FAQ |
Kalender |
2009-03-17, 16:38 | #1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har börjat titta lite smått på en ny bärbar dator. Läste att Thinkpad använder sig av minneskort istället för hårddiskar. Spontant så låter det mycket bättre, eftersom minnekort inte har några rörliga delar. Det som talar emot Thinkpad x300 är priset på 24k+.
Någon som vet om minnekort istället för hårddisk är så bra som det låter? Finns det andra tillverkare förutom Levento/IBM som kör med den lösningen? |
|||
Svara med citat |
2009-03-17, 16:41 | #2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
apple har det som tillval. sen skulle du väll i dom flesta datorer kunna byta ut mot en sådan disk ? eller är det andra anslutningar?
|
|||
Svara med citat |
2009-03-17, 16:42 | #3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Asus EE' laptops går ju få med ssd om man vill
|
||
Svara med citat |
2009-03-17, 16:47 | #4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Köp vilken bärbar som helst och byt disk, enklast/billigast.
Jag tryckte in en Intel X25-M i min Macbook Pro, och det gav en ordentlig prestandahöjning, minst sagt. Sweclockers testade ett par olika SSD-diskar rätt nyligen om man vill ha köptips. |
|||
Svara med citat |
2009-03-17, 17:44 | #5 | |||
|
||||
|
Vad måste datorn ha för ingång för att man ska kunna köra en Intel x25-M? Räcker det med en sån där vanlig kortläsare för ssd-kort till digitalkameran? Jag har en sån kortläsare på min Dell D610, men jag har aldrig använt den. Gör man någon inställning i bios som säger åt datorn att den ska läsa från kortläsaren i fortsättningen, eller vad krävs för att datorn ska acceptera ett ssd-kort som systemdisk?
Hastigheten spelar inte så stor roll för mig. Men jag antar att ett ssd-kort är mer tåligt för stötar än en mekanisk hårddisk. Är ssd-diskar säkrare mot dataförlust, eller har jag bara fantiserat ihop den slutsatsen? Edit: Hmmm, skummade igenom artikeln hos sweclockers nu. Det rör sig alltså om ssd-kort förpackade i vanlig 2,5" format för hårddiskar? |
|||
Svara med citat |
2009-03-17, 17:51 | #6 | ||
|
|||
Medlem
|
X25.an är ju en 2.5" disk och passar direkt i din bärbara där din gamla hårddisk satt, så länge den gamla disken hade SATA kontakt. Antar att de allra flesta har det idag. Vet inte hur det är just med din Dell610.
Den är ju definitivt betydligt säkrare vad det gäller dataförlust pga stötar och mekaniska haveri. Kan kanske finnas något annat att ta i beaktning dock. Antalet skrivningar till en SSD är ju tex begränsade. Men den siffran har jag för mig är så hög idag att den överlever resterande dators "levnadstid". Obs, ett antagande. |
||
Svara med citat |
2009-03-17, 17:53 | #7 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2009-03-17, 18:05 | #8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Dell erbjuder ju det som alternativ på i stort sätt alla bärbara...
2009-03-17, 18:55 | #9 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2009-03-17, 19:09 | #10 | ||
|
|||