FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tja.
Driver ett företag som (EF). Hur gör man när man vill skriva en bil på företaget? Kan man skriva in org/personnummer och sedan företagets namn eller måste den stå i mitt namn? Hur gör man med försäkringen? Tack på förhand! ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Självklart kan företaget äga bilen.
Kolla dock upp alla skatteregler kring detta. Du får till exempel bara dra halva momsen, och ska du använda bilen privat får du betala förmånsskatt. Försäkringen måste du också skriva på företaget, naturligtvis. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
En kompis har undersöks saken, och fick av diverse myndigheter så mycket papper att hon till slut valde att äga bilen i egenskap av privatperson, och ta ut milersättning från enskilda firman för de sträckor hon körde. Hon sade att det var väldigt mycket mindre regler på det viset.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Man får inte dra halva momsen. Det får man endast göra på kostnaden för en leasingbil.
Du får dra hela momsen om bilen har karrosserikod 15-19 typ eller om det är en lätt lastbil (ej LB-reggad). Annars får du inte dra av någon moms. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Bilen skall vara för demobruk, så den kommer enbart att användas "i tjänst".
Bilen ägs redan idag utav en privatperson så momsen är ju redan borta ändå. Det jag undrade mest var hur man ska skriva på regbeviset. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|