FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hej.
Är princip i stånd att starta ett HB ihop med en kollega. Det gäller ett hobbyprojekt som har växt stort, och där vi behöver kunna fakturera, etc. Eftersom detta är mitt första egna företag har jag några praktiska frågor.. Hoppas att ni kan hjälpa till ![]() 1) Vad finns det för fasta konstnader förknippade med ett HB.. * Registreringskostnad hos Skatteverket = 900 (?) * Kostnad för F-skatt (?) * Registreringskostnad hos PRV (?) * Avgifter för bankgiro + internetbank + "Köpkort visa / mastercard".. Vad bör detta kosta? Skall kolla upp priser, men vore nice att få en idé vilka tjänster man behöver, och vad detta kan tänkas kosta.. * Revisor (?) för att kolla bokslutet (ett måste?) * Övriga kostnader 2) Funderar på att bokföra på "papper", dvs dubbelbokföring - detta för att spara pengar initialt. Är detta något som rekomenderas? 3) Hur fungerar det med företagsbeskattningen..? Vinsten skall enligt http://www.nutek.se/sb/d/478/a/1505 beskattas var för sig av delägarna.. Det låter ju helt ok, men frågan är om man inte vill ta ut vinsten utan låta den gå tillbaka till företaget.. måste man då verkligen "konsumera" upp den innestående år? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
1. SKV har inga avgifter
2. F-skatt kostar inget 3. PRV namnskydd är rätt onödigt. Pris finns på PRV.se 4. 600kr per år typ. 5. Det måste inte kollas. Ska det kollas räkna 10 papp. 6. Ja, det kan inte vi svara på. 2. Hur sparar det dig pengar? Är din tid värd 0kr? 3. Nej expansionsfond finns, samt periodiseringsfond. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ska du starta HB så bör du läsa på om periodiseringsfonder och expansionsfonder som ztream nämner. Det är huvudsakligen dessa två som gör att du med lite pyssel som privatperson kan komma ner i samma "bolagsskatt" som ett AB betalar.
Angående fråga 2) om att bokföra på papper så blir väl svaret att "det beror på". Har ni bara några enstaka verifikationer så kan det säkert fungera bra. Men ett enklare bokföringsprogram bör betala av sig ganska snabbt, eftersom det förenklar allting avsevärt. Framför allt den dagen då ni ska göra bokslut, deklarera och räkna ut er skatt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag är tveksam till att starta HB med en polare...
Båda är ju firmatecknare och "den andra" (vilket iofs kan vara du) kan ju ta ett lån i et bolags namn och sen blir "den första" skyldig samma summa. *** Enklast och säkrast för dig och er är att starta var sin enskild firma, men fronta med det ena namnet. Enkel matematik: Ni drar en faktura till kund = 10.000:- (+ moms = 12.500:-) Du drar en faktura till din kompis på 5.000:- + moms ( = 6.250:-) Ni kan avsluta när ni vill och ni behöver inte hålla på och mecka i varandras ekonomier. En dag är ni kanske inte polare längre... då kan det vara rätt skönt att inte ha affärer ihop längre. Det kan bli struligt som det är! Jag skulle aldrig starta HB med en kompis. AB är skillnad. Då är båda lika skyldiga eller oskyldiga och inte bara en som kan dra bara för det passar... *** EF är kanske lite mer krångligt och dyrt om ni är två, men ställ dig då frågan, det kanske är värt det?? Vad kommer du fram till? Du behöver ingen revisor för EF. Det räcker med hjälp från någon som kan bokföring, om du nu inte tänker dig att du klarar det själv. Om nu din vän inte vill starta EF, bara det kan vara läge att ta sig en funderare. Vill han ha företag med dig? *** Jag vet inte hur det är med a-kassa när man kör HB. Jag vet att man i princip står utanför det sociala skyddsnätet när man kör EF. Alltså, man får betala massa, men du får aldrig ta del av skyddet... Det är lite surt, men det är lika för alla och det är nåt sossarna har hittat på... Man ska ju helst vara anställd i detta landet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Tack för svaren. Det låter ju bra att man inte behöver revisor.
1) Bolagsverket är det tydligen som tar 900 per registrering. 2) Jag kan bokföra sedan tidigare, dock har jag aldrig gjort ett bokslut själv, och det är ju rätt viktigt att göra rätt ![]() Nja, min tid är väl inte värd 0kr, men om jag får lära mig något så anser jag att det är väldigt värdefullt, och det är ju bra att lära sig något från grunden (som t.ex. bokföring och bokslut), men samtidigt så vill man ju gärna utveckla bolaget istället för att bara hålla på med pappersarbete. Det blir nog att vi kollar på priser för ett program. 3) Skall kolla upp periodiseringsfonder och expansionsfonder. Antar att programmet hjälper till även här? Toppen i så fall. Nu i början vill vi ju behålla så mycket av våra kära intäkter som möjligt. Är tacksam för ytterligare tips för er som har erfarenhet (t.ex. nyss startat företag). ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Oavsett vilket så blir deklarationen alltid lagom krånglig när man har ett HB. Ta en titt på blanketten N3A. Den kan få en vuxen man att börja gråta. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Jag har funderat på om det bästa är att börja med ett eller två EF, men det har sina nackdelar. Mer pappersarbete med 2 EF, och risk för minskad insyn för den andra parten med 1 EF. När det gäller A-kassa är det inget problem, eftersom vi kommer att behålla våra nuvarande jobb inom överskådlig framtid. Ös på med mer erfarenheter och kommentarer tack! ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Två EF är mitt val.
Ni behöver inget avtal eller nåt skriftligt om ni har var sitt EF. Risken för minskad insyn är ju givetvis uppenbar, men är det så viktigt då? Måste du veta vad din kompis gör eller inte gör i sitt företag? Huvudsaken måste väl vara att eran gemensamma verksamhet fungerar och gör den bara det så är det väl inga problem? Men det är klart, sen kan man alltid vara petig med vem som äger vad. Till exempel om ni köpet en webbadress, skriver kontrakt med e-handelsföretag med mera. Vem ska det stå på och vem äger det? EF är en nödlösning. Optimalt är givetvis AB men det är både dyrt, krångligt och omständligt. EF är bättre än HB, dock. Jag befinner mig i en liknande situation. Jag samarbetar med en vän och vi har EF båda två. Men om samarbetet går bra och det finns möjlighet till intäkter av större volym, då har jag sagt att jag är intresserad av ge upp mitt EF och köra AB i stället. Detta just för det blir problem med webbplatser och tjänster och idéer med mera... Men det har inte varit något problem för oss hittills och det känns bra. Jag har ingen insyn i min väns verksamhet, men jag känner samtidigt att jag inte behöver det. Men det är givetvis olika från en situation till en annan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Tack för alla synpunkter.. Jag undrar dock vad det problematiska med HB är.. om man är rädd för att den andra skall ta lån, etc.. kan man inte helt enkelt skriva ett kompanjonavtal.. det borde man ju kunna viffta med om banken (i värsta fall) kommer och jagar den andra parten?
I detta fallet är jag säker på att vi kan lita på varandra, men det är ju viktigt att höra alla aspekter. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|