och räknat lite fram och tillbaka. Ett bolag för en tjänst jag ska starta kommer ägas av 80% av mig och 20% av en god vän som går in med kapitalet 20.000 kronor.

Resultatet för detta år lär vara uppskattningsvis - 5.000 kronor.

Jag "värderar" tjänsten som jag enkom utvecklat till 100.000 kronor.

Tjänsten kommer uppskattat att dra in 250.000 kronor nästkommande år.

Är det rimligt att 20% motsvarar 20.000 kronor i bolaget? Hur många % av vinsten hade ni avtalat med personen som köper in sig för 20.000 kronor? Hur räknar man? Värderar man bolaget till resultatet över 1 år? 2år? 3år?

Ett sparkonto ger ju en avkastning på ca 6% kanske... Så 20.000 kr ger ju 1200 kronor i ränta.

Hur räknar investerare? Vad är normal avkastning på pengar man för in i ett bolag? Man kanske kan avtala också att personen ska tillföra företaget något mer än bara pengar?
Innocast är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-10, 12:39 #2
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Finns inget exakt svar. Det beror på hur desperat du är efter pengar. Eftersom du inte ens har 20.000 att satsa är du rätt så desperat.
Allt mellan 1 och 90% kan vara rimligt. Om jag skulle gå in med en liknande insats skulle jag dessutom skriva in en option på att köpa allt för en värderingsformel baserad på något mått och/eller att bli utköpt efter en viss tid. Dessutom bör man ha hembud, dvs att ni inte kan sälja till utomstående utan att erbjuda varandra ägandet först.

Edit: Den här typen av investeringar är riskkapital och där räknar man inte med avkastning som när man sätter in pengar på banken, utan med exit, vad jag kan få för bolaget om typ tre år.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-10, 13:23 #3
Innocast Innocast är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 688
Innocast Innocast är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 688
Mycket intressant. Desperat efter pengar är jag inte, vill jag kan jag satsa själv 20.000 kronor, mer om så behövs. Syftet är mer att ha en partner i bolaget och eventuellt utveckla hans roll.

Jag tror att smartast är att avvakta lite tills bolaget börjar få intäkter och se efter behovet då av pengar/delägarskap. Alternativt att personen får köpa in sig i bolaget och att bolaget kräver en motprestation.

Hembud kommer givetvis skrivas. Angående värderingsformlen så har jag hört många som räknar värdet på bolaget mot vad det drar in i vinst ett år och dubbla det.
Innocast är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-10, 13:52 #4
Bjarne Bjarne är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 103
Bjarne Bjarne är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 103
Man behöver göra någon slags värdering av bolaget. Finns olika sätt att göra det på, och olika sätt att kombinera metoderna de olika metoderna, t. ex värdet av vad som faktiskt finns i bolaget (substansvärde) och framtida vinster (som beräknas på resultatet per x antal år tillbaka).
Bjarne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-10, 14:55 #5
hoxons avatar
hoxon hoxon är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 241
hoxon hoxon är inte uppkopplad
Medlem
hoxons avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 241
Varför just 20%? Om du är intresserad av att ta in partners som skall vara verksamma i företaget så skriver du in x antal aktier under y antal år till nominellt värde.

Det finns begränsat värde i framtida intäkter för bolag som inte ännu startat upp verksamheten och har ett case.

Man kan basera värde på ett antal variabler och alla är i slutändan kopplad till någon form av intäkt.
hoxon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-10, 16:35 #6
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Citat:
Originally posted by Subcura@Sep 10 2008, 13:23
Mycket intressant. Desperat efter pengar är jag inte, vill jag kan jag satsa själv 20.000 kronor, mer om så behövs. Syftet är mer att ha en partner i bolaget och eventuellt utveckla hans roll.
Jag tror att smartast är att avvakta lite tills bolaget börjar få intäkter och se efter behovet då av pengar/delägarskap. Alternativt att personen får köpa in sig i bolaget och att bolaget kräver en motprestation.
Hembud kommer givetvis skrivas. Angående värderingsformlen så har jag hört många som räknar värdet på bolaget mot vad det drar in i vinst ett år och dubbla det.
Det kan vara klokt att vänta. Beror lite på vad du behöver pengarna till, teknikutveckling, marknadsföring, drift, större strategisk investering eller så. Det tar ofta längre tid att tjäna pengar än vad man tror och der alltid åt mer än vad man tror.
En riskkapitalist räknar så här: Jag investerar 1 Mkr var i fem olika småbolag. Jag räknar kallt med att två kånkar, två utvecklas långsamt och ett blir succé. Den succén ska räkna hem alla pengar jag investerat även i de sämre bolagen. Eftersom det är hög risk vill jag fördubbla mina pengar. Alltså ska (min andel i, edit) detta enda bolag vara värt ca 10 Mkr när tidshorisonten går ut om säg tre år. Om det inte finns förutsättningar för det så struntar jag i det.

Edit igen: Vad händer om bolaget behöver kapiataltillskott efter en tid? Kan vara värt att tänka på formerna för det redan när man skriver det första avtalet. Mer pengar in betyder också större ägarandel.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017