Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Varumärkesskydd - namnskydd

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-10-07, 17:10 #1
Craxen Craxen är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
Craxen Craxen är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
Har vart inne på PRV och försökt söka ifall ett namn var skyddad som antingen varumärke eller namn, men hittar inget.
Dock så känner jag mig osäker på ifall jag har gjort rätt.

Är det någon som har direktlänkar till de databaserna som man ska söka i.
Både Sverige och Europa.

Sen hur fungerar det med företagsnamn, det är AB som skyddar ett namn i hela Sverige medans ett HB eller enskild endast skyddar namnet i den orten?

Tacksam för all hjälp.

Jag har kollat på iis, och kan se att namnet är registrerat men det ligger inget på den sidan, verkar mer som domänen endast är parkerad och inte pekar på något.

Om jag får igenom ett varumärkesskydd, kan jag då kräva den domänen av ägaren? Självklart så får man öppna en dialog om att köpa domänen först.

Sen en ytterligare fråga vad är bäst.
Att regga domänen som
xxxxxxdesign.se
xxxxxx-design.se
Craxen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-07, 18:25 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
När du registrerat ett varumärke så finns det ett antal kategorier man kan välja. Jag vet inte hur många de är idag men senast jag kollade så var det minst 42 olika. Reggar man ett varumärke inom alla kategorierna så har man ett mycket bra juridiskt skydd för sitt varumärke.

Om jag minns rätt kostar det ca 1300 SEK att regga inom en enda kategori och typ 600 SEK för varje ytterligare (Prislista PRV Varumärken http://www.prv.se/Varumarke/Avgifter/).

När du reggat ett varumärke så har ingen rätt (med undantag av yttrandefriheteslagarna och pressfriheten) att använda ditt varumärke utan ditt tillstånd i förväg.

Det finns ett stort missförstånd om att internet domäner inte omfattas av varumärkeslagen ( http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19600644.htm ) men så är det inte, internetdomäner är UNDERSTÄLLDA varumärkeslagen. Det betyder att en varumärkesinnehavare med LAGENS hjälp kan hävda sin rätt till ett domännamn.

Vissa hävdar att internetdomäner och varumärken är så vitt skilda saker att de inte alls omfattas av samma lagar, detta är givetvis ett önsketänkande av domän-nappare.

Om någon reggat ett namn som omfattas av varumärkesskydd kan behöver man INTE gå via ATF för att få hindra användningen av varumärket. Det brukar dock bli betydligt kostsammare att gå via advokat eller domstol för att få rätt mot en domän-nappare.

Debatten om detta ar varit intensiv här på WebmasterNetwork. Men hur man än vänder och vrider på argumenten så står varumärkeslagen på alla sätt över IISs ATF-förfarande om tvistelösning. Det den som har varumärkesrätten har inget ingånget avtal med IIS och har därför inte heller avsagt sig rätten till att gå till domstol för att hindra användning av sitt varumärke enligt varmärkeslagen.

Den som reggat ettt redan registrerat varumärke som domännamn borde alltid anses ha reggat varumärket/domänen i ond tro. De ATF avgöranden jag sett har varit inkonsekventa och ibland till och med priorterat IIS regler för ATF förfarandet över lagen.

Enligt mitt förmenande så ska man börja med att regga varumärket och se till att det inte finns reggat som domän eller vara sökbart på internet (Google, Yahoo, AltaVista mfl).

Först därefter ska man regga domäner inom de TLD (Topp Level Domains) som man har för avsikt att göra affärer inom de närmaste åren. Är man riktigt förmögen och vill go global så finns det 260 olika TLD att regga sig inom, det blir riktigt dyrt.

personligen hävdar jag att man inte ska regga domäner som finns reggade av andra som varumärken eller företagsnamn, detta bäddar bara för konflikter och snyltande på andras goda (eller dåliga) renommé. Oseriöst enligt mitt förmenande.

Jag har själv ett bolagsnamn i min skrivbordsläda som är ett reggat varumärke som tillhör annan, jag kommer aldrig använda det för affärsverksamhet och skulle de rättmätiga ägarna höra av sig skulle jag släppa det omedelbart utan krusiduller. Anledningen att jag inte ändrat namnet är väl mest lathet och att jag inte använt bolaget för någon verksamhet ännu.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-07, 19:22 #3
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
PÅ prv:s sida finns länkar till deras eget varumärkesregister:
http://wwwm.prv.se/vmf/
och till den europeiska varumärkesdatabasen. Tänker man vända sig till svensk publik så räcker det långt. Annars får man konsultera ländernas lokala databaser.
Den databas som Prv lägger ut gratis är en snålversion, betalar man så kan man söka i fullversionen med mycket bättre sökmöjligheter.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-07, 23:04 #4
Evangelistens avatar
Evangelisten Evangelisten är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2006
Evangelisten Evangelisten är inte uppkopplad
Nykomling
Evangelistens avatar

Reg.datum: Jun 2006
Om du registrera ett varumärke, är det ditt.

Men se upp för sedvanerätten. Om du vet en person har ett domännamn, så är samma namn du vill registrera som varumärke, kan det bli svårt för dig att tvinga den personen lämna över till dig.

Ett exempel. Jag äger sedan länge domänen Evangelisten, på ett antal topdomäner.

Den äldsta domänen är mer än 11 år gammal. Skulle du registrera Evangelisten som varumärke (går inte, men ifall atta . Det är bara ett exempel), då kan du inte tvinga mig ta bort Evangelisten från mina sidor. För här gälelr sedvanerätten. Skulle du tvista i domstol, skulle du även riskera att förlora din varumärkeregistrering.

Därför rekommendera jag att ifall någon har ett domännamn som är samma du tänkar varumärkeskydda, bör du först kontakta den personen och fråga om du får köpa det.
Evangelisten är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-09, 17:17 #5
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2005
Internet Swedens avatar

ConnyWesth - Jag anser att du vanligtvis håller hög nivå på dina inlägg och att du dessutom tillhör de mer begåvade på WN genom välavvägda kunskapsråd och tips till läsare.
Men just i denna debatt (om vi nu ska kalla det så) uppvisar du snarare motsatsen - Dina argument är motsägelsefulla och du blandar in en massa rappakalja och förmenande som verkligen inte är till gagn för läsaren och absolut inte fyller funktion som kunskapshöjande tips för frågeställaren.

Du får gärna ha dina förryckta åsikter om att jag är en "önsketänkande name-nappare" om du så önskar, men i kollission till ditt "förmenande", så är mitt mål att ge råd till läsare som överensstämmer med hur det ser ut och själv ser jag mig snarare som "klarsynt" än önsketänkare.

Men du är inte bara motsägelsefull i ditt inlägg - stora delar stämmer överhuvudtaget inte med hur det ser ut idag!

Precis som du säger är varumärken uppdelade i en rad olika klasser (45 är det för övrigt)
http://www.prv.se/Varumarke/Att-soka-varum...eller-tjanster/

Vad det innebär är att SAMMA varumärkesnamn kan ansökas av 45 olika verksamheter under lika många klasser, utan att göra intrång på varandras skydd.

Vad det mer innebär är att dessa 45 olika verksamheter med stöd av sitt varumärke kan tvista om ett redan registrerat domännamn (enligt de premisser du uppgivit).

Men det är INGEN av dessa varumärkesinnehavare som har någon som helst förtur till domännamn under öppna register där "först-till-kvarn" gäller.

Till detta som trådskaparen berör finns dessutom namnskydd i form av bolagsregistreringar och det gäller samma sak där - det är ju inte fråga om ett "namnskydd" i domänbemärkelse utan snarare en "namnrätt"
Något som inte minst Torbjörn A slagit mynt av då han exempelvis registrerade "INTERNET", "HOTELS" och "HOTEL" för sitt Kommanditbolag Names under kategorin "Konstgjorda ögon".
http://www.prv.se/vmepdf/svmtidning/prv_040528.pdf sidan 37
Men det kan jag ju tänka mig vad du tycker om..men oavsett, så är det tillåtet efter de regler som finns idag. Något som dessutom gjorde hela frisläppningen av toppdomänen .eu till ett stort fiasko - när just detta systematiskt skedde och varumärkesinnehavare av sprayfärgnamn som "SEX" och "LOVE" osv fick rätt till dessa domäner.

När det gäller lediga domäner under "fria" TLDer så ÄR det först-till-kvarn UTAN möjlighet till förprövning (av varumärkes- eller namnrätter exempelvis).
För att ta .se-TLDn står det tydligt att läsa i de Allmäna villkoren.

Citat:
.SE tillämpar en ”först till kvarn”-princip vid nyregistrering av domännamn, d.v.s. tilldelning av domännamn sker i den ordning ansökningar inkommer till .SE. Någon möjlighet till förtur eller reservation av domännamn finns inte.
http://www.iis.se/docs/allmanna_villkor.pdf

Vad sedan gäller tvister (ATF) under .se så handlar det för den sökande att påvisa 3 rekvisit;
- Sökanden måste ha en rättighet (t ex varumärke eller firma) med giltighet i Sverige.
- Innehavaren av domännamnet ska ha handlat i ond tro när han registrerade eller använde domännamnet
- Innehavaren ska inte heller ha en rätt eller ett berättigat intresse till domännamnet.

ATT påvisa samtliga 3 är emellertid inte lätt för "vanliga" domäner, såvida det inte handlar om uppenbara felskrivningsdomäner osv.
Och det jag kan ställa mig bakom i ditt inlägg är att ATFers beslut har varit/är MYCKET varierande och därmed är det frustrerande att inte veta om tvistelösaren kommer handla konsekvent med tidigare beslut eller inte - helt klart ett förbättringsområde för .SE

Men om jag förstår dig rätt ConnyWesth - så menar du genom ditt förmenande att exempelvis Världens största mjukvarutillverkare Microsoft inte skulle tillåtits att registrera sina Microsoft-domäner världen över, för att det fanns ett Portugisiskt företag med samma namn 9 år innan?
http://uk.reuters.com/article/internetNews...730253520071217

Eller att Google inte skulle få använda Gmail eftersom det det fanns en Tysk innehavare av varumärket innan?
http://www.theregister.co.uk/2007/01/31/go...ademark_battle/

Vidare kan ju nämnas att det finns stora som små företag som bittert fått ångra sina försök till "Reverse Domain Hijacking", då de hängts ut som minst lika stora skurkar som den du försökt utmåla som styggelser
http://www.google.se/search?sourceid=navcl...verse+hijacking

Jag anser inte att det är speciellt hjälpsamt att måla upp en vaneföreställning av "falsk trygghet" för varumärkesinnehavare att de "kan ta tillbaka" eller "kräva" en registrerad domän - Det är bara dumt att göra.

Idag finns det inte någon som säkert kan säga hur en tvist att beslutas, då det beror på många faktorer, som tvistelösarna bevisligen väger helt olika.

Att du har "namnrätt" till en domän innebär INTE att inte någon annan har det - med eller utan registrerat namn eller varumärke!!

Med risk för att betraktas som egenreklam vill jag även referera till en artikel i ämnet som jag lät översätta för en tid sedan - som jag tycker förklarar begrepp och ConnyWesth-förvirringar på ett bra sätt:
http://www.internetsweden.net/har-du-nagon...omannamnstvist/
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-10, 19:26 #6
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larssons avatar

Conny har rätt om jag registrerar ett existerande varumärke som domännamn och gör intrång på varumärket, alltså använder domänen i samma skyddsområde som varumärket är. Det är det enda tillfället som hans resonemang stämmer.

Tänk också på att varumärken kan upphöra om de blir ett allmänt begrepp. Tex var "Bankomat" tidigare ett registrerat varumärke, men eftersom det användes för att beskriva en maskin för kontaktuttag från bankkonto, är det varumärket borta idag.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-10, 21:23 #7
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Citat:
Originally posted by Anders Larsson@Oct 10 2008, 19:26
Conny har rätt om jag registrerar ett existerande varumärke som domännamn och gör intrång på varumärket, alltså använder domänen i samma skyddsområde som varumärket är. Det är det enda tillfället som hans resonemang stämmer.

Tänk också på att varumärken kan upphöra om de blir ett allmänt begrepp. Tex var "Bankomat" tidigare ett registrerat varumärke, men eftersom det användes för att beskriva en maskin för kontaktuttag från bankkonto, är det varumärket borta idag.
Helt riktigt!
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-11, 01:18 #8
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2005
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2005
Citat:

Om jag minns rätt kostar det ca 1300 SEK att regga inom en enda kategori och typ 600 SEK för varje ytterligare (Prislista PRV Varumärkenhttp://www.prv.se/Varumarke/Avgifter/).
Sen kostar det en hel del att försvara det i domstolen också...
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-11, 14:04 #9
Lumax Lumax är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
Lumax Lumax är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Oct 9 2008, 17:17
Precis som du säger är varumärken uppdelade i en rad olika klasser (45 är det för övrigt)
http://www.prv.se/Varumarke/Att-soka-varum...eller-tjanster/

Vad det innebär är att SAMMA varumärkesnamn kan ansökas av 45 olika verksamheter under lika många klasser, utan att göra intrång på varandras skydd.
Det här har jag kollat på många gånger och förhoppningsvis finns det någon här som kan ge ett svar på vilken/vilka klasser man bör registrera ett varumärke under om man driver ett community som är väldigt generellt, alltså inte nischat inom någon genre eller liknande?
Söker man på lunarstorm på http://wwwm.prv.se/vmf/ så finner man att EG-varumärket är registrerat i klasserna 9, 35 och 38.

Förklaringar till dessa klasser
9. vetenskapliga, nautiska, fotografiska, kinematografiska, optiska apparater och instrument; apparater och instrument för vägning, mätning, signalering, kontroll (övervakning), livräddning och undervisning; apparater och instrument för besiktning och lantmätning; apparater och instrument för ledning, växling, transformering, ackumulering, reglering eller kontrollering av elektricitet; apparater för inspelning, upptagning, sändning eller återgivning av ljud och bilder; magnetiska databärare; inspelningsbara skivor; försäljningsautomater samt mekanismer för myntstyrda apparater; kassaapparater, räknemaskiner; databehandlingsutrustningar och datorer; eldsläckningsapparatur

35. annons- och reklamverksamhet; företagsledning; företagsadministration; kontorstjänster

38. telekommunikation

Klasserna 35 och 38 känns väl logiska medans klass 9 känns som en "gardering"?
Säg att jag driver ett community vars namn jag har registrerat som varumärke enbart i klass 38 (telekommunikation). Om någon annan då registrerar samma namn i klass 35 (får han ens göra det?), innebär det då att jag inkräktar på dennes varumärke om jag börjar sälja annonser i communityt?
Lumax är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-11, 14:06 #10
Anders Larssons avatar

Anders Larssons avatar

En hel del av dessa sk fabaricerade varumärkesregistreringarna som användes under .eu sunrice, de borde utan tvekan avregistreras vid en varumärkestvist.

Hur ställer sig EURid till det, en domänregistrering baserad på ett felaktigt varumärke?
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017