FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag äger en domän som är exakt lika som en finsk fast med .se efter. Jag fick detta mail idag från deras jurist. Vad ska jag göra?
Dom är inte etablerade i Sverige. Jag driver en köp sälj site med domänen. Jag har min domän hos loopia där jag har mailinställningen take all på mail och vidarebefodran till den mail jag använder. De som har hänt är att jag vidarebefodrat alla mail till dom som kommit fel. Jag har även påpekat för dom flera gånger att dom måste säga åt sina kunder att maila till rätt domän ***.com inte ***.se. Dear Sir, There has been some confusion concerning domain name www.***.se and especially mail that has accidently been sent to @***.se instead of @***.com and which have been opened and read by the webmaster of ***.se. Opening and reading someone else's mail fulfills the criteria for the violation of the laws on letter secrecy. I ask you to contact me by 29th of October to solve this problem. Otherwise we are compelled to turn to ATF resolution and filing a lawsuit together with action for damages at a court of law in Sweden. On behalf of ***Oyj Abp (publ) ***** ********* Jurist |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Sälj domänen till de, förslå en summa som du känner dig nöjd med. Vägrar dem betala så är det deras problem. Du beställer inte dessa mail, utan någon skickar fel. Du har ju inte gjort nåt fel, sådana mail från jurister är standrad för att skrämma folk som inte vet bättre. Ta det lungt, kolla om de har registrerat varumärke för sverige och när, har dem det innan du köpte din domän kan dem ha rätt till den, annars har dem inget att komma med.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Har dom registrerat företag eller varumärke med den lydelsen som det gäller i Sverige, eller EU-varumärke?
Har dom inte det så kan det bli svårt för dom att vinna en tvist. Registreringsdatum är också viktigt. Vem registrerade vilken domän först? Om din verksamhet är annorlunda än den som bedrivs av det finska företaget är det ännu svårare för dom att vinna eventuell tvist, eftersom ond tro saknas. Men man är ju aldrig säker. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Lösning: be en kompis skicka ett mail till dig fast med .fi i slutet på adressen. Skicka sedan en kopia av deras brev till dem.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Haha, hur kan de kräva det bara för att deras användare är så dumma att de inte kontrollerar adressen innan de skickar.
Det är inte, på något sätt, ditt fel att innehållet kan anses som känsligt eller att de skickar till fel adress. Punkt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Företaget är en stor koncern i finland. Dom köpte upp en koncern i sverige som inte heter samma som den i finland.
Var kan man kolla om de är varumärkes skyddat? Mvh club100 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Varumärkesregistret
http://wwwm.prv.se/vmf/ Kolla även bolagsregistret https://snr4.bolagsverket.se/snrgate/startI...tIn.do?new=true Har ni olika verksamhet? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har en köp & sälj site där folk annonserar. Dom har en ren försäljningsite och butiker i finland.
Mvh club100 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag registrerade domänen 2007-10-01. Dom reggade sin svenska del 2007-10-25.
Den här infon hittade jag om den svenska delen. Status: Bolaget är aktivt Registreringsdatum: 2007-10-25 F-Skatt status: Registrerad för F-skatt Startdatum för F-Skatt: 2008-01-17 Momsgrupp: Momsstatus: Registrerad i Momsregistret Startdatum för moms: 2008-01-31 VERKSAMHET / ÄNDAMÅL Bolaget skall ha till föremål för sin verksamhet att, såsom holdingbolag, direkt eller genom dotterbolag äga och förvalta lös egendom samt köpa och sälja administrativa tjänster samt därmed förenlig verksamhet. bolaget kan investera i, äga eller annars inneha företag, värdepapper eller annan fast eller lös egendom. bolaget bedriver inte investeringstjänst- eller kreditinstitutverksmahet eller annan tillståndspliktig verksamhet. Mvh Club100 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
De har varumärket reggat i sverige, men bara som figurmärke vad jag förstår? Antar att de försökt regga ordmärke men inte lyckats. I så fall ligger du bättre till. Deras varumärkesansökan verkar vara äldre än din domän, men eftersom de inte bedrivit verksamhet i Sverige så behöver det inte vara ond tro.
Men även om de saknar skydd för ordmärket så är deras varumärke i Finland väl inarbetat, dock ej i Sverige. Du skulle kanske kunna klara dig på det. Om de börjar bedriva verksamhet i Sverige så kan de över tid bygga upp ett inarbetat namnskydd och då försämras dina möjligheter. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|