Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Återförsäljare till återförsäljare?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-21, 10:40 #1
Solan Solan är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
Medlem

Tänkte höra om ni har en lösning på detta...

Jag har tex en webbshop med tårtor som jag gör slutkundsfoto på. Om jag skaffar en återförsäljare som i sin tur säljer TILL butik som i sin tur säljer till slutkund.

Är det egentligen en bra ide?
Går det överhuvudtaget att genomföra på ett enkelt och smidigt sätt för alla?
'
Vi måste ju få kundens foto på något sätt och det får inte ta lång tid osv..
Solan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-21, 12:58 #2
Pippilotta Pippilotta är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2007
Pippilotta Pippilotta är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2007
Jag tror det är bättre att välja ut ett par butiker att prova med direkt-dels för att slippa dela kakan/tårtan med fler än nödvändigt och dels för att du på så vis kommer från ett steg där det kan haka sig/bli fel för det händer ju att något går på tok ibland med beställningar, kommunikation eller missförstånd...
Det blev en lång mening:-)
Pippilotta är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-21, 22:01 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Citat:
Originally posted by Pippilotta@Nov 21 2008, 13:58
Jag tror det är bättre att välja ut ett par butiker att prova med direkt-dels för att slippa dela kakan/tårtan med fler än nödvändigt och dels för att du på så vis kommer från ett steg där det kan haka sig/bli fel för det händer ju att något går på tok ibland med beställningar, kommunikation eller missförstånd...
Det blev en lång mening:-)
Jag håller med Pippilotta här, undvik krångel.

MEN jag skulle kunna tänka mig en en lösning där du "taggar" (i ditt affärssytem) butikskunden med återförsäljarens "TAG" så får de provision utan att egentligen vara involverade i själva säljprocessen i övrigt.

Dvs återförsäljaren "säljer in" ditt koncept hos en butik och så taggar du pp den butikskunden så du månadsvis kan göra en avstämning och betala din ÄF provision. Då blir processen enkel och du kan fortfarande använda dig av distriktsåterförsäljare som du tänkt.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-22, 00:29 #4
Medlem

Medlem

Conny: Nu vet jag inte riktigt om jag hänger med så här den sena timmen, vad menas med tagga?
Oläst 2008-11-22, 01:41 #5

Citat:
Originally posted by Solan@Nov 22 2008, 01:29
Conny: Nu vet jag inte riktigt om jag hänger med så här den sena timmen, vad menas med tagga?
Med en "tag" menar jag någon typ av märkning som exempelvis ett återförsäljar-id (ÅFID) som du kan ange på varje butikskund.

Med "tagga" menar jag egentligen verb-formen av ordet "tag". dvs Att tagga...
Oläst 2008-11-23, 22:11 #6
Medlem

Medlem

Tack för ditt svar Conny. Hur räknar jag då på provision till ÅF som säljer in och till butiken som säljer åt oss?

Det blir alltså två jag skall betala till då eller`?
Oläst 2008-11-23, 22:50 #7

Citat:
Originally posted by Solan@Nov 23 2008, 23:11
Tack för ditt svar Conny. Hur räknar jag då på provision till ÅF som säljer in och till butiken som säljer åt oss?

Det blir alltså två jag skall betala till då eller`?
Ja, det blir två att betala till; En "regionchef" och en egentlig "ÅF".

Hur hade du tänkt att pengaflödet ska gå?

Är det ÅF som får pengarna av slutkunden eller är det du som får pengarna av din slutkund?

Är det du själv så blir det ganska enkelt att räkna provisionen.

Om vi antar att du budgeterar med TP% (Total Provision) i providsion för din tjänst (låt oss räkna på 40% i detta fall som ett exempel).

Vi skissar på att varje RegionChef (RC) ansvarar för säg 9 st ÅF. Då skulle jag lägga upp det så här att: T = R + 9*Å. Dvs att RC får 4% av vad alla 9 ÅF säljer inom RC dsitriktet. Varje ÅF får 36% av vad den enskilde ÅF säljer.

Detta innebär i kronor och ören att: ÅF1 säljer för 10 000 SEK per månad så får ÅF1 36% av 10 000 SEK dvs 3 600 SEK. detsamma gäller för alla 9 ÅF inom samma distrikt.

För hela distriktet har då skett en försäljning på 9*10 000 SEK dvs 90 000 SEK.

RegionsChefen för detta distrikt får då 4% av 90 000 SEK dvs 3 600 SEK.

Du som är leverantören för hela konceptet har då en fast total kostnad för försäljningsprovision på 40% av 90 000 SEK dvs 36 000 SEK. Du behåller då 54 000 SEK dvs 60%.

Om en RegionChef lyckas hitta fler ÅF inom sitt distrikt så blir det fler han får provision av och han tjänar då mer pengar utan att det kostar dig som huvudleverantör mer som andel av försäljningen. Du sköter hela tiden administrationen av alla provisioner så RegionsChefer och ÅF kan fokusera på sina respektive ansvarsområden.

Om en RegionChef har 18 ÅF i sitt distrikt så blir försäljningen 180 000 och RCns provision blir 72 000 SEK. Din intäkt blir fortfarande 60% av 180 000 dvs 108 000 SEK.

OBS att jag vet inte vad som kan vara rimlig provisionsandel så jag har bara använt 40% som ett hypotetiskt exempel. Men med ovanstående mall kan du ju experimentera med flera olika nivåer på den Totala Provisionen.

Givevis är den Totala Provisionen beroende på hur stor andel av Central Marknadsföring som sker resp hur stor andel RC resp ÅF gör. Det finns många varianter du kan välja, men jag sulle nog rekommendera att fokusera på en enkel lösning annars riskerar du at få en jobbig administration samt missnöje bland ÅF/RC.

Observera att RegionCheferna kommer att vara nyckelpersoner i din organisation och det är mycket viktigt att de får en rejäl provision och att de verkligen litar på att du betalar i tid. Det ommer likväl att vara viktigt för dig att betala ut provision till ÅF i tid annars kommer de tröttna ganska fort.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017