FAQ |
Kalender |
2009-01-19, 10:35 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Ibland händer det att man får beställningar där man ser att kunden skrivit fel, exempelvis e-post [email protected], @tela.com, [email protected] osv... I vår webshop är dessutom telefonnummer obligatoriskt, vilket har gett en och annan beställning med tel. nr 0000000000. Hur gör ni med sådana order? Skicka ändå så länge adressen stämmer? Tilläggas bör att man bara kan handla med kort i webshopen, för faktura måste man ringa oss. Vore intressant att veta hur andra tänker om detta, ni som är lite större och mer erfarna, hur gör ni? |
||
Svara med citat |
2009-01-19, 10:38 | #2 | ||
|
|||
Medlem
|
Har ni pengarna är det ju inte problem enligt mig.. Då hade jag skickat och möjligen kontaktat kunden om det går för att dubbelkolla...
|
||
Svara med citat |
2009-01-19, 11:08 | #3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Har aldrig haft det problemet att dom inte vill ge telefonnumret, det är ju dessutom viktigt idag om man ska kunna skicka sms avi.
Finns det något skäl att dina kunder inte vill kopplas ihop med din verksamhet? |
||
Svara med citat |
2009-01-19, 11:18 | #4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Knappast, vi säljer Nordisk Kriminalkrönika, tror inte att någon skäms över att köpa den...
Problemet med mailadresser tror jag hör ihop med skrivfel..telefonnummer begriper jag inte, har jag adressen har jag ju ändå en kontaktuppgift och kan ju dessutom oftast få fram nummret, så varför inte skriva ut det? Borde vi vara tydligare med att vi inte säljer vidare eller använder deras telefonnummer i andra samanhang? |
||
Svara med citat |
2009-01-19, 12:54 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Vi har heller inte detta problem.. |
||
Svara med citat |
2009-01-19, 14:35 | #6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Vi har inte heller detta problem - eftersom vi inte ber om kundens telefonnummer.
Varför vill ni ha ett telefonnummer till kunden? Ni har ju redan postadressen (för snigelbrev) och mailadressen (för e-post). Varför behöver ni då telefonnummer? Jag har själv inga problem att lämna ut mitt telefonnummer när jag handlar. Men har man telefonskräck, eller om man inte litar på att uppgifterna kommer att hanteras korrekt av er, så tar det säkert emot att lämna ut mer info än absolut nödvändigt. Man måste alltid utgå ifrån att 99 % av befolkningen inte tickar som man själv gör. Så anpassa dig efter dina kunder istället för att ifrågasätt deras beteende. Att någon anger 000000 som telefonnummer är ett tydlig signal om att det finns människor som anser att du ber om information som du inte behöver för att expediera deras order. Jag skulle kunna sätta min högerhand på att det finns folk som tycker att det är pinsamt att handla kriminalkrönika. Det finns folk till allt som man brukar säga. |
|||
Svara med citat |
2009-01-19, 14:41 | #7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
En spontan tanke, gör ett javascript som med hjälpa av regex kollar efter @-tecknet och kollar efter en lista med kända e-postadresser (typ hotmail, telia etc) för att matcha eventuellt stavfel... Hade själv knapat ihop det om tiden hade tillåtit, vilken den tyvärr inte gör just nu :-P
Tar gärna ett exemplar om någon orkar knåpa (som tack för idén) :-) |
|||
Svara med citat |
2009-01-19, 14:44 | #8 | ||
|
|||
Medlem
|
En del människor vill inte ge ut sitt telefonnummer. Vi har egentligen inget behov av det men det kan ju alltid vara bra att för att komma i kontakt med kunden. Så vill dom inte lämna nummer är det ju till deras nackdel om det skulle bli problem med deras order eller liknande.
Det enda som vi har som egentligt krav är att personnummer, namn och adress stämmer vid fakturabetalning. Stämmer inte det skickar vi inte förrän vi pratat med kunden. Dom andra uppgifterna är mest för att underlätta för kunden själv om man behöver ta kontakt med dem. |
||
Svara med citat |
2009-01-19, 15:35 | #9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag kan förstå varför privatpersoner inte vill lämna ut sitt telefonnummer - det stavas telefonförsäljare
Hör dagligen klagomål på att folk störs på kvällstid av säljare och att många upplevs som otrevliga, pushiga etc. Om det inte är mycket tydligt att det inte kommer att användas till försäljning så vet jag inte om jag skulle lämnat ut mitt hemnummer. Till kontoret ringer det så många att en mer inte skulle märkas så det numret skulle jag inte banga för att skriva. |
|||
Svara med citat |
2009-01-19, 15:42 | #10 | ||
|
|||
Nykomling
|
jo, jag kan förstå alla argument mot telefonnummer, jättebra feedback för övrigt!!
Men hur löser ni felaktiga e-postadresser, som var huvudfrågan i tråden? (dessutom något som jag ser oftare än fejkade tel. nr) Chansar att det är telia, hotmail osv. som avses? De adresserna är ju betydligt viktigare än telefonnumret då bekräftelser skickas med e-post, även för att få tag i kunder om leverenser skulle vara försenade, postadressen felaktig eller liknade.. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|