FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej!
Har en kund som jobbat mycket med tryck. De vill att deras text skall vara i Garamond men alla siffror i texten ska vara sk. small-caps/kapitäler. Har försökt få detta att fungera. Men går det? Hur ska det i så fall se ut i CSSen? Testat <span style="font-variant: small-caps;">1234</span> men siffrorna blir likadana som de vore utan denna css-formatering. Tack Axel |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
jag misstänker inte såna saker finns i css.. man kanske kan få en liknande effekt genom att minska font-storleken. ett annat alternativ om dom nu prompt måste ha siffror som small caps får det bli bilder.. inget smart eller lätt sätt men om dom måste ha det..
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
siffror innefattas ej av small-caps, för att de är just siffror.
Dessutom är det font-specifikt. Ett tips är att använda ett typsnitt som använder kapitäler hellre än använda css för att få den effekten. Dock har @font-face dåligt stöd i äldre webbläsare, så det får bli en avvägning imo |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Annars kan du ju prova med text-transform: uppercase; men problemet är väl i grunden att man vid siffror inte skiljer på små eller stora bokstäver. Vad önskar du egentligen? Att den först siffran är större än resten - då borde du titta på :first-letter i css. För övrigt, vill man ha en allmänt tillgänglig och sökbar sida i html så är inte att välja typsnitt att tänka på för närvarande - man får ta det som ligger närmast till. Garamond finns installerat endast på ett litet antal datorer. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Administratör
|
Vill man ändå använda Garamond kan man ta en titt på "@font-face"
http://www.designskolan.net/egna-textstila...-med-font-face/
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Om man inte vill använda @font-face finns det ju flera andra sätt att använda ett eget typsnitt, till exempel sIFR och Cufón/Typeface.js.
Cufón och Typeface.js är ganska lika varandra, mer läsning om respektive alternativ och vilken man bör välja: http://kilianvalkhof.com/2009/javascript/c...-one-is-better/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
För exempel på användning av gemena och versala siffror se: http://www.adobe.com/type/topics/info5.html (bläddra lite neråt) Teckenkodningen skiljer ej mellan versala och gemena siffror, man får styra det genom att välja rätt typsnitt. Tyvärr tror jag det blir svårt att lyckas med att tillämpa detta på webben. Mest för att de typsnitt som finns installerade på användarens dator oftast innehåller versala siffror. Ett undantag är Georgia, som innehåller gemena siffror. Pröva med det! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Där ser man! Intressant information Magnus_A!
Jag har ofta använt mig av typsnittet Georgia för att åstadkomma denna effekt - men hade ingen aning om att det handlade om versaler och gemener. Jag behöver visst läsa på lite om typografi… |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|