FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Har läst en hel del om prisjakt här på WN, både ris...nja lite ros fanns det väl iaf.
Jag är ändå sugen på att indexera mina produkter på prisjakt, avtalet är löpande med 1 dags uppsägningstid. I min offert får jag 1,10kr/klick exkl.moms, i 3 månader får jag 30% rabatt. Alltså 77öre/klick. Minimideb är 100kr/mån Vad betalar du, är detta ovan rimligt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Det var klart mycket billigare än vad du skulle ha fått betala för Adwords på Google så på så vis låter det ju billigt.
Men du har väl bra statistikprogram så att du kan följa hur många som konverterar på det viset du vill som exempelvis Google Analytics ? Vad händer efter dessa 3 månaderna, måste de sälja om eller rullar det vidare med ett annat klickpris ? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Mina adwords är ganska billiga, tacka "gud" för det. Inte så billiga som 77 öre eller 1,10 men inte långt ifrån.
Yes, kör med analytics så det skulle direkt visas på ordernivå var köpet kommer ifrån. 3 månader gäller rabatten, sen blir 1,10/klicket.....använder prisjakt? vad betalar du? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Eh, hur vet du att Google Ad-words skulle bli dyrare Finnmera? Vi betalar ca 70 öre per klick där, på prisjakt 1,05kr+moms/klick. Vi funderar i dagsläget på att avsluta vårt "samarbete" både med Prisjakt och Pricerunner. Pricerunner främst för att dom vägrar sänka klickpriset under 1,50kr/klick för den kategori där vi har mest produkter, trots att deras konkurrent Prisjakt ligger på runt 1 kr/klick. På Pricerunner ligger vi i snitt på 1,3-1,4kr/klick vilket är för högt.. Prisjakt har dock ett sätt jag inte gillar, när du går med och betalar för logga+länk, så tar dom dina produkter slänger in dom på Google Ad-Words, och säljer sedan tillbaka dessa klick till dig för 1,10kr/klick i ditt fall, dom betalar självklart mindre än detta för klicken på Google Ad-Words. Detta känns väldigt konstigt, speciellt om man har många produkter som man är ensam på, då blir det i praktiken så att dom "stjäl" klick från en och sen säljer tillbaka dom för ett högre pris.. Likaså betalar man (i ditt fall) 1,10kr/klick per kund, klickar en kund alltså på 10st. av dina produkter kostar det dig 11kr totalt. För vår del är det ofta kunder som klickar på flera varor (undersöker dom) så i praktiken landar nog kostnaden för "varje" kund på 2-3kr iaf.. Varför har man inte en fast kostnad för varje IP-adress och dygn tex.?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
70 öre = 9 cents. Du är väldigt lyckligt lottad om du kan få upp dina viktigaste ord på första sidan för det priset. Mitt snittpris ligger runt 6 kr per klick i Adwords. De mest konkurrensutsatta får jag hosta upp 20-25 kr klicket för. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag kör en del kampanjer åt kunder via Adwords där klickkostnaden ligger runt 35 öre upptill över 20 kronor klicket.
Och det går bra att ligga med en genomsnittlig position 1 även på det lägre priset. Egentligen är det kanske inte så mycket fråga om orden är billiga eller inte, utan hur de konverterar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag baserade klickpriset på våra strax över 300 aktiva kundkkampanjers snittklickpriser på Adwords, därav att jag ansåg att om klicken från prisjakt konvereterar bra som Hubbert la fram vikten av så är det ju bra mycket billigare än vad Adwords är i snitt med det klickpriset de tydligen tar om de nu konverterar bra.
Men det är ju surt om de också köper trafik från Google samtidigt som ni själva gör det då de ju trissar priserna lite mm. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Har precis sagt upp avtalet med Prisjakt eftersom de ville fördubbla kostnaden. Med gamla kostnaden försvann 10% av försäljningspriset i avgifter till Prisjakt, lägg därtill på frakt för ytterligare 5%. Betalar de med Kreditor går ytterligare några procent bort, osv... Blir inte mycket vinst kvar, och då kan man lika gärna låta bli den extraförsäljningen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Du har en poäng där Finnmera ang snittpriser. Skall man diskutera en fråga generellt så är medeltalet lite mer intressant att ta fram.
Och du har ett något större underlag att falla tillbaka på, om man säger så. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||