FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Tja!
Har en kund som råkade betala en faktura två ggr. Hur mycket det än svider så måste jag skicka tillbaks pengarna =). Jag måste ju först boka den dubbla summan som kommit in och sedan skicka tillbaks summan (hälften) som de skickade fel. Min fråga är: Vad bokar jag denna summan som jag skickar tillbaks på? Vilket konto? Undrar även hur jag gör en verifikation på den dubbla summan nu när jag måste bokföra den. Fakturan(verifikationen) som skickades till kunden är ju på hälften av summan. Tack på förhand... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Du ska bokföra den rätta betalningen som vanligt, den andra delen som är dubbelbetalning kan du bokföra på 2890 - Övriga kotrfristiga skulder. Sedan när kunden hör av sig och vill ha återbetalning drar du det från 2890 så blir det rätt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
eller så bokför du den summan som var tänkt att betalas och återbetala resten.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
även det som återbetalas skall bokföras dock, så det är inte bara att återbetala.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Citat:
Men du blir inte hängd om du bara betalar tillbaka summan rakt och bokför endast det korrekta för allt blir ju ändå rätt i siffror. Skatteverket lär bara hugga av ett finger av dig i värsta fall. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Skatteverket kommer kräva underlag för den transaktionen. Har man många transaktioner så kommer man glömma vad det handlade om förmodligen. Kan man inte förklara det vid en revision kommer det att tolkas som fusk. Dessutom är det lag på att allt som händer på företagskontot skall bokföras.
Visst är det både tråkigt och jobbigt att det är så. Jag hatar alla avbeställningar och makuleringar. Man gör ett jobb som man inte får betalt för och sen ska lägga ännu mer tid på att få in det i bokföringen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har e-bokföring och vill utnyttja tjänsten autokontering. Den vill att jag ska bokföra hela summan direkt på 8000 kr. Därför jag undrar om jag kan göra det smidigt på nåt sätt?
Om jag bokför den totala summan (dubbla) och sedan skickar tillbaks hela. Då räcker det väl att jag skapar en verifikation för den totalt bokförda summan som hänvisar till den halva summan som jag skickar tillbaks, där jag har en till verifikation som säger att jag skickade hälften av summan tillbaks till kunden? Pratade med en på e-bokförings support och hon sa att jag kunde göra så... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Kan man inte bara skapa ett underlag för både insättning och uttag av den summa som betalades in fel.
I vilket fall blir det +- 0kr |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Det går bra om man nu inte har en allt för automatisk bokföring.
Ta två kopior på fakturaunderlaget. På den första skriver man bara att den är dubbelbetald samt datum för när den första betalningen kom in och bokför den det datum som andra betalningen kom och på konto 2890 Övriga kortfristiska skulder enligt ovan eftersom det blir en skuld till din kund. När sedan återbetalningen görs tar man den andra fakturakopian och skriver att det är just återbetalning av dubbelbetalningen och bokar det igen mot 2890 eftersom skulden då är betald. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Problemet är att båda summorna betalades samtidigt, så det står som en enda summa.
Hur gör jag då? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|