FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Förra veckan var det stora nyheter kring att SLs SMS-koder var knäckta. Det finns numera Java-program som skapar fejkade SMS-biljetter för SL. Dessutom finns motsvarande tjänst för iPhone på adressen slbiljett . byethost12 . com.
Jag undrar. Är Java-programmet och ovanstående sida lagliga, eller uppmuntrar dem till brott? Var går gränsen? Givetvis är det, som det även står i media, straffbart att använda ett fejkat SMS. Men det är alltså inte det min fråga handlar om. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Programmen i sig är väl inte olaglig men själva "biljetterna" är förfalskade så man kan ju säkert staffas för det, antar jag.
Jag själv tycker att när man offentliggör metoder för att folk skall kunna bryta lagar och regler är på gränsen. Ja, eventuellt uppmuntrande till brott. edit: Dock friskriver de sig här: Citat:
Men jag är ingen lagbok och dessa åsikter är endast mina privata. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Nu är jag inte så insatt, men det verkar dock som om koderna är ganska enkelt uppbyggda. SL har väl ett ansvar också - att göra koder som är svåra att knäcka?
Hursomhelst - är det någon som vet om Java-programmet och sajten är olagliga på något sätt? Vem avgör om programmet/sidan uppmuntrar till brott? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
själva programmet e ni inte olaglig men själva innehållet skulle jag tro att det e
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Urkundsförfalskning ligger väl närmast till hands som rubricering för den som falskeligen tillverkar ett elektroniskt dokument som kan används som biljett.
I annat fall bedrägeri eller bedrägligt beteende (normalbedömningen för att resa utan biljett) Vad gäller programmet och innehav är jag mer osäker. Det ligger dock i farans riktning att en åklagare skulle vilja räkna det som förberedelse till brott och kräva beslag och förverkande av apparatur. För övrigt vet jag inte riktigt vad sådana här diskussioner har att göra på ett seriöst webmasterforum? Tycker vi ska fokusera på lagliga verksamheter här och lämna sådana här diskussioner kvar på Flashback. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Är det lagligt? Kan tänka mig att det inte är ok. Jämför med sajter som hade koder till alla TV-koder. Vart inte flera av dessa nerstängda? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Men det jag menar med att SL har ett ansvar, är att SL indirekt uppmuntrar till brott genom att göra det lätt för folk som vill fuska, att fuska. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||