FAQ |
Kalender |
2009-01-27, 19:36 | #1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej!
Har börjat fundera på att skaffa en F-skattesedel, men jag förstår inte riktigt vilken jag skall välja? Antar att jag fattat fel, för så som jag fattat det så måste jag skaffa en FA-skatsedel om jag te.x vill ha mitt eget "företag" och även jobba extra/jobba på något annat företag, te.x ICA eller vad som helst? Måste man ha ett "registrerat" företag för att få F-skattsedel? |
||
Svara med citat |
2009-01-27, 19:55 | #2 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2009-01-27, 20:12 | #3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Dv.s om jag vill driva eget vid sidan av att jag jobbar i "Nisses korvkiosk" så skall jag ha FA?
|
||
Svara med citat |
2009-01-27, 20:14 | #4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Vad jag förstått kan du som privatperson aldrig bli av med A-skatten. Du har antingen FA eller bara A, du kan inte ha bara F.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2009-01-27, 22:53 | #5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
FA - enskilda företagare
SA, särskild A-skatt - bolagsmän i handelsbolag (och kommanditbolag, tror jag) När du ansöker om F-skatt kryssar du för att du ansöker om F-skatt och Momsregistrering. Du får väl mer eller mindre automatiskt FA- skattesedel såvitt jag förstår. Rena F-skattesedlar kan bara juridiska personer ha; HB, KB och AB. Tror jag. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|