Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Enskild Firma, Deklaration och Skatter...

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-02-01, 13:02 #1
boniis boniis är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2008
Nykomling

I Oktober 08 så startade jag min första enskilda firma. Registreringen på internet gick smidigt och lätt förutom
när jag skulle fylla i uppskattad års omsättning, jag hade ingen aning om vad jag skulle skriva där. efter lite surfning
på olika "starta eget"-siter så fick jag reda på att det gick utmärkt att skriva noll. Men det fungerade ju så klart inte,
för då kom det bara ett fel meddelande. Så jag skrev 10k, de skulle jag ju hur som helst klara att uppfylla.
Jag tryckte på skicka och betalade avgiften till bolagsverket sen var den biten klar.

Efter ett par dagar ringer en väldigt otrevlig dam till min (Från skatteverket) och undrar ifall det var jag som skulle starta firma.
Sen frågar hon vad jag skall med en firma till om jag bara tänker tjäna 10k. Jag förklarar snällt att givetvis är mitt mål
att tjäna mer än 10k och att jag skrev så för att jag inte vet hur mycket jag kan tänkas omsätta första året. Jag förklarade
även det jag hade hört om att man kunde sätta noll om man skickade in pappers blanketter i stället för att registrera sig online, men att
detta inte fungerade efter som jag ju registrerade mig online. Men enligt henne var detta självklart inget man kunde gör, dom kunde ju inte
godkänna firmor som sätter noll i omsättning, för vad har firman då för mening. Sen sa hon till mig att om jag ville ha firman så skulle jag göra en
beskrivning av firmans verksamhet och och en ny preliminär omsättning och skicka detta till henne snarast. Så jag knåpade i hop ett dokument med
en beskrivning av vad jag skulle syssla med i min firma och en ny lite mer uträknad Preliminär omsättning. Jag skrev till henne att om allt flyter på som bäst
Så skulle min firma, i mitten på 09 dra in ca 12k i månaden, Preliminärt.

Efter någon vecka av att jag inte hört nått från henne, så ringer min telefon igen. Hon presenterar sig som förra gången på ett väldigt tråkigt
och surt sätt och frågar om det var jag som skulle starta firma. Sen drar hon precis samma saker som förra gången, tillslut säger jag till henne att
vi faktiskt haft detta samtal tidigare och att jag skickat ett mail till henne som jag hoppas skall svara på alla hennes frågor. Innan hon hinner svara bryts
mottagningen på min mobiltelefon, och eftersom hon ringer från hemligt nummer så kunde jag inte ringa upp och de gör ju självklart inte hon heller. När jag kommer
hem nån halvtimme senare och ringer henne (hade numret hemma) så har hon givetvis redan gått för dagen. Sur som jag är så lämnar jag ett meddelande på hennes
Svarare och berättar allt som hon inte hörde i mobilen och lite till.

Nästa morgon vaknar jag av att mobilen ringer och det är hon. Hon ber om ursäkt att hon klantat till det, och säger att hon ska skicka papperna med en gång
sen gratulerar hon mig till min nya firma. Hon säger också att hon skall skicka med en Preliminär deklaration som hon vill ha in i början på det nya året och
om jag vill noll deklarera så skall jag göra det på den.

Så nu hade jag min enskilda firma, lite strul men endå värt det. Nu var jag nöjd.

Ett tag senare så drog jag till Thailand och gottade mig (är där nu) så jag "anställde" min far som sekreterare under tiden.
När jag pratade med honom häromdagen så sa han att jag hade fått konstiga brev från skatteverket och inbetalnings avier på 9k för varje månad.
Dom skrev att detta hade dom tagit från min Preliminära omsättning. Humm, så kan man väl fan inte göra?
För det första så skrev jag noll på min Preliminära deklaration, för det andra så skrev jag att om allt går vägen så kan jag tjäna 12k i månaden,
nån gång under 09, och på min registrerings ansökan skrev jag 10k för helåret. Sen så har jag valt att deklarera en gång om året, inte en gång i månaden.
Men oavsett om jag skulle deklarera en gång i månaden så kan dom la inte skicka fasta inbetalnings avier, man skattar väl för det man tjänar? och jag har max tjänat
3k till firman sedan starten.

Jag tycker detta verkar jävligt skumt, och om det inte är ett stort missförstånd så fattar jag inte hur nån kan ha råd att starta en firma.
Inte fan går alla nya firmor med vinst första året eller?

Om nån har råkat utför något liknande eller om jag bara är korkad och inte kan nått, så skriv gärna.

Tack

//boniis
boniis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-01, 13:49 #2
Weaver Weaver är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2006
Weaver Weaver är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2006
Det du betalar varje månad är preliminärskatt. Staten vill ha in pengarna i förväg. Sedan om du har betalat in för lite eller för mycket blir det rättning på det nästa år. Det är inget fel att du ska betala in pengar varje månad, det gjorde jag också direkt vid starten.
Weaver är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-01, 14:01 #3
najks avatar
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2005
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
najks avatar

Reg.datum: Oct 2005
Du deklarerar precis som du skriver en gång om året, däremot betalar du in preliminärskatt en gång i månaden (i mitten på månaden, senast den 12:de) Hur mycket preliminärskatt du ska betala beror på vilken uppskattning du gjort. I det här fallet har dom beräknat skatt på att du tar ut 12k/månad. Moms blir du debiterad i samband med deklarationen, så det skadar inte att sätta in de momspengar du har över varje månad direkt till skatteverket. Välkommen in i företagsvärlden.
najk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-01, 15:08 #4
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Du bör omgående skicka in en ny preliminär deklaration. Skriv att du beräknar omsätta 10 000 kr på hela året och göra 1 000 kr i vinst. Sen följer du upp med en mer rättvisande preliminär deklaration när det behövs.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-01, 18:22 #5
Nykomling

Nykomling

Okej, preliminär skatt, då är jag med på den biten. Men på preliminär deklarationen jag skickade in i början på detta året så skrev jag 0-5000 på omsättning. Men det kanske dom inte har ändrat ännu då.

tack för svaren.
boniis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017