Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Affärsidé men kan inte webbprogrammering?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-01-29, 17:23 #21
yellowdog101 yellowdog101 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2009
Medlem

Citat:
Originally posted by emilv@Jan 29 2009, 09:14
Ditt förslag är inte absurt så om du tror på idén ska du inte ge upp. Det finns många som startat företag på det sättet, även i vår bransch. Men det krävs ju som sagt att det är en utvecklare som vågar satsa en del och har entreprenörskänsla, och att du tillför något hon/han saknar. Om jag var utvecklare skulle jag till exempel uppskatta en partner som kan sköta ekonomi och marknadsföring.
mm det var det jag nämnde i ett tidigare inlägg. jag fixar allt utom programmeringen...programmeraren behöver bara programmera, den tidiga finanseringen, marknadsföring, funktionerna (som jag kommer ha klar i min prototyp), riskkapitalsökningen, affärsplanen osv. allt som allt behöver han inte bry sig om. jag står för tänkandet=)

eftersom det är ett stort projekt behöver jag en erfaren programmerare. och erfarna programmerare har med största sannolikhet redan jobb. det svåra, om inte omjöjliga, är att kunna övertyga en att ta uppehåll från sitt jobb och satsa helhjärtat på detta. det kan jag förstå.

verkar som att jag sparar både tid och energi och även pengar (förutsatt att det slår igenom) om jag anställer en erfaren direkt.

finns det ingen likadan case som mitt att läsa något om? om någon entreprenör lyckats med samarbete med en programmerare som hoppade på idén från entreprenören och inte vice versa.
yellowdog101 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-29, 19:39 #22
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Nu vet jag inte alls exakt hur avancerad din idé är men är du säker på att den är så pass avancerad att du måste ha en väldigt erfaren programmerare? Jag vet inte alls hur insatt du är i branschen och tänker inte försöka gissa heller, men det kan ju vara så (då du inte själv kan programmera) att det du tror är väldigt avancerat kanske i praktiken inte är så avancerat. Du kanske t.o.m. kan hitta någon lösning i form av open-sorce som kan modifieras till din idé.
Du kanske kan ge en hint till oss här ungefär vilken storlek på projektet vi snackar och / eller vad som kan tänkas krävas. Snackar vi facebook (jag hoppas för Guds skull att det inte är nån form av community på G), SVT Play, Twitter etc - dvs i ungefär vilken storleksklass skulle du gissa att projektet hamnar i. Du kanske kanske själv kan bena ut vad du tror skulle vara svårast i tjänsten att utveckla och kanske dela upp vissa delar till någon billigare och en viss krångligare del till någon dyrare. Oftast inte en metod att rekommendera men kan ev. vara ett alternativ. Framförallt om de enklare delarna skulle gå att lösa utifrån en stomme ifrån något open-source.

Dessutom hur definierar du erfaren? Det verkar som att du likställer det med personer som jobbat väldigt länge. Om du kan tänka dig att tumma lite på den biten tror jag du har större chans att hitta folk som kan tänka sig att jobba för mindre summor. Av egen erfarenhet kan jag säga att jag kommit i kontakt med en hel del yngre som varit benvassa på just programmering. Visserligen finns det en hel del av motsatsen också som tror att de kan allt för att de kan sätta upp en apache-server och modifiera ett open-source-forum. Innebär alltså merjobb i letandet men om du känner att du har mer av den varan än cash kan det vara en idé.

Ett mellanting, fast kanske aningen fult enligt vissa - vad vet jag, är att slänga ut uppgiften som ett ex-jobb. Med lite tur så nappar någon driftig typ.

Något som jag inte vet om du gjort, men som jag verkligen rekommenderar är att du diskuterar igenom idén och rådgör med någon vän eller flera som du känner att du kan lita på. Alltid bra att få feedback på sina idéer. Kan kännas svårt och farligt men man brukar alltid kunna hitta någon som man känner att man kan prata med, eventuellt kanske du kan hitta en extern part som är beredd att gå in med lite fioler när han hör hur bra din idé är.

När det gäller hur ett eventuellt samarbete skulle se ut i form av avtal och liknande så lämnar jag det till någon annan, men man kan inte poängtera det för mycket i de här sammanhangen. Både för din del och din eventuella partner.
Yepp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-29, 19:56 #23
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by yellowdog101@Jan 29 2009, 17:23

eftersom det är ett stort projekt behöver jag en erfaren programmerare. och erfarna programmerare har med största sannolikhet redan jobb. det svåra, om inte omjöjliga, är att kunna övertyga en att ta uppehåll från sitt jobb och satsa helhjärtat på detta. det kan jag förstå.
Om du har ett track record med flera framgångsrika projekt bakom dig, så ska det nog inte vara omöjligt att hitta en programmerare som nappar. Har du inte det så är du bara en kille med en affärsidé och då får programmeraren nog bättre odds om han spelar på lotto eller hästar.

Jag har erfarenheter av både samarbeten och av att anställa. Jag kan rekommendera dig att anställa. Endast löften om stora inkomster i framtiden skapar normalt ett ganska ovilligt arbetsklimat. Det troligaste är att du efter tre-fyra månader får jaga en programmerare som gör allt för att undvika dig.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-29, 20:04 #24
Medlem

Medlem

Tack för bra svar Yepp. Fick en tankeställare av ditt inlägg.

Du har rätt ang. att den säkert inte är så avacerad trots allt. Bra att du påminde mig om att inte vara kräsen i onödan när det gäller att hitta programmerare, är också väldigt säker på att det finns många bra, unga programmerare som man kan anställa som kan sina saker. Allt kan ju diskuteras över en intervju.

Storleken av projektet kan man säga är som facebook (prototypen) för att göra det enkelt utan att gå in på annat. Programmeraren kan ju säkert (varför inte) utgå från open source lösningar och modifiera dessa. Det lär ju spara en del tid.

Det verkar vara mycket lättare att anställa någon som tar sig an uppgiften direkt än att försöka övertyga programmerare till samarbete. Och som du nämnde så kanske det trots allt inte blir så dyrt jag tror om jag anställer yngre programmerare och ev. slänger ut vissa enkla delar till de som söker ex-jobb.

Ska absolut ta till mig av ditt förslag att diskutera detta med nära och kära som jag kan lita på. Man får alltid bra feedback ur andra synvinklar.
Oläst 2009-01-29, 20:09 #25
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Gustav@Jan 29 2009, 19:56
Om du har ett track record med flera framgångsrika projekt bakom dig, så ska det nog inte vara omöjligt att hitta en programmerare som nappar. Har du inte det så är du bara en kille med en affärsidé och då får programmeraren nog bättre odds om han spelar på lotto eller hästar.
Mm...därför jag aldrig tyckt om att försöka övertyga andra om saker jag tror på, behöver bara bevisa det för dom. Ska inte berätta allt för mycket om mig själv, men hade jag lyssnat på andra, skulle jag inte haft vissa saker i mitt liv som jag har nu.

Ännu ett bra skäl till att anställa.
Oläst 2009-01-29, 23:37 #26
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Ett ganska säkert tips är att skriva en ordentlig affärsplan INNAN du satsar en endaste krona på din idé,, du måste bestämma dina visioner, mål och strategier samt att det är klokt att dokumentera rubbet i en affärsplan.

Viktigt att du gör en komplett projektplan med för det är ett omfattande projekt att skapa ett företag och bygga en webbbaserad tjänst som blir lönsam.

Hur har du tänkt att marknadsföra, sälja och tjäna pengar? Har du gjort en ordentlig kalkyl?

Det finns massor av frågor som man behöver ta reda på innan man drar på sig kostnader.

Att ta på sig ansvaret för en anställd är inte helt trivialt, man har ett långtgående ansvar som arbetsgivare, det måste man som arbetsgivare veta vad detta ansvar innebär. Vad händer om personalen blir sjuk, då har arbetsgivaren rehabiliteringsansvar, det är inte försäkringskassan inte....

Det finns som sagt många frågor att fundera på....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-30, 00:34 #27
_Michael_ _Michael_ är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2008
_Michael_ _Michael_ är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
Originally posted by yellowdog101@Jan 28 2009, 03:04
Han kanske stjäl min idé och alla funktionerna till webbtjänsten jag kommit på...
Visst finns risken, men idén är bara en av alla delar som måste fungera för att nå resultat.
Implementationen av din idé är minst lika viktig.

Lycka till
_Michael_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-31, 17:11 #28
quickhelps avatar
quickhelp quickhelp är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2007
quickhelp quickhelp är inte uppkopplad
Medlem
quickhelps avatar

Reg.datum: Oct 2007
Det bästa är ju om du har någon i din omkrets som är en bra programmerare.
Då kan du antagligen lita mer på den personen. Det behöver ju inte vara en som är jättevass i nuläget, men har motivation att lära sig nya tekniker etc.

Lycka till med idéen!
quickhelp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-31, 18:35 #29
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by quickhelp@Jan 31 2009, 17:11
Då kan du antagligen lita mer på den personen. Det behöver ju inte vara en som är jättevass i nuläget, men har motivation att lära sig nya tekniker etc.

Lycka till med idéen!
Tack.

Det är det att jag inte känner någon programmerare=)

Finns det några guider/böcker om IT-entreprenörskap. De olika stegen, när man borde söka finansiering, hur man tar betalt via annonser osv?
Oläst 2009-01-31, 21:24 #30
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2008
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2008
Citat:
Ursprungligen postat av yellowdog101
Citat:
Ursprungligen postat av quickhelp
Lycka till med idéen
Tack.
Det är det att jag inte känner någon programmerare=)
Finns det några guider/böcker om IT-entreprenörskap. De olika stegen, när man borde söka finansiering, hur man tar betalt via annonser osv?
Finns något som heter affiliate.
Det kan du tjäna mkt pengar på.
Så här går det till:
Vi säger att du har e medlem på tradedoubler, och sedan har du en Telenor annons.
Den laddar du upp på din sida, och någon av dina besökare kanske klickar på den och genomför erbjudandet , då får du pengar. T.ex 60 kr osv...( Finns ju massor med erbjudanden och massor med affiliate nätverk, och alla ger inte 60 kr, finns massor av summor ).
Ett tips är ju att söka i forumet och googla lite på det och bli medlem på affiliate sidorna.
trådlöst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017