Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Tjänster för att skapa falska SL-SMS

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-09-25, 09:26 #1
swans avatar
swan swan är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Medlem
swans avatar

Förra veckan var det stora nyheter kring att SLs SMS-koder var knäckta. Det finns numera Java-program som skapar fejkade SMS-biljetter för SL. Dessutom finns motsvarande tjänst för iPhone på adressen slbiljett . byethost12 . com.

Jag undrar. Är Java-programmet och ovanstående sida lagliga, eller uppmuntrar dem till brott? Var går gränsen?

Givetvis är det, som det även står i media, straffbart att använda ett fejkat SMS. Men det är alltså inte det min fråga handlar om.
swan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-25, 09:30 #2
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2006
allstars allstars är inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006
Programmen i sig är väl inte olaglig men själva "biljetterna" är förfalskade så man kan ju säkert staffas för det, antar jag.

Jag själv tycker att när man offentliggör metoder för att folk skall kunna bryta lagar och regler är på gränsen. Ja, eventuellt uppmuntrande till brott.

edit: Dock friskriver de sig här:
Citat:
OBS! Även om bilden är extremt lik en riktig SMS-biljett så rekommenderar vi ej att du använder den som en sådan. Läs mer om hur du skaffar en giltig SMS-biljett. Du får själv stå för konsekvenserna om du visar upp bilden för en SL-kontrollant. Använd en riktig SMS-biljett om du vill åka på tunnelbanan, bussar, lidingöbanan, nockebybanan, tvärbanan, pendeltåg, roslagsbanan eller saltsjöbanan!

Men jag är ingen lagbok och dessa åsikter är endast mina privata.
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-25, 10:11 #3
swans avatar
Medlem

Medlem
swans avatar

Nu är jag inte så insatt, men det verkar dock som om koderna är ganska enkelt uppbyggda. SL har väl ett ansvar också - att göra koder som är svåra att knäcka?

Hursomhelst - är det någon som vet om Java-programmet och sajten är olagliga på något sätt? Vem avgör om programmet/sidan uppmuntrar till brott?
Oläst 2008-09-25, 10:12 #4
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
själva programmet e ni inte olaglig men själva innehållet skulle jag tro att det e
phattrance är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-25, 10:17 #5
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Urkundsförfalskning ligger väl närmast till hands som rubricering för den som falskeligen tillverkar ett elektroniskt dokument som kan används som biljett.
I annat fall bedrägeri eller bedrägligt beteende (normalbedömningen för att resa utan biljett)

Vad gäller programmet och innehav är jag mer osäker. Det ligger dock i farans riktning att en åklagare skulle vilja räkna det som förberedelse till brott och kräva beslag och förverkande av apparatur.

För övrigt vet jag inte riktigt vad sådana här diskussioner har att göra på ett seriöst webmasterforum?
Tycker vi ska fokusera på lagliga verksamheter här och lämna sådana här diskussioner kvar på Flashback.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-25, 10:30 #6
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by swan@Sep 25 2008, 10:11
Nu är jag inte så insatt, men det verkar dock som om koderna är ganska enkelt uppbyggda. SL har väl ett ansvar också - att göra koder som är svåra att knäcka?
Varför har SL ett ansvar för detta? Skulle SLs ansvar innebära att gör det koder som går att knäckas så är det ok att åka med falska biljetter? Gäller detsamma bio- och konsert-biljetter? Sedlar? osv. Vilket ansvar tycker du att SL har?

Är det lagligt? Kan tänka mig att det inte är ok. Jämför med sajter som hade koder till alla TV-koder. Vart inte flera av dessa nerstängda?
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-25, 10:34 #7
robertsson robertsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004

Citat:
Originally posted by swan@Sep 25 2008, 10:11
Själva grejjen med lokaltrafiken är att det ska gå snabbt, om spärrexpeditören ska skickas iväg på kurs varje vecka för att klara av att tyda veckans kod på under 7 minuter så faller hela ideen. Jag tycker SMS-biljetterna redan dag är väldigt komplexa vilket får till följd att de flesta bara vinkar förbi en utan att titta.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-25, 10:38 #8
swans avatar
Medlem

Medlem
swans avatar

Citat:
Originally posted by Jan Eriksson@Sep 25 2008, 10:30
Varför har SL ett ansvar för detta? Skulle SLs ansvar innebära att gör det koder som går att knäckas så är det ok att åka med falska biljetter?
Givetvis är det inte OK att åka med falska biljetter. Det konstaterade jag i första inlägget.

Men det jag menar med att SL har ett ansvar, är att SL indirekt uppmuntrar till brott genom att göra det lätt för folk som vill fuska, att fuska.
Oläst 2008-09-25, 10:41 #9

Citat:
Ursprungligen postat av swan
Citat:
Ursprungligen postat av Jan Eriksson
Varför har SL ett ansvar för detta? Skulle SLs ansvar innebära att gör det koder som går att knäckas så är det ok att åka med falska biljetter?
Givetvis är det inte OK att åka med falska biljetter. Det konstaterade jag i första inlägget.
Men det jag menar med att SL har ett ansvar, är att SL indirekt uppmuntrar till brott genom att göra det lätt för folk som vill fuska, att fuska.
På vilket sätt gör SL det lätt att fuska? SL gör det lätt att köpa biljett, men ett SMS som innehåller max 160 tecken, blir aldrig säkrare än såhär. Det kan man knappast klandra SL för. Alternativet är väl slop SMS-biljetten så får man gå istället när man inte får tag på en biljett.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-25, 10:48 #10
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by swan@Sep 25 2008, 10:38

Förstår hur du tänker men tycker att du har fel. Våra motorvägar är gjorda breda och fina och det går att åka långt över 200 km/timmen på delar av dessa. Uppmuntrar vägverket till hastighetsöverträdelse? Att man gärna gasar lite när det ligger en tom motorväg framför en förstår jag men jag skulle inte skylla på vägverket...
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017