FAQ |
Kalender |
2008-12-21, 14:21 | #21 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Du får givetvis ha dina åsikter om vad som är estetiskt tilltalande för dig ! Men att börja tråka ner tråden med att Nunames skulle ha "fuffens för sig" - öhh ok, ska vi kanske ta och utveckla det (och snälla!! - låt oss slippa tjafset kring claesm´s [nu.nu] som Nunames inte lät honom förnya pga av reservering till registret - på samma sätt som IIS reserverat [se.se]) Men utöver det - kom igen vad är det du inte gillar med företaget bakom .nu - vilka belägg har du?? eller handlar det bara om din magkänsla efter att ha läst åretrunttomten Pär Brumarks sci-fi-historier? Låser in kunder ?? Till vilken nytta skulle det vara att en "oberoende" skulle ha en databaskopia? Ockerpriser - vad bygger du det påståendet med? Hos exempelvis Loopia (och Binero när de får ordning på systemet) så kostar en .nu-domän mindre än en .se-domän att registrera - om då Nunames tar ockerpriser - hur skulle du då definiera IIS? |
|||
Svara med citat |
2008-12-21, 14:45 | #22 | ||||
|
|||||
|
Citat:
Citat:
(Och .SE har ju historia bakom sig att avregistrera 1500 .se-domäner pga av ej kontaktbar e-mailadress - något du inte kan anklaga Nunames för..) (I jämförelse mellan exempelvis .dk och .se, så är dom 23 pers på DK-hostmaster, har 974 336 reggade domäner, tar 60 DKK per år .SE är 40+(även en rad projektanställda), har 825 804 reggade domäner och tar 150 per år) Citat:
Citat:
Om det inte gått upp för dig sedan innan, så gäller för Svenska användare: .se .nu .com |
||||
Svara med citat |
2008-12-21, 14:52 | #23 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Tack, Internet Sweden, jag orkade inte och ville inte hamna i din sits (var beredd på en ganska osaklig diskussion) =)
Tycker det är dags att en gång för alla få ett slut på den helt obefogade skrämselpropagandan rörande Nunames.
2008-12-21, 16:37 | #24 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
...för det är väl inte så att .nu-förespråkarna också äger .nu-domäner och därmed argumenterar av egenintresse?
Förutom själva vitsen med landsdomäner så finns det ingen större mening med att använda .nu efter att .se släpptes fria för registrering. Tidigare var .nu ett alternativ för de som ej hade möjlighet att registrera .se, men den tiden är förbi för länge sedan. Det finns en anledning till att domänerna är uppdelade i generiska toppdomäner (gTLD) och landsdomäner (ccTLD). Att argumentera med stöd av att .nu betyder nu känns för mig både hemmagjort och långsökt. Det är ungefär som att alla optiker och ögonläkare skulle registrera .se för att det betyder se. .nu är och förblir en landsdomän för ögruppen Niue och bör också användas som en sådan. Det faktum att .nu är domän nummer två efter .se i Sverige beror till stor del på en efterhängsen tradition från tiden innan .se var tillgänglig för alla, men det handlar också om okunskap om landsdomäner och dess egentliga syfte. Slutligen kan man alltid fråga sig själv om man vill vara med och sponsra några smarta affärsmän som har förhandlat till sig rätten att representera och försälja .nu-adresser, men det är en helt annan diskussion... Och nu lite On-Topic: Med seo-anpassad kod, tillräckligt innehåll och rätt placerat webbhotell så kan du uppnå precis vad du önskar även med en .nu-domän, även om .com är det optimala för en "world-wide-sajt". |
|||
Svara med citat |
2008-12-21, 18:04 | #25 | ||
|
|||
Supermoderator
|
För sakens skull är jag väl tvungen att tala om att jag inte argumenterar för egen sak. Äger en eller två .nu-domäner.
Pitbull, visst är det en landsdomän. Ingen har påstått något annat. Men att det är så den "ska användas" kan jag inte hålla med om. Din argumentation ligger ganska långt från hur verkligheten faktiskt ser ut.
2008-12-21, 18:17 | #26 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
En svensk sida kan väl hålla sig med antingen .com (fungerar för allt) eller .se (svenska sidor), varför blanda in .nu, vi har ingen koppling till Niue? (.Nu hade som sagt en funktion innan .se släppte på sina korkade regler om krav på AB och allt vad det var, men nuförtiden?) Hurvida "svenska internetanvändare" prövar i en viss ordning eller inte bryr jag mig föga om, jag själv har nog inte provat med att lägga till ".nu" på ett antal år i alla fall, och jag kan inte på rak arm komma på att jag sett någon pröva lägga till ".nu" när jag sneglat över axeln på dem heller. |
||
Svara med citat |
2008-12-21, 18:22 | #27 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Onkelborg, varför är en hög överföringsavgift negativt? Det gör snarare att det blir mindre skräp och högre kvalitet?
Citat:
2008-12-21, 18:26 | #28 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2008-12-21, 20:00 | #29 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
tartareandesire: Citera mig gärna, men citera mig rätt. Jag skrev "bör också användas som en sådan" -inte "ska användas".
|
|||
Svara med citat |
2008-12-21, 20:01 | #30 | ||||
|
|||||
|
Citat:
Eller på vilket sätt skulle mitt innehav vara relevant för det jag skrivit? Däremot är det enligt min mening rent löjligt med argument som du och Onkelberg gör sken av ".nu är fult" och ".nu är och förblir en landsdomän för ögruppen Niue och bör också användas som en sådan." Din personliga värdering är måhända intressant (se nedan), men är ungefär lika genomtänkt som att säga att .com-domäner bara ska få användas av kommersiella siter, eller att inga andra än montenegriner ska använda .me-domäner. ATT ordhoax där tldn nyttjas som ett ord i ett domännamn är ju knappast något nytt - precis på samma sätt som det görs av .us, .me, .name, .to mmfl Orsaken till det förutom att det kan ses som käckt och kampanjstarkt, så bör väl den som tar upp SEO-perspektiv i sina inlägg, även berätta om fördelen att använda ordhoax ur SEO-perspektiv..? (Att det dessutom finns andra fördelar med vissa .nu-domäner ur SEO-perspektiv är inte relevant i denna tråd - men dom finns) Men som så många gånger förut så anser jag visst att konstruktiv kritik kan och bör riktas mot Nunames - Det finns en lång rad saker som är förbättringsbara. Exempelvis är jag inte heller speciellt glad åt prisnivån för ägarbyten, däremot anser jag att den anonyma whoisen - som funnits sedan start väl har sina orsaker. Det som däremot är lite anmärkningsbart är att detta inte omfattar samtliga .nu-domäner, utan vem som helst kan se samtlig kontaktinformation av ett MYCKET stort antal .nu-registreringar - eftersom jag inte förespråkar olika regler för olika innehavaren, så är detta ett ämne som jag ser ska riktas mot Nunames. Jag har väl heller knappast stuckit under stolen med att jag ÄR en innehavare av ett större antal .nu-domäner. Det torde väl inte vara en speciellt stor sak för NÅGON att ta reda på? Citat:
(Jag syftar då främst på det MYCKET stora antal nya TLDer som är på väg..) Citat:
Citat:
Men med ditt resonemang så anser du alltså att det är fel att (hemska) Afilias administrerar: gTLDer som .info, .org, .mobi, .asia och .aero och ccTLDer som .ag, .bz, .gi, .hn, .in, .lc, .me, .mn, .sc och .vc och för närvarande ser ut att ta över efter DK-Hostmaster att sköta ccTLDn .dk Eller att inte fullt så (elaka) Adamsnames administrerar .tc, .vg, .ms och .gd (Turks and Caicos islands, British Virgin islands, Montserrat och Grenada kan ju göra det själva - det blir ju så robust och bra då!) Eller hemska hemska Svenska företaget och ISP-leverantören Bahnhof Internet som administrerar São Tomé & Principe´s ccTLD .st!! Eller var det fel av Björn Eriksen att ansöka om .se för att sedan flera år senare lägga den i knät på den för uppgiften bildade stiftelse som nu driftar .se i vinstdrivande syfte? - ccTLDn skulle naturligtvis gått tillbaka till ICANN istället när Björn inte administrerade den längre, eller hur menar du? Avslutningsvis Pitbull, måste jag säga att med tanke på vad du skriver, så är det ju intressant att du själv sedan feb-mars 2005 är innehavare av åtminstone 5 stycken .nu-domäner...eller du har kanske gått och blivit Niuer? |
||||
Svara med citat |
Svara |
|
|